Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2431 ggr
Gnici
0

Choklad + Hejjarop!!!!!

Hej!

Ja, tredje gången gilt sade jag. Och i morse startade jag upp SSS kosten igen……..Dagen har gått bra, förutom när jag var och handlade mat. Då när jag stod i kassakön, så ropade chokladen till mig att den ville bli uppäten av just mig. Naturligtvis gick jag på det och köpte en 250 g kaka som jag moffade i mig i bilen…….Så sockerskadad redan av att ha hållit upp med SSS kosten i två veckor…….Sockret är verkligen ett gift och jag klarade inte abstinensen idag.

I morron ska jag vara på resande fot hela dagen. Tänkte ta med mat så jag har att äta i bilen. Både till lunch och middag………Heja på mig så att jag klarar morrondagen utan kolhydrater!!!!!!!

Kram på er

skogsstjrna
0

Det är det dom vet, de som designat livsmedelsbutikerna… Det är ju inte en slump att chokladhyllan är där den är…

Försök gå till butiken när du är mätt nästa gång, det brukar vara enklare att stå emot då.

Och lycka till med omstarten!

Mervi
0

Jag står där och hejar!!! Lycka till!

Doc
0

250g choklad ajaj. Hoppas den var mörk! ;)

Margareta
0

Testa och se om du kan köpa en "näve" nötter nästa gång.
Så gjorde jag under den tiden jag inte klarade abstinensen.

Nötter är inget jag rekommenderar annars och tål det inte men skall jag välja mellan pest och kolera så var nötter ändå bättre än socker.

Jag köpte cashew på lösvikt och bara pyttelite… det räckte.

Nu kan jag handla utan att trilla dit utan problem.
Är jag hungrig köper jag ost, antingen i skivor eller babybel…

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Jag instämmer med Margareta- om jag har sug och står i kassakön och jag känner att jag vacklar… Då köper jag kanske ett halvt hekto cashewnötter och äter i bilen på väg hem. Försöker också grunda med ett mellanmål INNAN jag åker och handlar, om jag känner att jag befinner mig i riskzonen att bli hungrig/sugen.

Andra tips vid sug som hjälper mig att undvika frukt och kolhydrater i större mängd, det är mjölkprodukter. Då främst fet, naturell yoghurt (10% fett, heter Meze och är sååå god… Hindrar mig att gå ned i vikt, men hindrar ibland också större avsteg.) Annars vispad grädde med kakao, mums det med…

Doc
0

Nötter är en bra idé tycker jag. Och om det är istället för 250g choklad spelar det nog ingen större roll hur mycket du tar. Ät tills du är proppfull det är säkert ändå bättre än chokladkakan. :)

magma
0

Så sant…*s* För mig räcker oftast ett halvt hekto, men jag har hållit på i snart 3 månader med SSS och har minskat suget till så gott som ingenting numera. Äntligen! I början var suget värre, men ändå inte lika illa denna omgång som när jag gjorde mitt första försök att utesluta kolisarna. Den gången var det skrämmande! Sprängande huvudvärk, skakighet, jag var darrig inombords, förbannad, trött som en röd gris men ändå uppvarvad… *Uschanbuschan* Eftersom jag inte hade grundat med en ordentlig, mental förberedelse, så gick det försöket i stöpet på mindre än ett dygn!! Kl 22 på kvällen så blev det en jättetallrik med pasta och ketchup :( Och efter fem minuter så lades det som ett stort luuuugn i kroppen, för stunden ivartfall- tills suget återkom. 

Om du Gnici skulle byta ut t.ex chokladkakan mot något annat under omställningen, så är det ju jättebra! Och då är det ju inte huvudsaken hur mycket av ditt substitut du äter, utan att du gjort ett medvetet val och valt bort sockret.

Gnici
0

Tack för tipset om att byta ut chokladen mot nötter under en period. Hade med mig nötter i bilen idag……Tror ni det funkade???? NOPE!!!!! Min kropp skrek i kväll efter socker och jag föll igen för frestelsen. I och för sig bara för en liten chokladstång denna gång, men………JÄKLAR, nu ÄR jag arg på mig själv. Nog var det väl sjutton att det inte ska gå klara sig utan socker. Jag vet ju att klarar jag bara första veckan, så går det lättare sen. Men när det ska vara såååå SAT…..S svårt.

Tack för ERT stöd i alla fall, för det behöver jag. Och TACK för att ni orkar med mig.

Kram på er

Mervi
0

När jag läser om era problem så är mina små bagateller. Ett sådant sug efter socker har jag nog aldrig haft även om jag kan vara sugen jag med.

Jag tycker ni är duktiga som orkar hålla på och börja om. Verkligen strongt.

Ni har mitt stöd och även beröm för ihärdigheten. Jag hoppas att ni vinner, Gnici, irren, umbra55 och alla andra som kämpar.

nikita3
0

På tal om choklad så har jag och min "duktige" son nyss gjort de omtalade arraktryffelkulorna, dock utan arrak för det hade vi inte hemma.

Ja, han sköter sig men det gör inte jag.

Igår var skit men idag har jag hållt mig till rätt sida vägen.

Jag ska försöka att inte förstora upp det hela trots att jag tryckt i mig hela dagen, utan bara börja om på ny kula.

Någon gång ska jag väl klara det?

Ha det bra alla!

Margareta
0

Ni som kämpar mot suget:
Ladda med ost.
Man kan skära ner en hel ost i kuber och äter man Mozzarella kan man trycka i sig en hel åt gången.

Tänk inte på mängderna utan ät tills ni är nöjda bara det INTE innehåller socker.

Var noga med att läsa på förpackningar så att det inte finns dolt socker…det ger oberäkneligt sug

[Saiva]
0

Bra tips Margareta, mozzarella hade jag glömt. Det var tack vare den som jag tog mig igenom min första "avgiftning"… Cool

magma
0

Gnici: prova att göra Airams arrakstryfflar som chokladersättning första tiden!! Titta under "Recept att laga hemma", måste tyvärr rusa nu annars skulle jag leta rätt på det åt dig *s*

sussie
0

Jag är beredd att hålla med Margareta. Ät ost eller nötter. Om sötsuget altså sockerberoendet är boven tror jag man biter sig själv i rumpan om man gör massa tryffel. Meningen är ju att sötsuget ska försvinna. Tryffeln ska man ha till fest att bjuda på inte var dag och inte i några mängder, så tror i alla fall jag.

Det är samma sak med alla "bantningsdrycker" och nyttiga bars med chokladsmak, det är meningen att sockerberoende ska trilla dit igen……..

Lillianna
0

Jag säger bara FETT, FETT och ännu mera FETT. När magen knorrar och tänderna vill tugga så är FETT den enda lösningen. Om man nu vill bli av med socker suget alltså. Hunger är ju en helt annan sak! Drick 2 muggar kaffe, prova lite broccolli och en bit mögelost till. Ja, *s* jag vet att det låter helknäppt men det är faktiskt gott ihop!

Måste kroppen ha något 'syndigt' gär en smörmassa av 100g smör, en nypa havregryn(bara för att få tuggmotstånd - kan förstås uteslutas), kakao och en gnutta sötningsmedel typ hermezetas. Ät tills du är mätt för den här gången, troligtvis klarar du max halva portionen. Sötningsmedlet behöver man ha i om man använder normalsaltat smör, det blir himla salt annars. Detta åt jag till kaffet när min viktminskning gick som allra bäst så de få kolhydrater du får i dig är försumbara iföhållande till andelen fett. Och även om det känns fel att använda dötningsmedel så fungerar detta och det är alla ggr betydligt mycket bättre än att sätta i sig något helfel.

/Lillianna -26kg

~ Lillianna ~

skogsstjrna
0

#15 Som alternativ till havregryn för att få tuggmotstånd kan man ta lite kokosflingor eller hackade nötter/mandel.

Mervi
0

Margaretas smörbollar, smör + kokos, har glömt vad mer??? Hittar dem inte just nu. Men jättebra nöd-fett.

magma
0

#15: Jag instämmer, även om det är lite sött så är det bättre än en chokladkaka eller limpmackor… Nödproviant, sas:)

Margareta
0

#17 smör kokos och kakao hade vi i (skulle KANSKE testa med en dutt Stevia om jag gjorde dem nu)