Tamarind & granatäppelsirap
Jag har många recpet från hemlandet som innehåller tamarind och granatäppelsirap. Hur många kolisar finns i dem?
Om det är sirap så är det nog väldigt mycket. Men hur det blir i den färdiga produkten beror ju på hur mycket sirap du har i…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Hej! Granatäpplesirap misstänker jag att den innehåller nästan bara socker
. Hittade ett recept på den: till 1 liter sirap ska man använda 6 dl socker. Inte så bra, tyvärr.
Tamarind innehåller 63g kolisar per 100g fruktkött. (http://www.nutritiondata.com/facts/fruits-and-fruit-juices/2070/2).
Synd då vi använder mycket tamarind i Mexiko! 
#1 Granatäppelsirap har inget tillagt socker i. Man gör det av endast granatäpple genom att pressa dem och sedan koka saften på lågvärme jätte länge tills 80% av vätskan försvinner. Det är väldigt surt dock och en msk räcker för en hel sats recept.
#2 Tamarind är också sur så lite kan man använda väl för smakens skull.

När jag var i Thailand åt jag mycket torkade sockrade tamarindbär(?) De var otroligt goda!
Jag älskar också tamarind!
Ok, har kollat granatäppeljuicen: (http://www.nutritiondata.com/facts/fruits-and-fruit-juices/10511/2)
13g kolisar per 100g juice.
Medlem, du kanske har lust att dela med dig av några recept? 
tamarind har 76 gram kh/100 så den är rejält kolisstinn tyvärr
Gabriela- granatäppelsirap är som sagt sirap, alltså koncentrerat juice om jag förstår det rätt. Jag använder det till köttfärsröra med pinjenötter. Otroligt gott med sur smak. Det är bara en msk till en hel sats köttfärsröra för 6 personer. Eller varför inte i valnötsröra som kan ätas som tillbehör till stekt kött. en annorlunda smak och variation. Tamarind använder vi till grytor med tomatsås, t.e.x okragryta. Men nu ser man att de innehåller många kolisar enligt Pennylans länk, så tyvärr måste jag avstå från den.
Räkna kolhydratinnehållet på hela receptet med minmat.net och prova att ta mindre mängd om det går.
Medlem, köttfärs med 'sur smak' liknar den jag lagar hemma, men jag tar vinäger (en skvätt) så att den liknar riktigt goda latinamerikanska chorizos (åtminstone till smakern). Mums!
Håller med JAUS, räkna hela receptets kolisar. Det blir lättare då att se hur många du får i dig totalt! 
Köttfärs finns på listan att handla idag… 
Jag är så dålig på att räkna men om det handlar om en liten skvätt sirap för att ge köttfärsen den syrliga och härliga smaken så går det nog bra att fortsätta med det :-D Men jag blev besviken på att tamarind har så många kolisar. Den är så god att ha i grytor.
Jag blev också förvånad om kolisarna i tamarind
. I Mexiko lagar vi inte mat med den utan använder den till 'fruktvatten' och i sorbet. Och med massor med socker och cayennepeppar som godis! Inget att rekommendera
.
Hoppas du har lust att dela med dig av några recept…
I mitt hemland gör vi saft av tamarind med socker och krossad is. Underbart att dricka på sommaren.
Gabriela- Tamarind kan du som jag skrev ha i grytor med tomatsås. Den passar bäst i såna eller ta lite till fyllda grönsaker (dolmar). Om du vill ha det i detaljer kan jag inboxa dig :-D
Det tror jag jag fick i Iran, det var rysligt sött och jag fick be dom att göra utan extra socker till mig, d¨å var det ändå sött men betydligt godare!