Halsbränna
Jag har nu ätit enligt lchf sedan sept -08 och har mått bra på det. Nu har det uppstått ett super jobbigt problem.. Jag har en hemsk halsbränna, och jag äter 1 Omeprazol varje morgon.
Är det nån här som har nått tips eller råd ang detta problem?

Ingen aning men det kalla sreflux på läkarspråk!
"Magsyraläckage, allmänt kallat reflux, ger symptom som sveda och smärtor från matstrupen, surhetskänsla i magen och munnen, och ibland i nedre delarna av buken (läckage neråt från magsäcken). Man kan även få ont i huvudet till följd av smärtorna från läckaget"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Reflux
"Magsaften är en vätska som innehåller saltsyra och enzymet pepsin. Pepsinet bryter ner proteiner, vilket fungerar bäst i miljö med lågt pH-värde. Saltsyran hjälper alltså också till med nedbrytningen"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Magsyra
"Gastroesofageal refluxsjukdom eller GERD (från engelska GastroEsophageal Reflux Disease) är en vanlig orsak till esofagit, det vill säga matstrupsinflammation. Orsaken är återflöde (reflux) av magsyra upp i matstrupen (esofagus) från magsäcken (gaster).
Återflödet beror på bristande stängningsförmåga hos övre magmunnen som är vanligt tillsammans med mellangärdsbråck. Fetma, rökning och vissa läkemedel har också en avslappnande effekt på magmunnen."
"Behandling sker genom förbättrade matvanor, saltsyrahämmare och i värsta fall operation där magmunnen tätas"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gastroesofageal_refluxsjukdom
Man kan altså säga att det kan bero på många orsaker men att man behöver få övre magmunnen att läka för att den skall hålla tätt!
Har för mig min mor brukar köpa något som heter Losec Mups på apoteket!!!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Losec mups är samma som Omeprazol, och jag började med den här typen av medicinering för 9 år sedan. Har alltid haft dessa problem, men med medicinering kunnat hålla det helt i schack. Problemet är att nu har jag börjat få samma problem igen, trots att jag medicinerar. Så därför vill jag höra mig för om det finns nån fler med samma symptom, och vad man kan göra själv.
Tacksam för alla råd

Det finns olika fabrikater av Omeprazol, var nyss och hämtade från apoteken, och Hon sa, att dom hade inte hemma, som jag hade på recepten, att det finns annan fabrikat, den heter Omeprazol Teva, kommer inte ihåg, vad den andra hette (det var sista gången, jag fick på det recepten, så jag har inte namnet), men det gamla tabletterna, hade jag besvär med halsbränna redan på eftermiddagarna, men med dom här nya, är jag problem fri
Tar min tablett, direkt på fastande mage!
Bland de första positiva hälsoeffekterna både maken och jag erfar när vi gick över till LCHF var annars att det dagliga pillerknaprandet kunde upphöra. På 10-11 månader har maken tagit en påse Samarin och jag klarar mig genom att ibland knapra på mandlar. Mandel hjälper bra. Häromnatten så vaknade jag i alla fall av en hemsk surhet i magen, rapningar och uppstötningar. Det var hemskt och totalt oväntat. Jag hade KANSKE druckit lite mer kaffe än vanligt. Men jag tror att orsaken var att jag tog en Finn Crisp och det var verkligen ett stort avsteg från vardagskosten som jag annars håller helt brödfri. De enda kolhydrater jag får i mig annars är från lite grädde/CF eller grönsaker. Man verkar bli extremt känslig för såna avsteg efter ett tag på denna kosten. Vad jag ville säga med detta är att jag är paff över att ni inte fått någon lättnad efter övergången till LCHF och så önskar jag er förstås en förbättring!

#4, tyvär, måste jag äta Omeprazol, på grund av brock i magstrypen, på det hjälper INGET KOST
endast KVIVEN!