Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 4134 ggr
Lindis80
0

Lindis80:s alldeles egen tråd..

Jag är en 28-årig tjej som ätit LCHF i ca 6 veckor nu. Anledningen till att jag fick upp ögonen för detta levnadssätt är att jag fick en PCOS-diagnos. Jag sökte runt lite efter vad man kunde göra åt denna diagnos, läste då om insulinresistansen som följer med denna diagnos och fick en "A-ha upplevelse", jag är grymt kolhydratkänslig och har varit det så länge jag kan komma ihåg. Har för ett par år sedan lyckats gå ner en hel del med GI, men har stått still sedan dess. Skulle behöva gå ner ca 25 kilo till, om inte så för min PCOS:s skull. Insåg ganska snart efter min LCHF-start att jag aldrig mer kommer att kunna konsumera kolhydrater. Ganska skönt att inse vad som är "fel" på en.

Nu har starten varit lite hackig, men jag har inte gjort några avsteg men väl ätit lite väl mycket. Har haft ett väldans sug och vad ska man äta på kvällen framför tv:n när man inte kan äta ett gäng med äpplen och morötter? Har kommit fram till att man inte "måste" äta framför tv:n, men försök övertyg min mage/hjärna om det den som kan..

Nu har dock inte allt varit besvärligt utan jag har redan fått väldigt positiva effekter på PCOS:sen. Två veckor efter att jag börjat fick jag menstruation och sedan ytterligare än mens 26 dagar efter denna. Detta ska då speglas mot den oregelbundna menstruation och oftast uteblivna ägglossning som min pcos inneburit. Vanlig tid mellan mina ägglossningar har varit 2-4 månader.. Det är ju helt fantastiskt att denna korta tid givit sådant resultat, och detta har ju bara stärkt min tro på att LCHF är den enda rätta vägen att gå!

Effie
0

Grattis till positiva effekter. Bekymra dig inte för om du äter för mycket, utan ät om du är hungrig. Det justerar sig med tiden. Det är vanligt att äta mycket i början. Lyssna på kroppen.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Maia
0

Välkommen hit och lycka till! Grattis till att cykeln verkar fungera bättre nu!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Aniara4
0

Välkommen! Håller med Effie, ät om du är hungrig. I början äter man ofta rätt mycket, men det brukar ge sig efter ett tag. Man ska inte gå hungrig! Lycka till.

Lindis80
0

Tack så mycket! Måste ju erkänna att jag under min första tid med LCHF har läst väldigt mycket här på sajten så visst vet jag att man i början inte ska fokusera på mängden man äter, men det "gamla" tänket med kalorier sitter ganska hårt i skallen. Men jag gör mitt bästa för att få bort detta tänk. Annars så försöker jag att inte ha någonting hemma som kan trigga mig. Grädde kan jag ju bara glömma.. Tänk vad mycket gott man kan göra med det, nej jag får allt hålla mig till äggmjölk i kaffet tillsvidare.

Usch, just nu är det inte roligt heller, har åkt på världens förkylning så här lagom till jul. Så jag kan inte träna som jag är van vid, tråkigt är det och jag sitter här och tycker lite synd om mig.. Men men jag hinner nog friskna till tills jul iaf.  Undra om jag ska våga mig på halstabletter? Hur gör ni? Undviker ni sådant i alla lägen?

Magica1970
0

#4 Halstabletter är godis. Drick timjante. Det smakar inget vidare, men det är antiseptiskt. Och ät fett fett fett.

Lindis80
0

#5 Ok, jag låter bli halstabletterna då, godis vill jag ju inte äta nu.. Håller mig till te istället..

För övrigt så blir jag bara sjukare och sjukare, kan det vara utrensning på gång tro? Såpass här sjuk var det länge sedan jag kände mig, verkar vara ett extra elakt virus… Man kan ju alltid hoppas att man blir bättre innan jul så att man kan röra sig utan att drabbas av värsta svettbyn..

Lindis80
0

Att tänka på i vinter!!

• Har man ingen mössa så blir man förkyld.
  • E man förkyld så blir man troligen hes.
  • E man hes så måste man viska.
  • Den som viskar han ljuger.
  • Ljuger man så åker man i fängelse.
  • Åker man i fängelse så börjar man troligen knarka.
  • Knarkar man så dör man.
  • Så glöm för helvet inte mössan.
Lindis80
0

Usch, har åkt på en förkylning till, på raken.. Känner mig inget vidare, kan inte träna och orkar knappt inte röra mig. Soffan är det enda stället jag orkar ta mig till. Kom och tänka på lite frågor som jag undrar över apropå mina förkylningar:

• Är det så att det är svårare att gå ner i vikt när man har en infektion i kroppen, är kroppen mer ovillig att släppa ifrån sig vikt? Har för mig att jag läst det här på forumet men kan inte komma ihåg vart. Skulle vara intressant att höra era åsikter om detta.
  • Börjar dessutom bli lite orolig för att mitt c-vitamin intag är alldeles för lågt, käkar inga grönsaker alls nästan. Kanske hade kroppen behövt detta nu? Sen undrar jag över huruvida dagsbehovet är mindre på denna kost, har hört också detta nämnas. Skulle det kanske vara en bra idé att käka 100 g spenat om dagen?

Till saken hör också att jag just nu kör väldigt strikt för att bli av med allt sug, sedan är jag också väldigt insulinresistant. Så en dag ser ungefär ut så här 0-1 % kolhydrat 19-20 % protein samt 80 % fett. Detta har hittills funkat bra, då jag håller mig till det jag kan äta och samtidigt inte är hungrig och sugen. Äter 3 ggr om dagen. Tacksam för svar!

Mervi
0

Krya på dig. Om du inte äter grönsaker och lever så behöver du C-vitamin tillskott.

Emea67
0

Hej!

Första gången jag ser din tråd så välkommen hit!

Gillar din mössa teori fick mig ett gott skratt Skrattande

Läste här om dagen om du äter 40 gram paprika om dagen så är ditt dagsbehov av c vitamin tillfredsstält. Du kommer säkert få bättre svar av någon annan som är mer insatt.

Hoppas du kryar på dig snart tycker synd om dig.

Hade en ordentlig förkylning i början av december tror jag och den satt i ordentlig flera på jobbet hade samma och vissa blir dålig igen det är en sef dj…l

Lindis80
0

Tack för snabba svar!

#10 Det verkar som att det är elaka förkylningar i år, många jag pratar med har haft flera vändor tätt inpå. Vad skönt att du är frisk nu!

Kom på en annan liten fråga jag har gått och grunnat på ett tag nu, det är så att på kvällen dricker jag ibland koffeinfritt kaffe med äggmjölk i. Är det någon som har någon aning om hur kolhydratsinnehållet ser ut i koffeinfritt kaffe? Kollade på fineli.fi men det fanns inte med där. Skulle vara intressant att veta med tanke på hur strikt jag är..

Lindis80
0

Är det ingen som vet svaret på mina frågor?

mikaelj
0

gissar på max 1g per dl, som vanligt kaffe.

Lindis80
0

#13 Tack! Du vet möjligtvis inte svaret på mina andra frågor, de om c-vitamin och infektioner?

Lindis80
0

Efter att läst ytterligare här på sidan så kom jag fram till att lite askorbinsyra kanske kunde sitta fint, sagt och gjort gick till affären och köpte en påse samt sugrör, sugrören för att jag inte vill förvärra mina frätskador på tänderna som jag fått efter många års hysteriskt äppleätande, och då kommer vi osökt in på nästa fråga, jag intog i kväll 1/2 kryddmått, är detta en lagom dos? För mycket eller för lite?

Lindis80
0

Det känns redan som att c-vitaminet hjälper, känner mig mycket bättre redan. Tog en sväng till gymmet igår och trots att det gått tre veckor sedan jag tränade sist så kände jag mig stark och orkade nästa lika mycket som innan förkylningarna. Skillnaden var att pulsen var högre men som sagt musklerna har klart sig riktigt bra..

Undrar fortfarande om 1/2 kryddmått askorbinsyra är en lagom dos?

Lindis80
0

*putt*

Emea67
0

Kul att du känner dig bättre! Tyvärr har jag inget svar på din fråga ang. askorbinsyran.

Lindis80
0

Här går LCHF livet sin gilla gång, askorbinssyra intas med ca 1/2 krm per dag. Förkylningen är under kontroll och träningen går galant. Måste berätta att igår så var jag på gymmet på förmiddagen, skulle köra biceps och bröst för första gången på en månad. Som jag så väl vet så är det ingen rolig historia att köra en muskelgrupp igen efter såpass lång tid, döm om min förvåning när jag klarar av exakt samma vikt på alla övningar som sist och och dessutom samma reps på de flesta övningar!!! Tilläggas ska att jag då kör hyfsat tung styrketräning, 6-8 reps x 3 och att jag alltid ligger på bra.. Tror nidet var en lycklig Linda som gick från gymmet igår? Jodå det kan man väl säga och dessutom var jag ju tvungen att informera alla som kom i min väg den dagen om det fantastiska med fettdrift.. Lyrisk skulle man väl kunna säga att jag var.. Tilläggas ska dessutom att min frukost innan träningen bestod av kaffe med äggmjölk i och vatten. Jag har också de senaste tre veckorna legat under 5 g kolhydrater om dagen. Man kan lugnt säga att jag är nöjdGlad..

Det ändå som varit lite tråkigt är att jag lyckats överdosera med kokosfettet ett par gånger med ett inte alltför trevligt magras och illamående som följd, men nu har jag troligvis lärt mig den läxan med..

Magica1970
0

#19 Grattis Glad

Lindis80
0

#20 Tack så mycket!

Känner att jag vill predika och övertyga alla i min väg. Min mor sa i helgen; vi kan väl prata, om allt utom maten! Haha, lite tjatig kanske..

Lindis80
0

Genomförde precis ett litet experiment, ska nämligen på utbildningshelg i Stockholm i mars och på anmälan till denna så skulle man ange om man hade någon allergi, jag skrev att jag var allergisk mot kolhydrater och inom parentes så skrev jag LCHF. Ska bli mycket intressant att se hur de ställer sig till detta, om jag får LCHF eller inte..

Lindis80
0

En liten fråga bara, om man kör strikt LCHF, typ bara kött och fett så undrar jag om det är ett bättre alternativ att äta getost istället för vanlig ost? Har för mig att jag hört här att det inte är någon laktos i getost och att det därför är bättre och att det inte ger någon större effekt på blodsockret. Kan detta stämma? Någon som vet..

Lindis80
0

Har trappat upp min kokosfett användning, med en hel del illamående som följd, är det någon annan som upplever samma sak? Om jag får ett "anfall" så blir jag väldigt varm och svettig dessutom, man mår inte så bra helt enkelt, usch…