Majonäs ? Olja ?
Om jag inte minns fel, så skall vi undvika solrosolja! Skaldeman skriver att man skall äta majonäs en hel del!
Hur skall jag iså fall veta vilken olja köpemajonäsen innehåller då det endast står olja på förpackningen?
Eller kanske jag har fel då det gäller undvikandet av solrosolja?
Att jag kan tillaga majonäs själv är jag väl medveten om!
Hjälp!
Står det inte vad det är för olja så ställ tillbaka den i hyllan. Generellt kan jag säja att amerikansk majonäs ska man absolut inte använda, se också upp med andra amerikanska produkter som tex jordnötssmör. De fetter de oftast använder är sojaolja och bomullsfröolja, de är ännu sämre ur hälsosynpunkt än solrosolja.
Välj en majonäs där det uttryckligen står att det är rapsolja som använts, den är minst dålig. Inte heller behöver du äta några större mängder om du inte vill…

Sakligt, lättförståeligt och edjukerande!
Tack Wildrat!
Frågade just Rydbergs vad deras Klassiska majonnäs har för olja då det står vegetabilisk. De ha rkört med rapsolja i några år, men hade valt att inte specificera sorten för att kunna följa med i pris/tillgång på olja.
Jag skall svara tillbaka och påtala att det är positivt att skriva ut rapsolja och att det finns en stor grupp som skyr sojaolja, som var alternativet.

Man också välja att göra en hemlagad hollandaise eller bearnaise gjord på smör istället för olja.
Det är i regel (findus, coop, ica, felix) rapsolja i majonnäs.
* Jag har flyttat tråden från gruppen "Medlemmar" till gruppen "Mat - Livsmedel - matfett" *
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag äter en hel del majonäs från Coop och jag går ner i vikt men kan det vara skadligt med tanke på att det är solrosolja?

Mnjaeä.. hur många tuber majonäs sätter du i dig per dag???
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#7 Solrosolja är ju en av de sämre oljorna. Det bästa är väl om du kan hitta en majonäs med bättre olja men om du också äter mycket smör tror jag det kan balansera upp en del. Värst är det för de som går på SLVs råd och slutar med mättat fett och byter ut det mot oljor…
Det är rapsolja i Coops majonnäs.
Att du går ner i vikt är orelaterat kvaliteten på fettsyrorna, utan handlar mer om att undvika åderförkalkning, hjärtinfarkt och andra otäckheter.