Trög mage, vad göra?
Hej
Jag undrar vad jag ska göra åt min tröga mage?
Tidigae åt jag 7-8 frukter om dagen + grovt bröd o skötte magen varje dag. Nu har det gått över en vecka o jag känner mig så "konstig". Äter bara kolhydrater från grönsaker numera. Ingen frukt inget bröd osv. Äter mycket ägg fisk kött smör + lite grädde/cremefraiche. Dricker massor av vatten. Tar en matsked linfrö/ dag vilket inte hjälper
Känner mig packad i magen. Behöver verkligen hjälp.
Motionerar även regelbundet, promenad 5-7km 5 dagar i veckan Har aldrig varit förstoppad tidigare men antar att det är såhär det känns
Det är jättesvårt att svara när vi inte vet mer exakt hur du äter.
De flesta med trög mage brukar komma igång av mer rent fett (inte från mejerier som grädde/cf utan smör/kokosfett/ev olivolja).
På mig är ost väldigt stoppande.
Numer pensionär i Nynäshamn
En stor dos kokosfett (minst 2msk) är laxerande, kan tas i mindre dos dagligen för att smörja upp. En stor dos magnesium (ungefär 1000mg) är också laxerande och inte heller farligt vid enstaka tillfälle.
Är det riktigt illa kanske du måste köpa nånting på Apoteket men med magnesium och kokosfett kan man sen reglera det hela så det aldrig stoppar upp helt igen.
jag äter omelett till frukost gjord på 2 ägg en skvätt grädde 75 g bacon
Lunch 150 g fisk el kött stekt i rejäl smörklick med tex bearnaisesås till, 50g blomkål/broccoli
Middag samma som lunch oftast men inte samma sorts kött/fisk
Om jag blir sugen mellan målen tar jag några ostskivor med smör på eller kokar ett par ägg med majonnäsklick på

ta ett glas vatten med 2 msk psyliumfrön varje dag, så hjälper det. Psyliumfröt bildar dessutom en gel som är mildrande för tarmens väggar, för att minimera skador. De finns i vanliga affärer bland hälsokosten.
ska det vara krossat heller hela psylliumfrön?
#5 Lindroos HUSK, finmalet psylliumskal. Finns mycket bra info på nätet om produkten, bl a på www.lindroos.net.
Linfrö är inte bra att äta för mycket av - info om det i tråden "Om linfrö…………" under fliken MAT Livsmedel.
okej tack för svaren
Rapsolja
Mitt tips är att ha linfrön i fil/yoghurten på morgon!
Det funkar kanonbra för mig..
Håller med Wildrat. Magnesium is the shit!