Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 2155 ggr
marie123
0

Nu jäklar ska jag lyckas

Mina sista kilo ska bort. Jag vill ner till 75 kilo och har försökt hela hösten. Men det har varit tvärstopp. Nu tutar jag och kör med LCHF och glömmer allt jag "vet" om kost.

Till frukost blev det 1/2 paket bacon, 2 stekta ägg och ca 25 gram smör.

Till lunch blev det en rejäl bit lax som simmade i 25 gram smör. Till det åt jag överbliven romsås som fanns i kylskåpet. Efter maten kaffe med en rejäl klick vispad grädde.

Jag har handlat så jag kan göra majonäs och bearnaissås och Skaldemans bantarbiffar. Det blir det nog till middag.

Nu ska jag ha igång fettbrännarbrasan.

Maia
0

Önskar att jag kunde bidra med en sådan där puffare som man sett på TV att de hade förr när de ville få fart på brasan. Hoppas allt pepp vi kan skicka kan bidra till att det blir bra drag och fart på fettbrännandet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

minnapinna84
0

Lycka till!!! Kör hårt! :)

Mervi
0

Lycka till från mig med. Ett bra beslut!Skrattande

Du kan väl fortsätta att skriva hur det går så vi kan följa dig i denna tråd.Skrattande

Maia
0

#3 Jag tycker att det är en bra idé som Mervi har! Ska vi Medarbetare flytta den här tråden till gruppen Medlemmar, så kan du ha den till alla dina frågor och funderingar?

[tillbakalutat]

Lena123
0

Heja heja….

Här kommer pepp från en som är i ungefär samma situation…Vi får väl kämpa tillsammans Flört

Lena123

http://www.winthers-skafferi.se/

marie123
0

Jag förstår mig inte på det här med trådar än. Men det är väl bara att försöka. Jag går väl bara in under medlemmar antar jag.

Har förresten en fundering. Jag satsade ju hårt på min fettbrännarbrasa idag. Men oj, oj vad mycket jag åt.

Förutom allt jag åt till frukost och lunch, blev det två tennisbollstora Skaldemans bantarbiffar, halloumiost stekt i smör, svarta oliver och hemgjord bearnaissås. En kopp kaffe med vispad grädde. Efter det var jag fruktansvärt äppelsugen. Men jag åt brieost och cheddarost och ännu mer oliver. Det känns som hysteriskt mycket mat. Kan det verkligen vara ok?

Jag har i allafall insett vilket sockermonster äpplet faktiskt är. Det kände jag på suget.

magma
0

Härligt, dina matval låter helt excellenta! Håll dig från äpplet (m.m) i ett par dagar till så borde det förhoppningsvis lugna sig.

Maia
0

Hej igen, Marie123!

Lite om trådar: Om du vill hitta den här tråden igen kan du klicka på "Bokmärk" i den svarta raden precis ovanför första inlägget. Sedan hittar du den lätt under "Bokmärken" till vänster på sidan.

Jag flyttar tråden till gruppen "Medlemmar" och då kan du även hitta den där.

Om det var länge sedan någon gjorde ett inlägg i en viss tråd kan man behöva klicka på "Äldre inlägg" för att hitta den i gruppen.

Vill du att jag eller någon annan Medarbetare ska byta namn på tråden till t.ex. Marie123s tråd så säg till. Då är det tydligt att det är en personlig tråd. Annars kan den förstås fortsätta heta det den heter.

Det är bra om man samlar sina personliga frågor i en och samma tråd för då behöver inte de som svarar leta i olika trådar för att få reda på hur du äter, vad du har för mål med LCHF etc.

Sedan finns det ju frågor av mer allmänt intresse, då söker man först i sökfunktionen till vänster för att ta reda på om det redan finns någon tråd om det ämne man funderar över och så skriver man i den tråden. Om man inte hittar nån gammal tråd så gör man en ny, med en informativ rubrik.

Typ så fungerar det. I bästa fall Skrattande

/Maia

[tillbakalutat]

Aniara4
0

Heja på! Det är helt ok att äta mycket i början, det är många som upplever samma sak. Det ger sig efter ett tag.

Mervi
0

Det blir lätt så i början, mer mat än man egentligen behöver. Det är helt OK för då håller man sötsuget borta. Portionerna minskar automatiskt efter hand. Lycka till.

marie123
0

Jag har ju bestämt mig för att äta väldigt strikt fram till den 7 januari, då jag börjar jobba igen. Dvs. jag kommer att låta bli både grönsaker och frukt. Jag vill att det ska lossna och riktit skramla till på vågen. Den har ju stått fast så länge. Sen har jag tänkt att gå över till att äta grönsaker en gång om dagen. Men hur är det med C-vitaminer? Finns det t.ex. något te som är lämpligt att dricka?

marie123
0

Jag undrar lite om det där med ketonanpassning. När kommer det och hur vet man att det är så? Jag har inte ätit potatis och spannmål sen i augusti. Men jag har ätit en apelsnin och ett äpple och ovanjordgrönsaker varje dag. Innebär det att jag går på kolhydrater? Innebär det att min anpassning blir lindrigare, nu när jag dragit ner ännu mer?

Maia
0

#11 C-vitaminet fixar du om du äter t.ex. 40 gram röd paprika om dagen. Det blir inte mycket kolhydrater.

[tillbakalutat]

marie123
0

Jag mår inte så bra. Sprang på toa hellen kvällen i går. Försökte med koltabeletter med det har ingen effekt. Sov i natt, men nu har magen kört igång igen. Det känns inte som magsjuka. Men för säkerhets skull stannar hela familjen hemma idag. Vi skulle ha hälsat på mina svärföräldrar egentligen. Jag har ätit mina ägg och bacon till frukost, men det blev en ganska liten portion. Håller mig hemma idag och äter mina tre mål mat, men inte mer än att jag håller mig ohungrig.

greensis
0

#14 Eftersom LCHF-mat innehåller mindre slagg, osmältbara fibrer, you name it, kan det - för vissa - vara en anpassning på någon dag eller mer till att avföringen är annorlunda formad. För det mesta förstoppning, enstaka personer skriver här om det omvända.

#12 Gissningsvis utifrån min erfarenhet som också halkade in i LCHF gradvis är att anpassningen kommer att gå lättare för dig. Men en vana att äta frukt dagligen bör man dock bryta. Jämför det med godis - är dethälsosamt att äta godis=socker=frukt dagligen?
Mitt huvudförslag som c-vitaminkomplement är annars vitkål, i pizzasallad eller coleslaw. Äter man lever mellan varven är det inget problem.

Fabricati diem, pvnc!

marie123
0

Lite pizzasallad med dressing känns som en bra c-vitaminkälla. Det får det bli. Ska köpa hem ett vitkålshuvud idag och göra i ordning en stor sallad. Den håller sig ju bra i kylen och resten av familjen äter gärna pizzasallad.

Idag ska jag ge mig på tredje försöket att göra majonäs. Jag har använt en foodprocessor, men den har liksom inte kommit åt överallt. Nu vispar jag för hand i stället. Får se om det lyckas bättre.

Hemgjorda bearnaissåsen blev i alla fall lyckad.

greensis
0

#16 majonäs - min man är en fena på majonäs och använder mixerstaven. (Min blir bara slabb, vete fåglarna varför när vi använder samma recept)

Fabricati diem, pvnc!

marie123
0

Nu är anpassningen till ketondrift igång. Vad häftigt. Min kropp fungerar på samma sätt som människokroppen gjorde för många, många tusen år sedan. Magen lugnade ner sig. Men jag känner mig seg och luddig i huvudet. Jag dricker mycket vatten och jag har tagit en promenad på ca 6 km i mycket lugnt tempo. Tur att jag är ledig från jobbet ett tag till. Jag är mattelärare och mina elever har höga krav på mig. Dom vill ha en fröken som är redig i huvudet. Och det ska jag nog hinna med att bli.

Jag lyckades med majonäsen. Elvispen blev det magiska redskapet.

mikaelj
0

marie123,

Det går åt mer protein i början (för att tillverka glukos som hjärnan kan använda) innan den är helt anpassad till ketoner (= fett) som huvudnäring. Förmodligen kommer du känna dig hungrigare i en eller två veckor.

marie123
0

Bra att veta. Då vet jag att jag inte ska hålla igen med proteinet. Jag är en riktig "köttian" så det går nog bra.

Det känns allt lite läskigt att äta så här mycket. Det har gått lite prestige i det här för min del. Jag vill inte att dom andra ska få rätt, när dom säger att inte går att gå ner i vikt om man äter för mycket kalorier. Men jag tänker köra på och väga mig ganska  sällan. Jag pratar inte om vad jag äter om ingen frågar och då ljuger jag lite. Varför ska jag behöva förklara mig för mamma, släktingar och arbetskamrater?

mikaelj
0

Du äter inte för mycket kalorier, utan så mycket som kroppen behöver. Som sagt, när hjärnan och centrala nervsystemet fortfarande behöver glukos behövs rätt mycket protein för att täcka upp det när man inte äter kolhydrater.  Men efter ett tag börjar man äta miniportioner av allt. Och äter man för stora portioner blir man (som någon påpekat) ohungrig, illamående, kräkfärdig.  Man kan råka ut för det i början, men efter ett tag vänjer man sig.

Du behöver la inte förklara dig för nå'n? Om inte de kan acceptera dig för den du är och vad du gör finns det ingen större mening att lägga tid på dem…

smeo
0

Jag tycker jag måste äta mer de dar jag varit på gymmet.

kört utan kolisar sen början av nov  med undantag för några enstaka avstickare   - som 2 dar under julen.

Har dock trots det  hela tiden luktat illa i munnen, o ammoniaklukt från svett efter o under träningen

Går fortfarande inte ner i vikt.

Men nu TUSAN tar jag i med träning på gymmet flera ggr/ vecka

vad mer kan jag göra?

Måste ju äta när man e hungrig ? !

mikaelj
0

Ammoniak kommer från proteinnedbrytning (inte ketonkroppar från fettnedbrytning).  Du kanske äter för mycket, vilket gör att blodsockret/insulinnivån höjs i onödan.

Försökt att äta mindre protein och mer fett istället? 1g/kg kroppsvikt är en OK mängd protein (0,6g/kg kompenserat för glukosbehovet, såvida du inte äter kolhydrater)

smeo
0

Ok 

Tack   fast hur vet jag att jag får i mig 70 g protein ?

Brukar äta bacon o ägg till frukost/lunch

gärna majonäs(hemgjord på rapsolja) m kött/ som i dag varmrökt lax till tex middag

mikaelj
0

Det är väldigt svårt att få i sig för lite protein.

Kött innehåller 20g protein/100g, ägg ungefär 10g/100g, lax ca 15g/100g.

200g kött, 2 små ägg och 100g lax och du är uppe i 2*20 + 10 + 15 = 65 gram.

marie123
0

#22 Man ska ju äta 70-75% fett och 20-25% protein. Jag lästa att det blir 4 gånger så mycket kött i vikt som fett. Alltså äter du en biff på 200 gram så ska du klämma i dig 50 gram smör eller motsvarande. Rätta mig, någon, om jag har blandat ihop det. Jag tror att du ska balansera om kosten så att det blir högfettsdiet, det är effektivare än högproteindiet. Annars så ska du nog inte väga dig utan mäta dig istället eftersom du tränar så hårt. Men visst man vill ju att det ska hända något på vågen också. Själv är jag beredd på en viktminskning som bara beror på vätska, bara det blir en minskning av något slag. Det måste ju bara hända något nån gång.

Du kanske skulle prova med att ligga på sofflocket en vecka. Du blir nog inte smalare, men vågen kommer säkert visa mindre.Skrattande

marie123
0

Jag är fortfarande ganska seg. Men det går an. Idag på eftermiddagen var jag fruktansvärt sugen på glass, jordnötter och choklad. Men jag tänker inte sabba det här. Åt lite salami och ost istället. Nu är det dags för middag och jag är inte ett dugg hungrig. Jag tycker ändå att det är viktigt att familjen är samlad vid middagen, så en liten smakbit får det bli.

marie123
0

I går gjorde jag fläskfilé och en sås av kantareller, gul lök och crème fraiche. Såsen smakade socker och jag kände att det kom från löken.

Jag kollade lök i Litsfeldts sockerkedjelista. Lök innehåller 6% kolhydradet, så det får det vara slut med. Den växer ju inte ovangjord heller kom jag på nu. Purjolök har ett lägre värde, så det får det bli i fortsättningen.

Funderar lite över varför den vispade grädden smakar så sött. Är det någon skillnad när det är vispad eller inte? Det verkar ju konstigt, men det blir ju trots allt en kemisk förändring när man vispar. Jag tillför energi och dom kemiska bindningarna ändras.

Jag har i alla fall dragit ner på den vispade grädden i kaffe. Jag tar till det när jag är sugen på en smarrig dessert.

MimLan
0

Man kan sila mygg och svälja kameler också. Visst ligger lök "för högt" när det gäller kolhydrater, men det finns ju inget som säger att man måste ta stora mängder av det. Jag räknar antalet kolhydrater och lyckas få in lök här och var utan att det blir för mycket i måltiderna.

Ovanjord är en grov förenkling för att underlätta för de flesta. T.ex. finns rättika, som växer under jord, och som är milt sagt en duglig pryl i maten. Kålrot och rotselleri ligger lite runt 5 gram kh, det är överkomligt här och var.

Maia
0

Jag håller med MimLan. I och för sig skulle jag inte göra soppa på bara gul lök i viktminskningsskedet, men gul lök innehåller så mycket nyttiga saker att den gott får vara med i grytor. Kanske kan du ha med lite grand, när det passar bättre med gul lök?

Men å andra sidan är ju purjo väldigt gott också.

[tillbakalutat]

marie123
0

Eftersom jag stått still i vikt i ett halvår silar jag allt nu, både mygg och kameler. För som sagt nu jäklar ska jag lyckas. Jag blir tokig om vågen inte visar på minus den 7 januari. Sen kan jag ta det lugnare. Jag har ju bara ca 4-5 kg kvar att gå ner men dom sitter som berg, Men jag är envisare än berg. Sen kommer jag naturlgitvis att äta vanlig lök igen. Och alla möjliga grönsaker med lågt kolhydratinnehåll.

marie123
0

Magen gör uppror igen. Får hålla mig i närheten av en toalett idag. Inte lika besvärligt som förra gången dock.

Tänkte ta det lite lugnt och vänta in frukosthungern. Men jag blev plötsligt akut hungrig. Magen bara vrålade efter mat och jag blev alldeles yr i huvudet.. Jag känner igen det från mina graviditeter. Jag lagade snabbt en frukost av 1 helt paket bacon och 3 stekta ägg. Efter mindre än en timme var jag hungrig igen. Men jag är inte vrålhungrig. Jag väntar lite och äter en tidig men rejäl lunch. Jag kan ju inte laga mat och äta en gång i timmen.

Det är allt tur att jag är ledig från jobbet. Den här omställningen är svår att klara när man jobbar.

Mervi
0

Det är lättare när man är ledig, helt klart. Hoppas du snart är över omställningsfasen och kan känna dig mätt och belåten.

marie123
0

I dag vill jag nästan ge upp. Jag känner mig deppig och gråtfärdig. Jag vet att det skulle kännas bättre om jag fick i mig kolhydrater. Jag har varit ute i friska luften varje dag. Och jag äter precis som jag borde. Lyssnar på min kropp och äter när jag är hungrig, äter fett men inte kolhyrater. Men idag är det riktigt tungt. Men det är bara att bita ihop. Jag ska klara det här.

pingela46
0

#34   Snälla ge inte upp,det var likadant för mig, 3-5 dagen

var det jobbigt.Men efter det mådde jag kanonbra.

LYCKA TILL! Håll ut!

Ingela

marie123
0

Tack, Ingela. Jag lovar att hålla ut.

marie123
0

-När är din period slut då? frågade min son idag.

-Vad menar du, jag är väl inte i nån period?

-Jodå, du är skitsur och dampig.

Ojdå, märks det. Jag som trodde jag kunde hålla masken. Jag försökte bokföra åt min man idag. Han har ett litet företag. Men oj, vad många fel det blev.

Jag hoppas verkligen att det här hinner gå över tills jag börjar jobba. Jag klarar inte av mitt jobb i det här tillståndet.

marie123
0

I kväll blev det faktiskt lite hallon och vipgrädde till efterrätt. Jag tror inte jag har sabbat någonting. Hallon innehåller väldigt lite kolhydrater.

Jag mår verkligen inte bra nu. Men jag har bestämt mig. Jag ska igenom det här.

Emea67
0

Bra att du håller ut och hallon och grädde är ju inom gränserna för LCHF och det tar jag också till när det känns jobbigt.

Håller tummarna för dig!

Skrattande

Emea

smeo
0

Jag kämpar med dig marie

i går kände jag mig så hungrig hela tiden  - ska välha mens tror jag

så det blev hallouniost o bacon på kvällen   och en extra köttfärsbiff

förutom frukost,lnch o middag,

Att man kan va så hungrig?

Nya tag idag  ska just ut på en härlig promenad  med hundar o barnvagn i gryningen

marie123
0

Det har inte fungerat. Jag vägde mig i morse och jag står på samma vikt som jag gjort hela hösten. Nu har jag följt alla råd, vikten står still och jag har inte mått särskilt bra. Det är kanske så att jag har för några kilon som ska bort för att lchf ska fungera. Men jag vill ändå gå ner mina sista kilon. Jag har beställt en bok om GI viktminskning i 3 steg. Det känns motigt eftersom jag försökt hela hösten att gå ner i vikt. Nu blir det mer grönsaker och mindre fett, fortfarande kolhydratsnålt och fortfarande naturlig mat och naturliga fetter. Jag fortsätter skippa frukten till jag gått ner det sista.

Maia
0

Menar du att du tror det kommer att fungera att gå ner de få kilona bättre med GI? Jag vet bara att alla andra sätt att gå ner än lchf har lett till att jag gått upp efteråt. Men det är ju min erfarenhet… Hoppas verkligen det fixar sig för dig i vilket fall som helst. :-D

[tillbakalutat]

mikaelj
0

marie123,

Jag hoppas du beställde boken GI-0, om du nu vill ha en bok om GI.  Den är skriven av Sten Sture Skaldeman, som är en duktig författare och har lång erfarenhet inom området…

marie123
0

Jag har läst Skaldemans bok. Jag tycker verkligen jag har tagit reda på som mycket jag någonsin kan. Men det händer verkligen ingenting. Jag gör ett sista försök med GI, om det inte funkar går jag tillbaka till den kost jag ätit under hösten. Lite kolhydrater, mycket fett, "lagom med protein". Men lite mindre fett än jag ätit på slutet och lite mer kolhydrater från frukt (eller snarare bär) och grönt. Då står jag i alla fall still i vikt och mår bra.

Mervi
0

Jag tycker att du ändrar hit och dit hela tiden, förlåt mig detta är inte illa ment. Men man behöver ta det lite mera långsiktigt och inte ha så bråttom. Det kan vara stressen som gör att du inte går ner.

Margareta
0

Jag håller med Mervi - många ändringar fram och tillbaka är aldrig bra för kroppen. Det kan blir stresshormonpåslag (kortisol) av det och det går man definitivt inte ner i vikt av.

Numer pensionär i Nynäshamn

Maia
0

Ja, jag förstår att du känner att det måste hända något, Marie. Men jag hoppas att du inte stressar kroppen också genom att ändra. Lycka till! Häng kvar här i tråden och berätta hur du gör och vad det ger för resultat!

[tillbakalutat]

Popruta
0

Skickar bara en liten pepp-spark i rumpestumpen på dig! *spark* Skrattande

Ge inte upp!

smeo
0

Ja kämpa på

jag vill också gärna läsa hur du gör då jag e i liknande situation.

marie123
0

Jag tycker nog inte att jag gjort så många ändringar. Jag har försökt följa kostråden sen i augusti. Min enda synd har varit lite frukt och det har jag tagit bort. Nu går jag över till GI och det är ingen stor förändring det heller. Jag håller mig hela tiden till samma bas. Jag lägger nu till mer grönsaker vilket är helt ok inom LCHF. Men GI tar hänsyn till kaloriintaget, vilket faktiskt kan vara nödvändigt att tänka på, både enligt Annika Dahlqvist och Skaldeman. Skaldeman skriver att om man fyller på med för mycket tar kroppen bara av dietfettet och inte av det lagrade fettet. Jag har jättesvårt att hitta rätt nivå och behöver stöd i ett kostprogram för att göra det. Är det att ändra sig hit och dit?

Det är skillnad på att ha massor av övervikt och att bara ha några kilo. Min man rasar i vikt av "min" kost, men det gör faktiskt inte jag. Våra kroppar är olika.

Igår blev middagen: Fläskfärs blandat med krossade tomater och kryddat med sambal oelek. Vitkål i grekisk yoghurt.

Frukosten idag blir 1/2 paket bacon (istället får ett helt) 2 stekta ägg (i stället för 3) En stekt tomat ( i stället för ingen grönsak alls).

Maia
0

De mängder du nämner för frukosten ligger nära de som jag äter. Fast jag äter ganska lite bacon, eftersom det är så salt att det ofta får vätska att samlas i kroppen. Där är vi olika. Och man kan alltid låta det ligga i vatten ett tag innan man steker det så att en del salt går ut. En hel tomat blir det dock inte ;-), men det kan bli nån grönsaksbit, t.ex. gurka, sallad eller liknande. Eller svamp. En tomatskiva kan det bli till helgen.

Jag har fått lära min kropp att äta den mängd mat som är lagom. Många av oss här är överätare och kan inte börja LCHF med att äta efter hungern. Så i början åt jag också för mycket. Det handlar inte alls om att räkna kalorier egentligen utan om att hantera att man äter för mycket och ställa in kroppen på det den behöver och inte mer. 

Nu får jag bättre hungersignaler och jag ser i MinMat att det blir färre kalorier, men jag försöker inte få till det så. 

Vissa dagar är ätardagar då jag helt enkelt behöver mer mat. Då äter jag det. Men för det mesta blir det mindre mat än medel-LCHFaren. Jag är kort och inte ung och numer inte fet heller, så det är inte så konstigt att jag troligen inte behöver 3000 kcal om dagen.

Problemet är bara att man kan äta för lite också. De dagar då jag får för lite mat stoppar viktnedgången till också… Men det tror jag inte händer med dig, som har så ordentlig kontroll på vad du stoppar i dig. :-)

[tillbakalutat]

marie123
0

Nu äter jag mer grönsaker och jag mår mycket bättre. Idag åt jag tomat till frukosten, broccoli till lunchen och pizzasallad och lite smörstekta rotsaker till middagen. I övrigt äter jag protein och fett, men lite mindre. Jag har blivit hungrig 1-2 timmar innan det är dags för nästa måltid, men det står jag ut med. Frukten skippar jag så länge. Jag har inte fått min GI-bok än, så jag äter väl på det sätt som känns bra så länge. Mina extrakilon vill visst vara kvar, så det får väl vara så ett litet tag till.

marie123
0

Mat och motion har funkat bra idag. Grönsaker till alla 3 målen. Jag mår jättebra av min tomat på morgonen. Saknar inte frukt. Blev sugen på lite mörk choklad i kväll och åt 2 rutor. Har varit hungrig mellan måltiderna idag också, men det struntar jag i. Försöker hålla mig till måttliga portioner och äta 3 gånger om dagen.

Frukost: 1/2 paket bacon, 2 stekta ägg, 1 tomat.

Lunch: 2 wienerkorvar, broccoli

Middag: köttfärsbiffar inlindade i bacon, smörstekt vitkål.

Kvällssynder: Lite jordnötter och mörk choklad.

marie123
0

Nu har boken om GI kommit. Rivstarten då man ska rasa i vikt verkar vara ungefär de jag ägnat mig åt det senaste halvåret, vilket har resulterat i en viktminskning på 0 kg Tungan ute.

Jag ska läsa igenom boken som vid första anblicken har samma grundtänk som lchf, men med kortare tid i ketos. Det finns menyer och förlslag på träning.

Frukosten idag blev yoghurt, jordgubbar, 2 kokta ägg och ett glas c-vitamin.

Mervi
0

Hoppas du får nytta av boken. Jag brukar hämta recept från en GI-bok när jag skall laga mat till gäster tex. Det finns många fina recept och man kan alltid ta bort sådant som inte är bra.

Lycka till!

Tilda-T
0

Du kämpar tappert på marie men det kanske är så att du och din kropp inte är överens om vad din vikt ska ligga på, har läst om en del fall där det har varit frågan om några kg och det ha varit lögn i helvete att bli av med dom. Hur lång är du?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

marie123
0

Jag är 176 cm lång och vikten pendlar mellan 77 och 78 kg. Jag vill tillbaka till max 75 kg. Det kan tyckas fånigt, men för det första vet jag att dom där extrakilona har en förmåga att bli fler. Sen sitter dom på magen och jag ska inte ha någon mage. Det har jag aldrig haft tidigare utom när jag dragit på mig övervikt de senaste åren och var uppe i en toppnotering på ca 87 kg.

Men visst tror jag att min kropp och jag inte är överens. Jag har läst en del om fas 2 i GI-kosten och det känns som det skulle passa mig. Det kan jag leva med och så kanske det händer något på vågen, kanske inte. Jag tycker inte jag behöver så mycket kolhydrater som det är i fas 3. Det enda jag möjligtvis saknar är gröt. Tidigare brukade jag äta havregrynsgröt med klyftade äpplen som fick koka med gröten. Äpplena kan bytas ut mot bär. Havregrynen kan säkert bytas ut mot något med lägre GI, men jag vet inte riktigt mot vad än. Tills vidare klarar jag mig utan gröt.

Maia
0

Lite Off topic, men:

När det gäller normalviktiga med något putande mage kan det handla om en otränad muskelkorsett också…Oskyldig

Om du ligger ner på rygg och drar upp knäna och sätter fötterna i marken kan du mäta bukhöjden från golvet. Kolla här hur man gör.

Om du har en låg bukhöjd, men ändå en putande mage när du står upp, så är det inte helt tokigt att jobba lite på magmusklerna. Man kan inte punktbränna fett med träning, men magmuskelträning hjälper oss att hålla magen "uppe" så att säga och på köpet hjälper du ryggmusklerna, vilket ju är en hit!

Synd att du ska gå och vara hungrig med GI… Jag funderar lite på om du ätit tillräckligt med fett på LCHF om du säger att det liknar GIs rivstart, som ju brukar vara lite restriktiv. Vad tror du om det? Efter vad du skrev i #0 var det ju mycket fett, men så hade du alltså inte ätit hela tiden, vad jag förstår?

[tillbakalutat]

marie123
0

Jag åt bacon 1/2-1 paket till frukost. Och så har jag använt grädde i matlagningen. Men när jag åt kött blev det mest nötfärs, fläskfilé och kyckling (med skinn). Jag har ätit lax ett par gånger i veckan också. Det är så jag ätit under en längre period. Jag åt ju också frukt då.

Sen försökte jag med att äta Skaldemans bantarbiffar och stekt sidfläsk, beanaissås och majonäs.

Nu har jag gått tillbaka till att äta lite magrare kött, mer grönsaker igen, men jag skippar frukten. Jag gör såser på 10% yoghurt och äter också vanlig 3% yoghurt.

Jag har inte varit lika hungrig i helgen. Det går nog åt mer energi när jag jobbar. Jag kanske skulle prova med att ta med mig ett par kokta ägg att äta som mellanmål.

När det gäller magmusklerna så har du naturligtvis rätt. Jag har ridit regelbundet i nästan hela mitt vuxna liv. Det har det blivit mindre av de senaste åren.

Maia
0

Skönt att du inte känner av suget så mycket nu! Det är jobbigt.

Och magmusklerna… Ja, håhå jaja!

[tillbakalutat]

marie123
0

I dag har jag inte varit så hungrig. Jag ökade på frukosten med ett kokt ägg till. Till lunch blev det 250 gram rökt lax och en paprika. Mellanmål 1 dl naturell yoghurt. Middag kycklingfile, lite grädde och wookgrönsaker. Började dagen med några rörelser för att stärka upp mag och ryggmuskler. Bara lite, men alltid något.

marie123
0

Portionerna har blivit mindre och jag är inte hungrig längre. Jag var inte alls hungrig i morse, så det blev bara lite yoghurt och hallon. Lunch och middag blev kött och grönsaker. Men vågen står lika still som alltid. Lite protein och mycket fett. Mycket protein och mycket fett. Lite mindre av både fett och protein. Fukt eller ingen frukt. Mycket mat eller lite mat. Inget verkar spela någon som helst roll.

Det blir lite morgongympa. Hoppas jag så småningom kan få lite bättre magmuskler. När det gäller vikten verkar det inte finnas något jag kan göra. Jag tycker inte det är någon idé att svälta bort dom förbaskade 3 kilona. Dom kommer ändå bara tillbaka.

marie123
0

Äntligen börjar vågen röra sig neråt. Inte med ketondrift och GI 0, inte med massor av fett, inte med svältkost. Nej, med måttligt energiintag ungefär lika fördelat på 4 mål om dagen. På morgonen äter jag havregrynsgröt, mjölk och ett kokt ägg. På förmiddagen tar jag en frukt, till lunch blir det rejält med kött och grönsaker. Inte extremt fet mat, nej relativt magert som fläskfilé, kassler, kyckling, skinka eller lax. Till mellanmål blir det ett ägg, ett par finn crisp och lite mjukost (inte mager och inte extremt fet), till middagen blir det samma sammasättning av mat som till lunchen.

Det kanske är mina ursvenska nedärvda "lagomgener" som får sin naturliga föda.

marie123
0

Den här veckan gick jag ner 1 kg. Äntligen! Nu är det bara 2 kg kvar. Jag fortsätter min "lagomkost".

negar
0

Det låter som att du har hittat ditt sätt, och det är alltid det bästa!! Jag tycker det låter smart att äta mindre kolisar på kvällen och lite mer till frukost som du gör. Hoppas att det går lika bra i fortsättningen!!

mariech
0

Det är så det ska vara, man ska hitta sitt eget sätt att äta och inte styras helt av rekommendationer, ta de som bra tips. Men det är väl det LCHF handlar om och välmående överlag. Alla är vi olika och h ittar snart det som passar en själv. Man måste våga prova sig fram också för att komma dit, lyssna på sin egen kropp, och det tycker jag du gjort bra Marie123, lycka till i fortsättningen!!!Skrattande