Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 695 ggr
skrutten2
0

Ny medlem

Hej alla glada! Jag är ny på det här, och är väldigt nyfiken på maten. Men är det så att man måste väga o mäta som med Viktväktarna? Och jag försökte gå in på Minmat, men lyckades inte , vad gjorde jag för fel tro? Tacksam för svar från er som kan det här.

munchausen
0

Välkommen! Glad

Allt du behöver göra är att äta när du är hungrig och sluta äta när du är nästan mätt, annars blir du lätt proppmätt! Mättnaden på fett kommer successivt under ca 15-30 min efter måltiden.

När du äter låt större delen av måltiden bestå av fett kött, fet fisk, ägg, skaldjur och fågel. Stek i mättat fett som smör, ister eller kokosfett.

Ju magrare kött du väljer desto mer fett bör du tillsätta. Smör, ost, vispgrädde, creme fraiche och fet majonnäs är bra att fetta till maten med.

Om du inte kör väldigt strikt kan du lägga till lite grönsaker, mellan 50-100 g, med lågt kolhydratinnehåll.

Enligt Sten Sture Skaldeman ska man vara noga med att börja med det fetaste och äta grönsakerna sist.

Följer du dessa enkla grunder behöver du aldrig oroa dig för att äta fel.

Lycka till! Glad

Zepp
0

Välkomen!

Nä man behöver inte mäta o väga om man inte vill, det räcker som regel att vara väldigt restriktiv med kolhydraterna.. om det nu är dessa man har problem med!

Minmat.net är ett praktist hjälpmedel om man vill få en exaktare bedömning av vad man äter och hur fördelningen är, det kan även vara bra att kolla att man inte äter för lite!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

skrutten2
0

Tack snälla för svaren, då känns det genast lite lättare! Ska verkligen anamma det här.