Lite funderingar över LCHF
Hej!
Jag har just börjat med LCHF och tycker den verkar bra! Tycker redan att man inte är lika hungrig i vågor utan mer stabil, vilket känns toppen.
Men jag har endel funderingar också.
Man ska ju äta mkt kött, ägg, smör, mjölkprodukter osv. Men sen pratas det också om artriktig mat och naturlig.
Då tänker jag att köttdjuren inte åt spannmål, köttet blev inte heller behandlade med konserveringsmedel. Kött-kvalitén var ju väldigt annorlunda. Gräsätande djur är ju det naturliga. Eller vad säger ni? Kor som bara äter gräs har också mycket mer animaliskt (självklart :)) omega3 i sig. Vilket alltså alla eskimåer fick i sig mkt av, men inte vi som äter mkt "fabrikskött".
Om man spinner vidare på det så var ju inte heller mjölken eller smöret behandlat i den process det är idag. Och så tänker jag på att den tiden människan jagade storvilt, hade dom då med sig en kossa eller en get för att överhuvudtaget få tag på mjölk och smör?
Man ska ju vräka på fett enligt LCHF för att bli mätt, men åt dom verkligen så mkt fett förr, tänker jag?
Sen om artriktig mat. Som jag har förstått det är det vetenskapligt bevisat att alla människor på jorden är lika genetiskt uppbyggda, vilket medför att det inte finns arter - utan bara en art. Alltså människan. Då borde ju inte det spela någon roll om man också äter lite utländsk mat? Från allra första början så (i en teori) vandrade människan från medelhavet och uppåt. Det betyder att vi från början inte fanns i Sverige.
Jätte tacksam på svar :) Hoppas ingen blir aggressiv nu och tar det som kritik. För det enda jag strävar efter är den absolut bästa maten.

Jaa… Om man har tillgång till och råd att köpa gräsuppfött kött är det självklart bättre än kraftfoderuppfödda varianter. Samma sak med med smör, kan man få tag på supernaturligt smör från gräsätande kor är det bättre. Ägg från frigående höns som kan picka i sig insekter är bättre än burhönsägg. Viltfångad fisk är i allmänhet bättre än odlad. Opastöriserade mejeriprodukter är nyttigare än pastöriserade. Och så vidare. Naturligt är bättre.
MEN om man inte får tag på/har råd med de bästa råvarorna så är det i alla fall bättre att äta kött och smör från "fabrikskor" som ätit kraftfoder jämfört med "fabrikskött", margariner och spannmål.
Hur pass mycket fett som ätits genom tiderna finns det olika tankar om, men vad vi vet är att traditionella koster brukar vara rejält feta.
När du pratar om "utländsk" mat förstår jag inte riktigt vad du menar. Bara för att vi inte ätit olivolja eller kokosolja i norden betyder det inte att den skulle vara extra bra eller dålig för oss…
Gräsbeteskött är det allra bästa men svårt att få tag på (iaf för mig, bättre för de i Uppsala och Stockholmstrakten), vill man ha mjölk som är så naturlig som möjligt får man leta reda på en bonde som kan tänka sig att avvara lite mjölk innan det skickas till mejeriet. Det går men kan vara svårt. Annars får man ta det näst bästa, ohomogeniserad mjölk som tex Arlas gammaldags mjölk.
Sen kan man ju alltid äta vilt som älg och sånt men det är ju också dyrt och lite komplicerat att få tag på om man inte känner en jägare eller jagar själv.
Jag tror nog att människan hade boskap innan vi började odla så smör och mjölk har vi nog haft i kosten länge. Om det de åt verkligen var så fett? Det beror väl på årstiden men vad man sett av fornlämningar åt man helst de feta bitarna och det feta hos bytesdjuret som hjärna och benmärg så varför inte. Sen var ju de oförstörda så de behövde inte äta samma kost som oss som förätit oss på kolhydrater…
Kommentar till det sista, är det npn som sagt att du bara får äta svensk mat om du äter LCHF?
Tack för svaren!! Nej det är ingen som har sagt det, har bara läst lite här och där om just "artriktig" föda. Så därför frågar jag er för att få ett klart svar 
När jag tänkte på "utländsk" mat tänkte jag mest på kryddor som ingefära, curry, gurkmeja osv. Och jag håller självklart med om att jag tycker det skulle va konstigt om man bara skulle hålla sig till nordisk mat!!

Jag tycker du har fattat det hela väldigt bra, ju naturligare desto bättre altså!
Och märk väl att man inte menar att man åt 80% fett och 5% kolhydrater på jägarsamlastadiet, utan det är en diet för de som har på grund av den moderna västerländska kosten blivit överkänsliga för kolhydrater, men man skydde inte fettet som idag utan snarae fördrog de feta delarna av bytesdjuren!
Finns en bra samanställning om hur moderna jägarsamlarbefolkningar har ätit, några levde på fisk och kokosnötter andra på rotfrukter och vilt och och i nordliga klimat blir det mycket kött o fisk!
"Whenever and wherever it was ecologically possible, huntergatherers
would have consumed high amounts (45-65% of total
energy) of animal food. Most (73%) hunter-gatherer societies
worldwide derived > 50% (³56-65%) of their subsistence from
animal foods, whereas only 13.5% of these societies derived
more than half (³56-65%) of their subsistence from gathered
plant foods. In turn, this high reliance on animal-based foods
coupled with the relatively low carbohydrate content of wild
plant foods produces universally characteristic macronutrient
consumption ratios in which protein intakes are greater at the
expense of carbohydrate."
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/71/3/682.pdf
"The explorer Vilhjalmur Stefansson, who spend many years with the Indians, noted that they preferred "the flesh of older animals to that of calves, yearlings and two-year olds. . . It is approximately so with those northern forest Indians with whom I have hunted, and probably with all caribou-eaters." The Indians preferred the older animals because they had built up a thick slab of fat along the back. In an animal of 1000 pounds, this slab could weigh 40 to 50 pounds. Another 20-30 pounds of highly saturated fat could be removed from the cavity. This fat was saved, sometimes by rendering, stored in the bladder or large intestine, and consumed with dried or smoked lean meat. Used in this way, fat contributed almost 80 percent of total calories in the diets of the northern Indians."
http://www.westonaprice.org/traditional_diets/native_americans.html
Och vad eskimåer har haft som tradionell föda behöver jag nog inte skriva om, du skall även fundera på vad våra Samer levde utav innan civilisationen, inte odlade dom och tillgången på bär var säsongsbetonad och kortvarig!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.