Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1800 ggr
tidelo
0

Ska jag eller inte?

Jag är en tjej, 27 år, 161 lång och väger mellan 50-53 kg. inte överviktig på något vis men mkt mån om att "vara smal". Har nog haft aneroxia light, även hetsätit när jag under hela dagarna kontrollerat matintaget för att slöppa efter på kvällen. Funderar över man mest hela tiden. Har ätit LCLF, varken fett eller kolhydrater (har ätit mkt grönsaker och en del frukt men helst inte potatis etc.) under ungefär fyra år. Funderar på om LCHF är något för mig? Kommer LCHF göra mig överkänslig mot kolhydrater om jag vill börja äta dem igen? Äter ni LCHF:are aldrig minsta pasta/brödbit/dricker alkohol? Är det verkligen allt eller inget, eller kan jag äta kolhydrater någon gång i månaden utan att må dåligt och få negativa effekter av det? Är lite förvirrad just nu, men väldigt lockad att äta LCHF. Har kört LCHF, fast nog med för lite fett, i 1,5 vecka, mätt och glad. Har mest ätit ägg med tillbehör som ost, lax, fläsk och majonäs.

negar
0

Hej tidelo!

Jag känner igen mig i din berättelse och jag kan absolut rekomendera LCHF. Jag tycker att man genom den här kosten är mätt, äter gott och håller vikten (eller går ner beroende på vem man är och hur stor övervikt man har) och tänker mindre på mat.

Det bästa är att man efter ett tag inte ens tänker på att man avstår pasta, bröd och potatis. Det finns väldigt goda alternativ till allihop  och beroende på hur känslig du är så kan du anpassa kosten efter dig själv. Det bästa är att helt enkelt prova sig fram till det som både känns och smakar bäst för just dig, vi har alla olika nivåer för hur mycket kolhydrater vi klarar av innan vi går upp eller får tillbaka ett sockerberoende. Ett litet avsteg då och då för någon som inte är super känslig spelar ingen större roll och det enda som kan hända är att du drar på dig lite vatten i några dagar som försvinner när du äter som vanligt igen. Du behöver inte vara rädd! :)

Lycka tillSkrattande

bertina
0

hej, jag har ikväll varit på 6 party! vårt kära  barnbarn Ruben firade sin sjätte födelsedag. jag vill inte vara den som utmärker sej som den som inte äter det som alla dom andra äter. dödskalletårtan, från tidans kondis var supergod! det var den snyggaste tårtan jag ätit och god var den också. man måste ta egna beslut. detta vill jag. något annat avstår jag.

Pasi
0

tidelo - Testar du aldrig så får du heller aldrig reda på hur LCHF skulle funka för dig.Glad

Bröd, pasta - No-no!
Alkohol - Ok!

dufva
0

Det beror nog på lite om jag skulle rekommendera kosten till dig??

Eftersom du har haft problem med ätstörningar måste du vara uppmärksam på att du inte hamnar i ett läge där du börjar svälta dig själv igen.

Kosten är ofta bra för dom med hetsätningstendenser eftersom man inte behöver känna ett enormt sug efter mat.

Det förutsätter förstås att man gör rätt och inte minskar på både kolhydraterna och samtidigt äter fettsnålt.

I så fall är det inte LCHF utan självsvält..

Du får fråga dig själv om du klarar/är beredd att få i dig tillräckligt med fett för att det ska bli rätt!

Är du för fettskrämd är det här inget för dig i dagsläget…

Om du gör det här för att må bra och bygga upp din kropp på ett sunt sätt och inte för att bli smal hälsar jag dig välkommen till oss Skrattande

tidelo
0

Wow, tack för alla svar! :) Fettskräcken var ganska lättbotad för min del, jag äter både grädde, smör, fet ost och ordentligt med kokosfett nu : ) Däremot har jag nog fått lite kolhydratsskräck…äter mkt lite grönsaker och vågar inte titta åt frukt. Är rädd för att kombinera mkt fett med för mkt kolhydrater och därmed gå upp i vikt. Hur mga gram kolhydrater äter ni som mest per dag? Men som ni säger, man får hitta sin egen balans. Måste bara säga att all mat smakar himmelskt efter år av tråkiga sallader och torra kycklingfileér :) För att inte tala om vad underbart det är att vara ordentligt mätt i mer än en halvtimma! Är fortfarande rädd för att bli jättekänslig mot kolhydrater, och tycker att det vore tråkigt att aldrig mer kunna äta kanelbullar (precis som jag gör det nu liksom… ;)). Antar att man kanske inte vill ha de där kolhydraterna ändå efter ett tag? Inte ens som belöning. Tack igen för alla svar!

mikaelj
0

Prova dig fram och se hur du reagerar. Det är högst individuellt.

Mat - särskilt socker - som belöning är helt fel.

Aniara4
0

Efter ett tag upptäcker man att den där "belöningen" inte är så belönande längre, för smaklökarna har ställt om och tycker sötsaker är alldeles för starksliskigt söta och kex och pasta smakar bara dammigt mjöl.

LCHF kan mycket väl vara rätt för dig och hjälpa dig att få ordning på svält/hetsätningstendenserna, men man kan inte veta säkert förrän man provar. Lycka till!

tidelo
0

Jag har kört LCHF i två veckor nu och är nöjd! :) Har gått ner två kg till 50,5 men jag tror att det rör sig om vatten?! Har redan fått ett jämnare humör (till min sambos glädje ;)) Annars märker jag inte så stora skillnader, förutom att jag tänker mkt mindre på mat och nästan inte alls på kcal, jätteskönt! Det var nog bra att "byta bana" och komma in i nya tankespår. Försäker tänka mer hälsa än vikt, men det går inte att komma ifrån att jag tycker att det är mkt viktigt att vara smal. Pinsamt men sant. Underbart att inte vara hungrig mest hela tiden!

Pylle
0

Det är väl bra, du har gåt ner lite och kan känna dig smal men eftersom det här inte är en diet så komer kroppen att sluta gå ner när du är i rätt läge.

Visst är det härligt at inte tänka på kalorier utan på goda saker, våga erkänna att lax m majonäs är gott, att omelett på mycket äggulor och en vita och vispgrädde är gott

Att upptäcka att det inte behöver saltas för smaken finns där.

Häslotankarna kommer att ta dig ur vikttankarna.

tidelo
0

Jag var hos släkten i helgen. De tjatade på mig att jag äter dåligt när jag tackade nej till otaliga bullar och skit. istället för kakorna år ka en massa smarrig ost. Innan jag åkte hem fick jag en kommentar (nog i all välmening) om att jag nog borde sluta moffla i mig av ostarna om det nu var så att jag skulle vara "nyttig". Jag orkade inte dra storyn för dem den här gången, men när jag fått lite mer kött på benen ska jag nog ha bra svar på tal! Måste bara berätta att jag inte var det minsta sugen på bullar eller annat skräp! (Däremot blev det en chokladbit, som förvånansvärt nog inte smakade gott alls längre!)

Pasi
0

#10 Menar släkten att kakor är bättre föda än ost!?:-O;-)

Det finns nog godare choklad än den biten du fick. Jag märkte själv att jag helt plötsligt föredrog högoktaniga och högklassiga choklader framför de jag tidigare föredragit (marabou mjölkchoklad smakar numera sötsliskig gojja).

tidelo
0

#11 Ja, han som sa det var helt seriös!

Det var en ljus pralin a´la Alladin-ask jag åt, mörk choklad smakar säkert bättre.

Magica1970
0

#10 Som sagt, synen på nyttig mat är smått förvanskad hos gemene man (kakor=mat?). Ost är ju både gott och nyttigt. Efter 6 månader är jag fortfarande lyrisk över fett. Jag hade varken övervikt eller sjukdomar när jag började. Läste om Annika D i Sydsvenskan och tyckte att det lät vettigt.

Välkommen till paradiset :D

tidelo
0

#13 Tack! Vilka förbättringar/hälsovinster har du märkt av under dina 6 månader? Jag har inte heller övervikt eller sjukdomar, utan vill "bara" må bra.

Magica1970
0

#14 Mitt blodsocker åker inte bergodal-bana, jag är pigg hela dagen (ingen koma på eftermiddagen), jag har lärt mig att känna skillnad på hunger och sug (innan var jag ständigt sugen på något, men blev liksom aldrig tilfredställd), jag blir mätt (!), inget dåligt samvete för att jag äter, mer fritid (jag äter 3 gånger/dag, men det tog ett tag innan min kropp vant sig. I början åt jag betydligt oftare), "frukost" äter jag vid 10-11-tiden (d.v.s. när jag blir hungrig), hyn har blivit perfekt (har haft stressutslag i flera år), ibland verkar synen ha blivit skarpare (det kommer och går lite, men fler vittnar om detta).

Framför allt så känner kroppen sig lugn och lycklig. När jag var liten och mamma föreslog att jag skule äta en morot om jag blev hungrig mellan målen, så blev jag frustrerad. Förstår nu att min kropp ville ha fett och inte kolhydrater. *rusade iväg och tog ut ostkakan ur ugnen*

Jag äter aldrig pasta, potatis, ris, bröd eftersom det triggar mitt sötsug och spannmål överhuvudtaget vill jag inte äta. Men det är ju så olika från person till person. Bara du vet var din gräns går. Huvudsaken är att du mår bra.

tidelo
0

#14 Låter ju kanon! Framförallt tycker jag att fixeringen vid mat och ständigt sug och hunger är skönt att slippa.

tidelo
0

Hej!

Nu har jag kört lchf i snart tre månader. Ligger snarare på något kg plus nu tyvärr, men jag äter ganska mycket ost och nötter så det är nog inte så konstigt. Har inga problem med att låta bli att moffla numera, men så fort jag äter för mkt kolisar så brakar det lös och jag tappar all kontroll och hamnar i värsta hetsätningspsykosen eller något… I helgen blev det en sådan hetsätningsgrej. Var hos killens föräldrar, vågade inte tacka nej till den äckliga frysta prinsesstårtan, åt tre bitar och spenderade sen all vaken tid med att moffla bröd, godis, kakor. Efteråt så kom den klassiska ångesten.

Pasi
0

#17 Vadå, tyvärrSkrattande…det är mer troligt att det är ett muskelkilo än ett fettkilo, och isåfall kopplat till bättre kroppsammansättning och hälsa. Det är väldigt svårt att bli fet på ost!

tidelo
0

#18 Verkar nästan som att jag har lyckets lägga på mig et par kilo fett, har fått en riktig lite bulle på magen, annars så har jag gått upp väldigt jämt fördelat över hela kroppen. Har inte räknat kcal all, ätit säkert den dubbla mängden energi än vad jag åt tidigare. Har försökt strama upp det lite nu, kollar maten i "din mat" någon gång ibland. MEllan 2000 och 3000 kcal ligger jag. Konstig nog nästan alltid fördelat på 1-5% kolhdrater, 20% protein och ungefär 75-80 fett. Var gör jag fel? Eller är jag gjor för att vara lite "småpluffsig" och har fått min naturliga vikt och form? Eller äter jag helt enkelt för mkt? (Promenerar 2 timmar på vardagarna och någon halvimme på helgerna, tränar tre ggr/vecka)

Trivs med maten, men inte med vikten…

Ska jag äta ännu mer fett eller kanske rentutav mindre?!?

Pasi
0

Vad jag förstod så har du varit ganska hård mot din kropp tidigare (anorexi light), vilket kan ställa till det en del på det hormonella planet. Kanske håller du på att gå upp till den vikt du borde ha eller så lägger din kropp på sig lite nu i början för att ha nåt att ta av vid nästa svält.Flört
Men har du svältit din kropp tidigare så är det mycket troligt att en del av viktuppgången även är muskelmassa.
Jag tycker du skall äta på, njuta av maten och vänta ut din kropp lite….det är vad jag hade gjort.

tidelo
0

Tack för de kloka orden Pasi :)

fiddiloo
0

Känner precis som dig tidelo!

Jag blir lite småplufsig av maten men annars mår jag jättebraGlad.

Försökte smyga in lite mer kolhydrater i kosten men det triggade igång hetsätaren i mig, så nu stramar jag åt igen.

Lycka till och kram på dig.

tidelo
0

#22 Samma här, kolhydrater är tokfarligt, dels känner jag att dagen är förstörd och att jag likaså kan moffla, sen triggar de verkligen igång hetsätartänktet…

Men, jag trivs verkligen inte med att ha extrakilon…tänker på det hela tiden. Vet inte hur jag ska kunna kombinera mitt ideal med lchf. Äta lite mindre?

fiddiloo
0

Prova att minska ner på grädde och ost kanske? En del är ju lite känsliga för mjölkprodukter och lägger lätt på sig av dom. Jag gör det iafRynkar på näsan.

Jag tänker fortsätta med lc-kost men öka på styrketräningen lite och se om det hjälper.

Hoppas du hittar någon bra lösning. Börja inte svälta dig bara, du ska fortfarande bli mätt!

negar
0

Hej igen Tidelo!!

Jag har precis som du varit väldigt strikt i mitt kalaori intag tidigare och när jag började med LCHF så gick jag ner några kilon, men nu nästan ett år senare så är det ungegär plus minus noll. FAST jag är snyggare :) Det viktigaste är ändå för mig att jag inte längre är fixerad vid mat och att jag kan njuta av livet och all god mat utan att jag kommer att bli tjock. Nu efter julen så kände jag att jag hade gått upp lite (drack mycket vin och åt hejdlöst med nötter :) men om jag jämför med förra julen, då jag fortfarande tänkte på kalorier och inte tillät mig själv så mycket, (jag tränade desstuom jätte hårt,)ändå gick jag upp flera kilon!! Och då hade jag konstant dåligt samvete….nu är jag lite försiktig med grädde och nötter och försöker bara att äta mig mätt och jag märker redan efter några dagar att jag blivit slimmare…..så det jag försöker säga är fortsätt som vanligt men dra ner på nötter, ost och grädde  (äggmjölk är en jätttebra ersättning för grädde i kaffet eller som chokladdryck!!) och ät inte för lite fett!! Hoppas att det löser sig för dig ;) Skrattande

Clementin79
0

Tidelo, har du härjat på ett forum som heter dagboken.egetforum.se?

tidelo
0

#26 Ja det har jag! Känner igen Clementin! Visst är det tråkigt att gamla forumet är stendött :( Saknar det! Kör du lchf? Hur går det?

Clementin79
0

Mmm det är verkligen jättetråkigt. Saknar stämningen som var där faktiskt.

Jag började med lchf i fredags så jag har inte hållt på så länge. Men än så länge går det bra, jag äter ju lite grönsaker så jag ligger på typ 7-10% kolhydrater i intaget. Det verkade gå bra för dig i början iaf? :)

tidelo
0

#28 Anledningen till att det gick bättre för mig i början var npg att jag körde mkt hårdare, åt mest ägg i olika former. Jag har dragit ner energin till 2000 kcal nu, det borde gå bättre.

Har du sprungit på ngn annan av våra gamla forumkompisar? :)

Lycka till med lchf!

Margareta
0

Hej tidelo! Idag har jag läst ikapp din tråd och jag vill verkligen säga att jag tycker du har en jättesund inställning.

Det har gått tre månader nu och jag tycker du gjort en fantastisk resa. Det är mycket värt att själv ha kontroll på hur man agerar och även förstå och inse sambanden. Att moffla är aldrig roligt - oavsett man har övervikt eller ej.

Vem vet - en dag kanske du inte ens vill ha kanelbullen. När jag idag berättade för en arbetskollega att det inte är synd om mig som inte "får" äta just bullar insåg jag att jag faktiskt övergått till att tycka att det är kanelbulleätarna som drar nitlotten - inte jag.

Lycka till!

Numer pensionär i Nynäshamn

Clementin79
0

Nä inte en enda av dem. De har försvunnit i tomma intet. Jag som är så nyfiken på hur det går för Me med bebisen och för Tjej nu när hon pluggar i thailand… :)

Än så länge går det bra! Jag går inte hungrig iaf. Och det är gott att få steka i smör igen och äta fett kött som jag undvikit i x antal år nu :)

tidelo
0

#30 Tack för att du läst igenom min tråd och för de snälla orden! Jag håller med dig om att det är de med kanelbullen i handen som drar nitlotten. De på jobbet ser mig som den lilla bantaren då jag alltid tackar nej till bullar, sen när jag tar fram min matlåda med baconlindad choritzo ser de mäkta förvånade ut :)

#31 Pluggar tjej i Thailand? Det visste inte jag! När det gäller Me så har jag råkat på hennes blogg, har inte skrivit ngt bara, vill inte framstå som en stalker.. Marta och jag har lite kontakt ibland och utbyter schnauzertips då vi har varsin sådan :)

Visst är det underbart att få äta god mat istället för torra, tråkiga kycklingfileér med mager kesellasås…

Clementin79
0

Ja Tjej tog tjänstledigt för att plugga typ 8 månader i thailand har jag för mig. Lyllo hon! Åh, kan inte du ge mig Me:s blogg-adress? Jag är jättenyfiken på hur det går för henne med Dante. :)

tidelo
0

#33 Jag minns inte hennes adress, jag ska kolla om jag kan hitta den blad besökta sidor när jag kommer hem ikväll.