Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 6382 ggr
bluesea
0

Kokosfett i kaffet?

Hej. Nu får ni hjälpa mig: hur mycket kokosfett har ni i kaffet? Hur mycket ska man ta egentligen, för att det ska ha någon effekt?????? Och har det någon riktigt effekt för öka förbränningen????????

Trevlig lördag!

Saintpaulian
0

Jag tar ungefär 2 tsk. Det är väldigt olika hur mycket folk tar. En del mår illa om de tar mer än 1 tsk, andra klarar 2 msk.

Förbränningen vet jag inte om den ökas, men förbränningen hämmas definitivt inte som den kan göra med grädde.

Aniara4
0

Jag tar en dryg tesked *dricker det just nu* Tungan ute

lenmor
0

Jag har cirka en matsked men också en skvätt grädde i kaffet. 

Fast jag har helt plötsligt börjat gå ner i vikt igen sen jag började med cocosfett i kaffet. Jag gjorde det för att det är nyttigt och mättande när jag inte hinner äta frukost på jobbet men det verkar som om det påverkar förbränningen för mig trots att jag har lite grädde i också.

sarag
0

När man börjat att äta kokosfett skall man ta det lite försiktigt i starten. vissa behöver ha tillvänjning. Annars kan man få magknip o illamående.

Så börja med lite och känn hur du mår, så ökar du dos eftersom.

FruFilur
0

Jag har egentligen ingen exakt aning, men jag tror att det handlar om mellan 5-15 gram, jag brukar göra en ögonbedömning med ett 10-grams smörpaket i tankarna ; är det mer eller mindre än ett sådant jag har hyvlat av?

Blir det för mycket kokosfett får jag en ilsken halsbränna, så jag brukar försöka ligga kring 10 gram tillsammans med en skvätt grädde i kaffet.

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

bluesea
0

Tack, tack..jag vill gärna att fler svarar!!

Margareta
0

Jag tror inte att det har med förbränningen specifikt att göra (som något hokus pokus) - vi ökar helt enkelt fetthalten på det totala matintaget regelbundet över dagen. Då fungerar magen bättre och %-satsen mot 75% eller högre är lättare att nå.

Numer pensionär i Nynäshamn

Zepp
0

Jag håller med Margareta.. inget hokuspokus egentligen..snarare att man äter mindre vid senare tillfällen när man äter lunch eller frukost!

När kroppen har fått energi från fettet blir man inte så sugen senare!

Det är nästan som när man handlar.. är man hungrig när man handlar åker det med både det ena o det andra i kundvagnen., är man mätt har man svårt att köpa något alls!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Adur
0

Jag tar väl en rågad tesked. Gräver upp lite lagom ur burken. Det svåra tycker jag är att faktiskt dricka upp fettet - det flyter ju iväg uppåt när man lutar muggen! Sen ligger det oaptitligt kvar på botten med den sista, kalla pölen i slutet. Urk.

Så oftast dricker jag kaffe och te med sked, då får jag i mig allt det fina fettet redan från början. Sugrör kan ju annars vara en lösning för den okonventionelle. Glad

Jag fick också igång viktminskningen rejält när jag började äta kokosfett. Förmodligen för att det förbättrade dagens engergifördelning markant.

bluesea
1

Bara fördelar med kokosfett i alla fall..ska testa med 1 msk i morgon :) Men tar fortfarande emot fler kommentarer och tackar er som skrivit redan!

lizaohman
0

Här en bra sajt om kokosolja och dess fördelar:

http://www.forumfrisk.se/kost/index.asp?g=2&r=36

Jag följer rekommendationerna och maximerar intaget till 3.5-4 matskedar per dag. Oftast rör det sig om 2 msk/dag i mitt fall, uppdelat på morgon och kväll. Köper crearomes jättegoda kokosolja (natur kallpressad), den är så god att jag kan ta en tesked av den rakt av och tugga. Konsistensen är ju densamma som barndomens favoritgodis ischoklad. Fantastiskt fin kokossmak. Köplänk:

http://www.crearome.se

Jag brukar köpa en femlitershink åt gången. Kul är att se att oljan nu ligger på 5-i-topp-listan, det verkar som att LCHF:arna hittat dit!

Vickie
0

Jag blandar kokosfett i första satsen äggmjölk. Ca 10g är lagom för mig, för mycket så mår jag illa. Om det hjälpt mig att gå ner i vikt har jag ingen aning om (har inte provat utan men ner går jag juFlört)men det hjälper till så jag sköter magen och det är gott nog tycker jagSkrattande

Gitten
0

Nu kommer jag inte ihåg var, men jag har läst att kokosfett faktiskt sätter fart på ämnesomsättningen och att det är speciellt bra för oss som har hypotyreos att börja dagen med ägg och bacon och kokosfett.

bluesea
0

Så många bra inlägg, tack!

I morgon startar dagen med en kopp kaffe med "massor av kokosfett" :)

Och kanske fler tips!

Tack och god natt :)

hoppet
0

Jag tycker det är gott i kaffet men är lite försiktig. Det sätter fart på magen om jag överdoserar. Max en tsk åt gången men det kan säkert skilja från person till person.

mariech
0

Hade bara kokosmjölk i morse när jag gjorde äggmjölken, blev jättebra o gott att ha i kaffe, gott att dricka för sig ocksåGlad

parsley
0

Ta inte kokosflingor bara. Det gjorde en kompis till mig. "Förstår inte hur du kan få det där att smälta. Det blir ju bara en stor klump. Jag köpte det ekologiska precis som du sa" Glad

parsley
0

Ta inte kokosflingor bara. Det gjorde en kompis till mig. "Förstår inte hur du kan få det där att smälta. Det blir ju bara en stor klump. Jag köpte det ekologiska precis som du sa" Glad

Jea59
0

Jag tar två tsk på morgonen i kaffet.

När det gäller förbränningen har jag inte märkt nånting

elisabeth83
0

Är det kokosfett utan kokossmak som ni har i kaffet? Ändrar det i sånna fall smaken eller är det bara ett lätt "fett-tilskott"?

fantub
0

Jag har inte märkt något med förbränningen av kokosfett och ändå använder jag det ett par gånger per dag.

leola
0

Vart köper man kokosfettet??

Lena123
0

#17 den var bra…smart kompis

#22 finns i vanliga affärer bland smöret(silverfärgat paket) men den som finns på hälsokosten ska tydligen vara bättre

…..och apropå det,har börjat med kokosfett lite nu och då(hälften av fettet i äggmjölken t.ex)men nu är det slut på det paketet som jag köpte på ICA.Tänkte köpa på hälsokosten,finns det något märke som ni veteraner rekomenderar?

http://www.winthers-skafferi.se/

lizaohman
0

Kokosolja - läs:

http://www.forumfrisk.se/kost/index.asp?g=2&r=36

Kokosolja - köp:

http://www.crearome.se/

föredrar kokosolja med kokossmak och denna är suveränt god. Blir hyfsat pris också (jämfört med hälsokosten) om man köper en hink med 5 kg. Förstörs inte! Slevar upp i liten burk allteftersom jag behöver. De har även deodoriserad (utan smak/lukt) till bra pris. Silverpaketet kan innehålla kopra (torkad kokos, som kan vara gammal som gatan och som inte håller lika högt näringsvärde.)

Icegirl
0

Tål inte längre kokosflingor, men däremot kokosfett. Tar ca 1/2 msk till en kopp te, 2 ggr per dag när jag jobbar. Fungerar bra. Har köpt ekologiskt kokosfett från Örtapoteket. Nu har jag köpt mer ekologiskt men ej testat än, från www.saltskorpan.se. Får se hur det är när jag testat.

Nivelob
0

Daglivs (numera en coop-butik) vid Fridhemsplan i stockholm säljer 700g andfett i konserv för 139: - - Det borde väl också vara bra fett? Tål att steka i och är milt och vitt - någon som vet hur det står sig mot ister och kokosfett?

Wtn3
0

Det varierar, jag använder det som komplettering för att få upp fetthalten på dagens kost, kan vara allt mellan 5 och 25 gram.