Vi äter ju mer omega-6!
Eftersom vårat fettintag är så mycket högre än gemene man får vi därmed i oss mycket högre mängder omega 6. Även om mycket av våra källor kommer från mättat fett, så är en inte obetydlig andel av fettet i kött, mejeriprodukter och ägg fleromättat.
Äter man inte ekologiskt uppfödda köttbitar och ägg är det ett överskott på omega 6.
Jag som äter kring 200g fett/dag, att jämföra med någon som följer tallriksmodellen och max 100g/dag, kommer få i mig större mängd dåliga fetter.
Kan någon ge en förklaring på varför LCHF då skulle vara bättre än SNR i den bemärkelsen?
Jag tror att forskarna är ganska oense om det här (också), men som jag har förstått det är det kvoten O-3/O-6 som är det viktigaste. Och den förändras ju inte oavsett hur mycket fett man äter. Man har ju gjort stor nytta genom att låta bli margarin och omega-6-oljor.
Men det har ju diskuterats här hur ofördelaktigt industrifläsk är i omega-kvot-hänseende. Jag äter rätt så lite fläskkött, mest för att jag inte gillar det, men även av den anledningen. Lamm har ju ofta betat mycket även om de inte är kravmärkta, så det är ju oftast ett bättre val. Och vilt förstås. Jag köper oftast eko-ägg, -smör och mejeriprodukter. Kött också, men inte lika ofta. Idag har jag tom köpt "ful-bacon", det var så billigt…

Vi äter inte margariner (vilket har en faktor 10 mot fläskkött som kanske är värsta boven i vår kost vad gäller o6)..
Utan att ha studerat mängderna i kostena mer ingående tycker jag rent överslagsmässigt att vi borde få i oss mindre o-6 än en normalkostare som använder vegfett hela tiden..
Du kanske har räknat mer ingående??
Hur det nu än är med o3/o6 så märker jag ju på min egen kropp att jag har betydligt färre inflammationer på gång vilket är den starkaste indikationen för mig på att lchf ivf. är det sundaste sättet att äta på..

#0 Det är något som jag också tänkt mycket på. Särskilt när jag ätit mycket kött, fett som innehåller omega 6.
Jag äter inte t ex lax varje dag. Är den odlad innehåller den ju dessutom mycket lite omega 3, tydligen.
Kosttilskott med omega 3, för att balansera, är det en nödvändighet? Och isåfall, hur mycket? Finns det några svar ens?
Håller med dufva; vi äter ju inget eller väldigt lite av vegatabiliska oljor, så jag är övertygad om att vi får i oss mindre omega6 på denna kost. En sak som verkligen övertygar mig om detta är att jag inte längre har inflammatoner i mina leder.
dufva,
Utan att ha räknat på det tror jag definitivt att vi får i oss mer. Det vi inte äter i t.ex. margarin äter nog en hel del i majonnäs, bägge är gjorda på rapsolja.
Frågan kanske är huruvida obalansen spelar mindre roll när man samtidigt inte äter mycket glukos? Det diskuteras ganska flitigt på Kolozzeum: Kan naturlig kost ge cancer? ("jag och mina anhängare" mot resten…)
Det här har t.ex. Göran Petersson (forskare på Chalmers Tekniska Lekskola, inriktning kolhydrater) att säga om det:
_Överintag av omega-6 i form av linolsyra från fröfetter skadar via inflammatoriska eikosanoider och via lipidperoxidation av blodfetter. Neddragning på raffinerat vegetabiliskt fett från majsolja, solrosolja och margarin minskar effektivt riskerna för åderförfettning.
Förhöjda halter av glukos i blod skadar genom glykosylering av LDL och andra lipoproteiner, och insulinresistens förvärrar hälsoriskerna. Mindre socker och mindre lättspjälkad stärkelse med kosten minskar effektivt skadorna.
God tillgång på omega-3 i form av eikosapentaensyra, EPA, ökar bildningen av de eikosanoider som skyddar mot ateroskleros och hjärtinfarkt. Ökat intag av fiskfetter och av EPA från andra källor förebygger därför effektivt hjärt- och kärlsjukdomar._
Tina,
Optimalt är 1-2 delar omega 6 till en del omega 3. Äter du en del sill (eller strömming kanske det heter nere hos dig) borde du få i dig även det därifrån. Annars får man väl hålla tillgodo med tillskott, några gram om dagen kan tänkas?
Men det allra bästa lär ju vara att helt få bort sina omega 6-källor, snarare än att bara balansera, vilket man bäst gör genom att köpa ekologiska varianter av allt. (Märk väl att omega 6 är essentiellt.)

Mjnaeä.. nu är vi där igen, tror denna fråga kommer att vara en ständigt återkommande i detta forum!
Nu skall vi se om jag fattat något något så när rätt.. en viss del fleromättat fett används av kroppen för speciella ändamål såsom att bygga upp hjärnan, cellmebranen och nervernas myel, osv, resten används som energi eller omvandlas till mättat fett och lagras!!??
Sen så kommer vi till de som används för att omvandlas till de i cellerna verkand hormoner kallade Eikosanoider!
Där säger man att O-6 bildar Arakidonsyra som sen bildar de inflamatoriska eikosanoiderna varvid inflamatoriska tillstånd dominerar i kroppen!
O-3 sägs bilda EPA som bildar de antiinflamtoriska Eikosanoiderna varvid kroppen blir lugn o fin, från EPA bildas DHA som är det som ingår i hjärnan och nerverna bland annat!
O-3 och O-6 använder samma ensymer för att ombildas varvid detta sker i konkurans kan man säga, så dessa bildas i proportion till hur mycket som stoppades in i sytemet, altså blir det en övervikt för de som kommer från O-6, det blir en obalans om vi nu får i oss mest O-6!
Allt verkar vara lätt som en plätt, överintag av O-6 leder till fler inflamationer.. men nu är det inte bara intaget av fett som spelar roll och O-6 bildar även antiinflamatoriska Eikosanoider vid rätt förutsättningar!
Vilka är då dessa förutsättningar.. jo några viktiga sådana är halten av Insulin och Glukagon!
"En kost med mycket kolhydrater gör att hormonet insulin dominerar, och insulin tillsammans med AA förstärker produktionen av AA från LA på bekostnad av produktionen av långkedjiga omega-3-fettsyror. Vid en kolhydratfattig kost dominerar i stället glukagon, och det driver på omvandlingen av ALA till EPA och EPA till DHA. För att kunna tillgodogöra sig de gynnsamma effekterna från omega-3-fettsyrorna, för kärl och hjärta t ex, ska man alltså undvika en kost med mycket kolhydrater och dessutom avstå från vegetabiliska fröoljor och andra produkter som innehåller stora mängder linolensyra (LA)."
http://fatlies.wordpress.com/fats/omega-3-6-eikosanoider/
Här är en rapport som säger samma sak;
"In summary, a very low carbohydrate diet resulted in profound alterations in fatty acid composition and reduced inflammation compared to a low fat diet"
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#6 Prexis….mindre insulin = mindre inflammationer!
Fast det är nog nyttigt att minimera sitt intag av rapsolja och jordnötter….och om möjligheten finns äta hysat mycket fisk, gräsbeteskött, vilt och ekoägg.

Det jag är lite osäker på är i vilken utsträckning fleromättade fetter används såsom ren energi och om ett överskott verkligen kan ombildas till mättat fett för förvaring i fettväven!
Jag har läst detta och hört detta bland annat på tv men saknar riktiga källor.. kanske missuppfattat det??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#8 Verkar väldigt omständigt för kroppen att omvandla fleromättat fett till mättat då den först måste plocka bort alla kolatomer fram till sista dubbelbindningen för att sedan ev bygga på den.
Jag tror främst kroppen försöker bränna det fleromättade som energi….men samtidigt lagras lite i fettvävnaden vid överskott (precis som i gris som äter spannmål). Lagrat fleromättat fett vill man inte ha.

Precis, Mikael, man kan banta på vilken smörja som helst bara det är fett men strävar man efter bättre hälsa så bör man inrikta sig på bra fett. Gör hemmagjord bearnaise på smör istället för att köpa majonäs gjord på vegetabilisk olja. Strömming från Östersjön bör man inte äta för ofta, speciellt inte barn och kvinnor i fertil ålder, 2-3 gånger/år. SLV avråder! Välj sillfiléer istället. Står på lådan hos fiskhandlarn var sillen är fångad. Coop har ibland frysta sillfiléer. Anges med kryss på förpackningen om det är sill eller strömming. Kravmärkning eller ekomärkning innebär inte automatiskt att det är bättre fettkvot men det är förhoppningsvis annat, t.ex. bekämpningsmedel, man slipper.
*tar med sig sin låda sillfiléer till jobbet för att steka upp*
Lite knappt 40 kr för 750g färdigskuret & färdigt att stekas är ett bra pris för hälsa & bekvämlighet!

Risk att man inte blir särskilt populär med stekos från stekt sill på jobbet. Om du tillagar sillen i en glasform i ugnen hemma med lite smör så slipper du stekos.
De är vana sedan länge… :-)
Makrill är väl också bra?

Har just läst att det är skillnad på omega-3 index och omega-3/omega-6 kvot. Detaljerna kring det kan jag inte.
Jag har varit och testat mig på indexet: har en index på 11,3 %. Helst ska man ha en siffra över 4 %. Jag äter krill-olja.
Jag kan inte tänka mig att äta majjo med så mycket äcklig veg. olja
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
American Heart Association kommer med nya rekommendationer angående omega-6 och för all del om en diet som ska vara bra för hjärtat (inte LCHF): Beroende på kön, ålder, fysisk aktivitet rekommenderas ett dagligt intag av omega-6-fetter mellan 12 och 22 g. Ca-5-10% av kalorierna bör komma från omega-6 fettsyror. 85-90% av omega-6-fettsyrorna i maten utgörs av linolsyra (LA).
Det är inkorrekt att betrakta omega-6 som pro-inflammatorisk, säger man, baserat på kliniska studier.
Läs mer i Science Daily, Feb.2, 2009, t.ex. via lowcarbkost, hälsa-medicin/sciencedaily .
Är det dags att ompröva omega-6?
hm.. jag är skeptisk. de är nog misstänksamma mot mättat fett?
vi behöver lite omega 6 men mycket mer omega 3 och det är inte så lätt att få tag på i rikliga mängder. har för mig att jag läste att på stenåldern var balansen 2/3 o-3 och 1/3 o-6. Nu är det tvärtom för de flesta.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Livsmedelsindustrin har en förkärlek till billiga råvaror (= mer pengar i kassan)…de pushar gärna på spannmålets och de billiga oljornas hälsofördelar.