Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 4164 ggr
flikkan77
0

(Teoretiskt) Äta dåligt under en tid.

Funderar på vad som händer om man äter dåligt, ungefär på svälgränsen, och inte får sig det protein och fett man behöver. Säg att man lyckas gå ner 8 kilo på 2 månader på detta sättet, vad händer om man sen börjar äta lchf?

Tänker mig i så fall att man kanske inte äter mer än max 10 kolhydrater om dagen men "rätt" mängd protein till vad man väger och sen en massa fett på det.

Får kroppen näringschock och lägger på sig allt den kan, går man upp sina tappade kilon eller går det att stå still?

Nu vet jag ju att det är ganska olika från person till person men för mig är det var ändå en fråga jag låg och grunnade på igår kväll.

Någon annan som kan ha någon tanke om detta?

(Får tillägga att jag inte har tänkt att testa det själv!)

"You just have to belive…"

mikaelj
0

Vad jag tror.

När du underäter ordentligt (~800-1000 kcal/dygn) sänker du din ämnesomsättning (mätbart, T3 sjunker ganska ordentligt). Pga proteinbristen kommer muskelprotein användas, och vad som hänt är att du slutar med mindre muskelmassa, lägre omnesomsättning och en del fettförlust.

Troligtvis är det inte så farligt, för ämnesomsättningen ökar ganska snabbt igen, och fettet har du förlorat, men du har å andra sidan ändå sänkt din ämnesomsättning genom att du numera har mindre muskler som förbrukar energi. Det ger lägre marginal till hur mycket du kan äta utan att gå upp i vikt i framtiden.

Jag har inte en aning om hur mycket de olika faktorerna påverkar i praktiken. Sök på "deff" på t.ex. forum.body.se, där finns det fullt med människor som testat i praktiken…

Margareta
0

Har någon blivit något klokare om vad som händer?

Numer pensionär i Nynäshamn

flikkan77
0

Jag har jättesvårt att läsa mig till information men jag klurade ut en del frågor när jag var på väg in till stan i morse. Fast nu är de som bortblåsta. Ska fundera lite över alltihop igen… kan inte tänka just nu.

Har lättare att ta till mig sånt jag direkt frågar om, särskilt när jag har någon som svarar. Flört

Har T3 alltså nått med ämnesomsättning? Går det att mäta om man har bra eller dålig sådan?

Men, teoretiskt då, om jag skulle äta dåligt ett tag, så att ämnesomsättningen minskar, då skulle jag inte behöva äta lika mycket i framtiden som jag gör nu? Om jag då äter vettigt igen förstås.

bluegoose
0

Om du äter så som du skrev i #0

"Tänker mig i så fall att man kanske inte äter mer än max 10 kolhydrater om dagen men "rätt" mängd protein till vad man väger och sen en massa fett på det." - så är ju inte det dåligt i sig. Du kan bygga på med fett upp till en rimlig kalorinivå och undvika att hamna i svält.

Det är flera av oss här på forumet som håller på oss under 5 g kolhydrater om dagen och mår jättebra av det.

slayer
0

iFokus-poäng: Glas mikaelj jävla bra inlägg du skrivit på body!

kaisakavat
0

Flikkan - Du kanske redan vet vad jag tror, vi skvallrar ju på i våra resp. trådar. Jag har ju inga såna där riktiga kunskaper, men ändå:

Har ju typ svält mig under hösten och sedan börjat äta mer. Resultat: Gick ner två kilo under svälttiden. Nu har jag gått upp nästan två kilon, efter det att jag böjrade äta mer.

Lite grann oroar jag mig, vill ju inte bli tjockare igen..

Spekulationer kring orsaker: Senaste veckorna har jag utsatts för endel stress och ansträngningar.. det kan spela in. Det kan också kanske i viss mån handla om vatten och/eller återbyggda muskler som jag förlorat under svälttiden..

Håller mig till ung. till de ätsiffror du spekulerar kring ovan: bra med protein och fett och ca 10-15 g kh.

flikkan77
0

Blueboose: Slog till med 10 kolhydrater mest för att det inte skulle bli för strikt. Hade egentligen ingen plan bakom.

Undrar om det skulle bli annorlunda om man undvek kolhydrater helt och fakirade efter att man svultit sig i två månader.

flikkan77
0

Kaisakavat: Skvallrar vi? Näääää… Oskyldig

Det är så krångligt med det här!

Du åt väl som Annika? Det där 80/80/20 eller hur det nu var… vad tror du hade hänt om du fakirade direkt efter det? Har för mig att du inte gjorde det. Tror jag börjar bli gammal och tappa minnet!

Sen är det ju det där du säger med, stress och annat tjaffs som spelar in. Jag har ju mina upps and downs och dumma mediciner.

Funderar lite på hur det skulle vara om allt var perfekt. Ingen stress och andra dåliga saker utan bara först " strikt" svält och aldrig gå över 1000kcal och sen kanske fakira istället för att äta 10 kolhydrater då.

Luccy
0

Jag tror kroppen ställer sig på sparlåga, så inget o rekomendera. Men jag tror mera på om man vill ha effekt, vilket jag själv ska gå på efter helgen, hoppas jag. Ta bort grädde, Creme Fraiche, mjölk, nötter o choklad.

Här ska provas o vara lite mera strikt. Jag tror inte jag tål vissa livsmedel. Nu kanske jag halkade iväg tråden, hihi, men jag är inte heller så bra på o läsa allt alla skriver pg av koncentrationen……..den är borta.

Men flickan77 varför är du svartlagd i din Avatar, snacka om att du vart hemlig. Kolispåverkan tro????

Kram Luccy Kyss

flikkan77
0

Luccy: Nä jag har väl inte tänkt att testa det, det är mest en teoretisk undran om vad som skulle hända.

Jag fick ett antibiotika som jag ska äta i 10 dagar och får inte äta någon mjölkprodukt. Så ost, grädde, cf går helbort, smör var apotekstanten osäker på men det var nog bärt att inte äta det heller. Vet i katten vad jag ska leva på.

Det beror på på vilken dator eller läsare man använder hur min Avatar ser ut, den är lite mörkröd också. Det bara blev så att jag bytte till den en gång när jag inte mådde bra och inte kände för att synas.

Fast det kan ju ha varit kolispåverkan också, har ganska lätt att tröstäta när jag är riktigt nere.

Kram på dig med! Glad

Luccy
0

Äggmjölk borde väl gå blanda upp smöret med kokosfett. Smör tror jag inte räknas på samma sätt. Krya på dig!!!!

bluegoose
0

Flikkan, jag menade bara att väldigt få kolhydrater i sig inte behöver vara farligt. Att dra ner på just kolhydraterna - om man samtidigt fyller på med fett - är inte samma sak som att svälta sig.

Annars tror jag som de andra att om du äter för lite så ställer kroppen sig på sparlåga och sänker förbränningen så gott den kan. När du sen börjar äta normalt igen finns det säkert risk för viktuppgång som reaktion…

flikkan77
0

Luccy: Tack! Kokosfett har jag inte tänkt på!

bluegoose: Med svälta sig menar jag att äta alldeles för lite på alla sätt och vis, inte få i sig tillräckligt av i stort sett allt.

Efter att man har svält sig så börja äta ungefär som fakir då, fakir vet jag ju att man kan må bra på och samtidigt äta helt rätt. De jag har läst om använder fakir för att få en kickstart på viktnedgången, i alla fall om jag fattat det rätt.

Så blir det fortfarande en viktuppgång om man fakirar efter en svälperiod? Blir kroppen så glad över mat att den lägger på sig även om man äter strikt rätt?

Har ämnesomsättningen dessutom minskat så borde man ju kunna klara sig på att äta mindre sen. Äta lagom protein men kanske inte lägga på så mycket fett?

Är egentligen inte helt klar på vad jag egentligen undrar själv så det är därför det blir lite luddigt.

kaisakavat
0

flikkan - Jag åt inte 80/80/10 mer än ett par dagar. Insåg direkt att det var alldeles för lite mat. Blev helt matt och vrålhungrig. Ökade till strax under 100 g vardera med p och f, men höll kh kring 10 eller lite under.

Fakir kör jag inte. Kanske jag borde prova… Orkar inte…  Tungan ute

flikkan77
0

kaisakavat: Jag vill också bli matt och vrålhungrig, orättvist! Flört

mikaelj
0

#3/flikkan77,

Produktionen av ämnesomsättningshormon går upp igen när man börjar äta normalt.  Och det innebär inte enbart att du kan äta mindre.  Utan du kommer dessutom gå upp i vikt på mindre mängd mat, frysa hela tiden, vara deprimerad ofta, sova dig igenom hela dagarna, tappa närminnet och koncentrationsförmågan.

#5/slayer,

Tackar… vilket?

flikkan77
0

mikalej: Men om jag svälter mig bara ett tag, ca en vecka eller två, så blir jag piggare, sover mindre och blir mer fokuserad på det jag gör. Det tycker jag är lite konstigt.

Är det när ämnesomsättningshormonet går upp igen som jag kommer att frysa och allt det där, om jag äter för lite då alltså? 8

Klurigt det är och jag är bra på att virra till saker. Skäms

mikaelj
0

Nej, när ämnesomsättningen sjunker kommer du frysa och massa annat dumt.

Att du känner dig piggare av svält beror på andra mekanismer, och det kommer du bara göra ett väldigt kort tag, sedan kommer du krascha.  Under tiden du svält dig själv har du dessutom bränt av en hel del muskelmassa på kroppen, vilket gör att du får en lägre snittförbränning under dygnet.

Mest som en varning åt andra, du gör naturligtvis själv som du vill.

flikkan77
0

mikaelj: Det är inget jag tänkt göra blev bara intresserad av frågan när jag kom på den. Det är bara teoretiskt.

Ibland har jag visserligen svårt att äta och då blir det lätt ett tag med svält innan jag kommer på rätt köl igen, inget jag tänkt testa medvetet. Har varit anorektiker och det räcker att vara det en gång. Obestämd 

Men summan av kardemumman är alltså att man troligen kommer att gå upp i vikt om man skulle svälta sig i två månader och sen börja äta helt korrekt lchf-mässigt? Även om man skulle gå hårt ut och köra fakir?

mikaelj
0

Kroppen kommer panikartat att samla på sig fett inför nästa svältperiod samt bygga upp dina förlorade muskler igen.

flikkan77
0

#20 Hade mina aningar om att det skulle vara så. Synd att lchf inte är en mirakelkur i det området. Flört

kaisakavat
0

Men flikkan - LCHF är ALLTID en mirakelkur! Skrattande LCHF efter svält får effekten att kropen REPARERAR det svälten förstört, därav viktökning..

Det som du, mikaelj skriver, stämmer ju in på mig - åt för lite under en period och nu går jag upp lite lätt, trots tämligen strikt LCHF hela tiden (inte fakir dock).

flikkan77
0

Kaisakavat: Tänkte inte på det! :thumbsup:

kaisakavat
0

flikkan - Du kan väl inte alltid tänka på ALLT, heller!!

Så mycket som du tänker så är det väl bara naturligt om det "slinter" nån gång. De som tänker mindre, de har inte det utrymmet… till att kunna "slinta" nån gång alltså.. de har inte samma "slintkvot".. Obestämd Flört

flikkan77
0

Kaisakavat: Tänkte inte på det heller! :thumbsup:

Fast det hade ju kanske varit bättre om jag tänkt mer i raka banor och inte snirklade till det så mycket. Inte ens jag kan följa en tanke från början till slut ibland. Då är det bra när man skriver och kan gå tillbaka till början och läsa vad man tänkt. Flört

[Pennylane1]
0

det fanns en länk någonstans i detta virvarr där man kunde läsa att ju fler gånger man svält sig eller jojobantat ju svårare får kroppen att reparera, men nu är vi förhoppningsvis kloka nog att inse att vi inte längre ska göra så utan låta kroppen få det fett den behöver.

flikkan77
0

pennylane1: Det har du helt rätt i!

Medvetet skulle jag aldrig svälta mig eller ens banta, men ibland blir det fel.

MillisB
0

Hej flikkan!

Jag hade en period förra hösten (alltså 2007) då jag hade halsfluss och inte åt (kunde inte få i mig annat än vatten) på flera dagar och rasade fyra kilo. När jag började äta LCHF så gick jag upp alla fyra. Så jag antar att det är det som vill ske. Men det är ju som vanligt så olika hur man reagerar… Flört

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

flikkan77
0

Milllis: Det enda jag brukar kunna få i mig vid sådana lägen är glass, vet inte riktigt hur jag skulle lösa en sådan sjukdom nu? (Lillasyster sitter några meter från mig och hostar och kraxar.) Hjälp!

Behöver vara nått som man kan lägga i munnen och som sen smälter ner utan att man behöver svälja. Frusen grädde kanske…

Shit! Jag har nog ont i halsen… Förvånad Flört

Ja, ja, det var inte halsont som var poängen. Oskyldig Kan inte hjälpa att tycka att det är lite konstigt att kroppen tvunget måste trycka på sig de där kilona som råkat ramla av vid till exempel sjukdom. Särskilt inte om man är överviktig, borde inte kroppen kunna känna att man kan tappa lite? Egentligen är kroppen rätt korkad! Flört

(obs, det mesta skrivna här ovanför är lite lagom skojsamt och inte alldeles allvarligt. I fall någon skulle missa det.)

[Pennylane1]
0

du får mixa frusna hallon i grädde när du är sjuk nästa gång, blir ju glass och snabbt och enkelt när man inte orkar fixa så mycket!