Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1562 ggr
Mervi
0

Odlad lax

Läste på TextTV i morse att amerikanska forskare kommit fram att den odlade laxen är bättre för hjärtat en den vilda. Den odlade är fetare. Nya rön hela tiden.

Det enda jag vet att all lax är bra för oss, innehåller bra fett. Jag äter mycket lax eftersom jag gillar det, och även annan fisk som makrill och sill osv.

catlin
0

Goda nyheter för en annan laxälskare!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Pasi
0

Odlad fisk är med största sannolikhet nyttigare än ingen fisk alls. :) Jag åt odlad regnbåge igår- fileerna bakade i ugn med citron och smör. Till detta blev det en svampstuvning på kantareller, trattisar, taggsvamp, lite starkvin, creme fraiche och rett med äggula. Underbart gott!!!!!!

Margareta
0

Fast jag har hört att omega3 halten är sämre i odlad lax.

Vet någon hur det är med den saken?

Numer pensionär i Nynäshamn

hemul
0

Den norska odlade laxen är så full av gifter (från fodret!) att den inte anses ätbar i många länder. Om jag minns rätt rekommenderas den inte till gravida/ammande i Sverige. Dessutom är det väl tveksamt om den innehåller särskilt mycket omega-3 eftersom den får fel mat.

Jag har helt slutat köpa lax. Förrförra sommarn levde jag på lax och blev så äcklad och kände mig så lurad när jag läste om det där att jag fick nog. Vildfångad lax har jag inte råd med. Den billiga vildfångade laxen som säljs fryst är för det mesta inte lax, bara en laxfisk (nån liten mager släkting). Läs på påsen för arten brukar vara angiven.

Mervi
0

hemul: jag har också hör det du skriver om.

Hur kan vi lita på uppgifterna när de hela tiden ändrar sig???

hemul
0

Det kan vi inte. Det är ju det som är så hopplöst! Allt är bara ljug och bluff. Man får f-n existentiella problem. :-(

dufva
0

Man bör alltid ha i åtanke vad som ligger bakom budskapet när än den ena än den andra larmrapporten släpps..

Vad gäller den norska laxen släpptes budskapet om dess farlighet av den amerikanska och kanadensiska fiskeindustrin alltså som vanligt är det ekonomiska intressen som kämpar mot varandra..

Om man oroar sig för eventuella gifter i fisken så är det ju samma sak om inte värre med allt odlat kött och även grönsaker möjligen undantaget kravodlat.. 

Visst kan man fundera på hur odlad lax föds upp och fettsyror hit och dit, men om valet är att sluta äta fet fisk så gör man sig en stor björntjänst om man undviker all odlad fisk

Även om fettsammansättningen rubbats något hos den odlade fisken så slår den allt annat vad gäller tillgång på dom livsnödvändiga omega-3fettsyrorna..

Annanas
0

Jag läste i Lars Wilssons bok: Kan forntidens föda bli framtidens mat?, om just odlad lax.

Där stod det att den odlade laxen inte innehöll någon omega3      p g a fodret. Fisken liksom alla andra djur (inklusive oss människor), innehåller varken mer eller mindre än det som vi stoppar i oss. Kommer inte ihåg vilka undersökningar han hänvisade till, men om det stämmer är det ju STOR skillnad på odlad och viltfångad lax!

Mervi
0

#10 Det är precis det man fått lära sig tidigare. Undrar vem som har beställt denna forskning??? Och velat ha resultatet de kom fram till.

Pasi
0

Man kan inte säga att all odlad fisk är dålig…det skiljer mycket mellan olika foder. Jag jobbade på fiskodling under 2 år och där var de väldigt noga med att köpa det bästa fodret (typ 90% rent fiskmjöl) även om det kostade dubbelt så mycket som de billigare. Men hur ska man veta vilka foder de använder!? :(

Pasi
0

Men det gäller ju bara fetterna…angående gifterna vet jag inte. Men jag misstänker att det mesta fiskmjölet kommer från chile….de är väl störst i världen på foderfisk och antagligen billigast på bekostnad av att stilla havet skövlas.