Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3595 ggr
OlgaMaria
0

Mat på sjukhus

Jag ska läggas in på sjukhus imorgon. Ska få en pacemaker inopererad. Ska vara där i tre dagar tror jag. Jag har fått en enkät med en massa frågor jag får svara på i förväg, bland annat om jag har någon specielkost. Jag känner att jag inte vågar skriva LCHF eller något ditåt. Någon som kan peppa mig?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
0

Måste gå och lägga mig nu men ska kolla imorgon bitti. Hoppas ni har några uppmuntrande ord att ge!! :D Känns jättejobbigt att stå upp för den här kosten på en hjärtavdelning, även om jag vet att det är rätt. Men svårt att tala för det.

tipptopp
0

Jobbar själv på sjukhus o vet att det inte finns någon LCHF kost i deras ögon.Tufft läge…vet att det finns fettfri kost men inte motsatsen.

Det skulle vara roligt att se deras miner om du skrev fettrik och kolhydratfattig på enkäten.Är du modig så gör du det och får vara beredd att förklara dig.

Flisan74
0

Usch, jag ska oxå operera mig snart… för gallstenar.. om ca 1 vecka! Har hört att det till och med är socker i droppet.. känns urjobbigt!! Jag orkar nog inte ta en diskussion om lchf..

Min man har erbjudit sig att komma med matlåda (urgulligt..) får se om jag tackar ja hi hi.. alltid retar det någon!

Lycka till!

Sinain
0

Jag har faktiskt funderat på det ni skriver om. Inte för att det har varit eller är aktuellt för mig själv, men om det skulle bli det. Just detta med att få dropp (#3) verkar ju inte så kul när man är lchf:are. Du kommer ju inte att fara direkt illa av det, men jag känner med dig i din olust!

När man redan är i en utsatt och nervös situation (#0) så är det ju inte så lätt att också börja tjafsa om kosten. Inte så kul situation. Om du väljer att ta upp det så får du räkna med ifrågasättande. Bestäm dig då från början att du inte ska ta åt dig personligen! Skriv av dig här sen! Om du bestämmer dig för att inte ta upp lchf kan du också vara nöjd med det. När du väl kommer hem igen är ingen skada skedd, mer än att du fått lov att acceptera sämre kost under en begränsad tid. Och det är ingen fara i ett längre perspektiv.

Bästa lycka till båda två!!!

lillan66
0

Hej Theresia!

När jag och min man började banta i aug-08 så började vi med att plocka bort all snabbmat och bara äta hemlagat och vi började äta mycket med grösaker och frukt vilket vi aldrig gjort tidigare och tyckte att vi åt väldigt nyttigt.

Vi började också träna 3-4 ggr i veckan, nu skulle väl kilona ryka!!!!

Vi träffade några av våra gamla arbetskamrater på Ica en dag när vi var och shoppade en dag, och till saken är att vi båda jobbar som Sjuksköterskor och har jobbat på….hjärtintensiven, och de vi träffade på Ica arbetar som läkare på just Hjärtenheten.

Vi glada i hågen berättade om vårt STORA bantningsbeslut och hur vi gjorts förändringarna i kosten och vet du vad vi fick tillbaka….STORA LEENDEN!!!

De sa att vi inte kommer att tappa nåt i vikt på detta, och det gjorde vi inte heller , inte mycket.

(3 kg var på 3 månader)

De sa att vi skulle äta LCHF !

Och vi sa: VA????

Det trodde vi ju inte på så vi kämpade som sagt i 3 månader tills vi gav upp grönsaks och frukt träsket.

Ja, nu har vi har ätit LCHF sedan mitten av november och jag har tappat 7 kg och min man har tappat 10 kg sedan dess.

Och vi har knappt tränat nått alls, lite promenader med hundarna bara.

Sen alla andra hälsovinster vi fått på köpet, som är som de flesta andras som man kan läsa om här på KiF.

Jag har bl a blivit av med min Migrän som jag haft sedan jag var 13 år och nu sista åren har det varit så illa så jag har haft anfall 3-5 ggr/veckan.

Jag tror att du kan stå för ditt väl av kost, för efter att vi börjat med detta så har vi pratat mera med våra gamla arbetskollegor, och det finns en hel del i vården som tror på denna kost fast de inte går ut lika offentligt som Annika Dahlqvist och Andreas Eenfeldt tyvärr.

På våran Hjärtenhet så informeras vissa patienter om att denna kost finns och att det finns hälsovinster med den.

Lycka till i morgon.

// Lillan

Tilda-T
0

Sjukhus är defenitivt inte bra att hamna på kostmässig!

En nära anhörig (diabetiker) till mig låg för ett tag sedan 5 veckor på sjukhus och skulle i samband med det få dropp och jag ifrågasatta vettigheten med att pumpa in socker i kroppen på en diabetiker, fick till svar att man faktiskt behöver få i sig en viss mängd kolhydrater!

Till saken hör att personen i fråga fick höja insulindoserna under sjukhusvistelsen och sedan kunde ta ner dom igen vid hemkomst, sjukt, sjukt!!!

Undrar just hur lång tid det kommer att ta innan man kan välja lchf som specialkost?

Det kanske är så att man måste börja vara besvärlig för att det ska ske någon förändring.

Själv skulle jag be anhöriga bomba mig med ost och ölkorv så att man slapp äta pastan och potatisen.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Mervi
0

Hoppas att det går bra för dig. Lycka till!

OlgaMaria
0

Tack för allt!!

Fantastiskt att höra din historia Lillan!

Jag har med mig en bytta smör som jag kan komplettera maten med i alla fall. Jag tror jag får se hur jag gör, om jag säger något, när jag väl kommer dit.

Kram på er!

lillan66
0

Hej igen till er alla!

Nu har väl Theresia redan gett sig i väg till sjukhuset antar jag och vi får hoppas att allt går bra.

Till er andra som funderar kring detta med dropp på sjukhus så är man inte Diabetiker så finns alternativet att få endast ett vätskedropp utan socker i om man nu behöver få ett dropp och då kan man säga till att man vill ha detta.

Dessa heter Natriumklorid-dropp eller Ringer-Acetat

Natriumklorid dropp är just bara vad det heter fysiologiskt koksalt, 9%-igt precis som vårt kroppsegna.

Ringer-Acetat innehåller lite mera elektrolyter än vad NaCl gör men innehåller inget socker.

Vad gäller Diabetiker så är jag definitivt inte den rätte att råda hur man skall ställa sig till dropp inom sjukvården eftersom det är väldigt speciellt med Vätske-balansen med en massa olika elektrolyters vandring in och ut ur cellen osv och diabetiker och ffa under operationer o dyl. Det e nog Andreas den bäste att svara på.

Men precis som med mediciner så har man en bestämmanderätt över sin kropp på sjukhus så vill man inte ha dropp med glucos/socker i så har man rätt att få det.

Är det bara vätska i sig man behöver och kan försörja sig i övrigt via munnen så finns ju ingen anledning till ett dropp med glucos i.

// Lillan

OlgaMaria
0

Nu är jag hemma med en pacemaker på insidan! :)

Jag vågade inte säga något om min lchf-kost men när inskrivningssamtalet var slut så berättade min man, som var med, om det! Sjuksköterskan berättade att hon själv var inspirerad av denna kost och ville prova men inte kommit sig för än. Jag tipsade om kostdoktorn.se och vi pratade lite om lchf. Det blev jättebra.

Självklart fick jag ingen perfekt lchf-kost hela tiden, men jag är jätteglad att de ansträngde sig! Första målet var nog utan ändring. Det stod lågkalori/hög fett på min matlapp. Inte konstigt om köket blev förvirrade! Sen stod det -Potatis/pasta/ris/ Hög fett. Då fick jag köttfärssås med grädde och smör i (hoppas det inte var lightprodukter) med kokta morötter, och sen två laxfileer med sallad och nån sås (som jag skippade). Jag hade med mig en bytta med smör som jag kunde komplettera med och jag åt några knäckemackor med mycket smör eller fil till frukost och kvällsmat. Personalen visade verkligen intresse för att jag skulle få som jag ville ha utan att fråga så mycket.

Kvällen innan operation skulle jag få två näringsdrycker för att stå mig bättre under fasta och "för att förhindra infektioner". Jag hade väldigt svårt att neka detta efter detta uttalande men fick näringsdrycker för diabetiker i alla fall. När det var dags för dropp bad jag om dropp utan socker och fick Ringer-Acetat som lillan nämnde.

Tycker det gick riktigt bra! Stå på er!

En bytta med smör är ju otroligt bra att ha med. Då blir man mätt på maten även om man bara äter köttet+smör och så slipper man ha lätt och lagom på mackan.

fia1
0

Skönt att höra att det gick bra för dig och att du redan är hemma!

Jag väntar på operation av magen. Den avdelningen jag ska läggas in på (har varit där förut) får man ta med sig egen mat och det finns en kyl för patienternas medhavda mat. Där tänker jag ha en plastlåda med kotletter och sen ha kokosfett o en smörbytta på rummet (eget rum). Till frukost plockar jag bregott, ägg o ost från buffen. Jag hoppas det kommer gå bra.

lillan66
0

Hej Theresia!

Va skönt att höra att operationen gick bra.

Åh va bra att din man var lite framåt där och hjälpte dig lite på traven, i det stora hela vart det ju ganska bra som jag uppfattade det.

Bra av sjukhusköket att försöka fixa det åt dig!

De kommer att få göra det mycket i framtiden, det e jag övertygad om, det kommer snart att finnas en speciell betäckning för oss LCHF-are på matkorten.

Fast sjukhuskökens dietister kommer nog att sova oroligare på nätterna då, pga sitt dåliga samvete för sitt svek mot Livsmedelsverkets otroligt eminenta kostråd Skrattande

Lycka till du också Fia1 när du skall in och opereras, och lagra lite du i deras kyl med godsaker så blir dina medpatienter avundsjuka!!!

// Lillan

Anders-S
0

Som fettbrännare klarar man att fasta i en vecka utan problem om man bara får vatten och kaffe om man är beroende av kaffe.

Det är alltså inget problem om man hamnar på ställen där man serverar oätlig mat, t.ex. på resor eller sjukhus kortare tid. Låt bli att äta fel saker!  Dropp och söta näringsdrycker måste man förstås se upp med.  Utgå från att personalen är idioter, helt oansvariga och saknar empati. Bli desto gladare om det inte är så.

Lena123
0

#10 skönt att allt gick bra med operationen.

Måste även säga att du hade tur med personalen som ordnade maten så bra för dig.Har svårt att se att man skulle göra det på mitt sjukhus men det kanske bara är mina fördomar ; )

http://www.winthers-skafferi.se/

Flisan74
0

kl 07.00 på tisdag har jag fått tid för min galloperation! Tack för tipset att säga till om att jag inte vill ha socker i droppet!

Vet inte om jag får eget rum eller ej.. men funderar lite på vart jag ska ställa mitt paket med bregott som jag tänkte ha med mig… hmmm!

Kram te alla

OlgaMaria
0

smör går ju bra att ha i rumstemperatur i alla fall. Bregott kanske blir lite väl rinnigt.

Annalf
0

Väldigt intressant diskussion detta, jag undrar vad Doc har för åsikt, och jag är glad att allt gick bra för TheresiaW. Jag har ibland själv undrat hur man skall göra med maten om man blir tvungen att vara på sjukhus.

Men det finns kanske hopp, en bekant var på företagshälsovården och blev där rekommenderad LCHF för övervikt.

OlgaMaria
0

I vilken stad var hon hos företagshälsovården? Min pappa är företagsläkare och äter lchf. Vet att han tipsat några patienter om lchf.

Annalf
0
 #18 I Örnsköldsvik, tror jag.
Annalf
0

Oj, vad hände med texten på förra inlägget, det var inte meningen.

OlgaMaria
0

#19 :) okej. då var det inte min pappa. kul att det finns flera!!

Jag har gått ner tre kilo nu på några dagar bara i och med sjukhusvistelsen och jag har jättedålig aptit. Håller på att försöka få i mig lite kokade ägg och smör men det går riktigt dåligt. Inte bra med tanke på att jag helammar också.

Annalf
0

Jag tror att det blir fler och fler som accepterar och sätter sig in i lchf av vårdpersonal. Jag hoppas att du snart får tillbaka aptiten, det är inte trevligt att äta då man får tvinga i sig mat.

jejjja
0

Vad kul att allt ordnade sig för dej. och att de hade förståelse för vad du äter.