Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2080 ggr
monkan
0

Wild Chips and Beef jerky

När jag flög hem från Arlanda förra veckan hittade jag en påse Wild Chips - rökt och torkat viltkött som bara innehåller under 1 gr kolhydrater och 9 gr fett. De är lite salta, men annars goda. Jag har också sett att de säljer något som heter Beef-jerky på butiken. Det ser ut att vara torkat kött det med. Är det någon som har erfarenhet av dessa produkter? Är de bra att äta?

Ayla
0

av det jag tidigare har tittat på så är detta torkade kött oerhört proteinrikt men samtidigt mycket fettsnålt….innehåller dock minimalt med kolhydrater….så ja…nog ska det gå bra att äta om man tillsätter fett :) är nog bäst att blanda i grytor eller likn.

jag föredrar att använda fryst viltskav med massor av grädde o smör :)

monkan
0

Ayla, helt enig att viltskavsgryta är mycket bättre, men det är så kladdigt att ha i handväskan… Räcka ut tungan  Jag tror inte man ska inta stora mängder av torkat kött, men som "nödmat" borde det vara ok?

BigBr
0

Har Wildchipsen i min lilla nödmatsburk på jobbet (där finns även paranötter, hållbarhetsgrädde, en Atkinsbar, proteindryckspulver med chokladsmak och 88% choklad.

Klara mej hyfsat i krislägen, men köttet är för salt.

Jerkarna har en krydda som jag inte gillar så den hoppar jag, men funderar på att torka kött själv med lite godare kryddor och mindre salt.

Skulle vara gott med torkat fiskgodis, sånt som de säljer i Norge… gillar sånt som är hård-segt.

skogsstjrna
0

Beef Jerky är den amerikanska varianten av vildchips, har funnits länge i USA. Vissa sorter är jättegoda, men sist råkade jag handla någon mindre intressant sort. Fördelen är ju att de håller sig så bra, man kan ha med dem på utflykt osv.

Tilda-T
0

Ni vet väl att stekt kycklingfile som man skivar tunnt ,tunnt och sen torkar i ugnen är rena  chipsersättningen!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

BigBr
0

Tilda.T Det var en nyhet ! ska prövas inom kort.

monkan
0

#5 intressant tips. Det ska undersökas. Vet också att Markiza har recept på torkat kött på sin hemsida, men det hade varit så behändigt att få det färdigt serverat… men jag håller med om att Wildchipsen är för salta.