Philly Cream Cheese Chicken
Ingredienser:
En hel färsk kyckling (ca 1-1,5kg)
100g Osaltat smör
100g Philadephiaost
2 Teskedar curry eller chilli ( var inte rädda för att prova nya kryddor, prova er fram lite)
Fyllning och topping:
Börja med att mosa smöret tillsammans med osten väl, tills det blir en något så när uniform kletig massa. Är smöret väldigt hårt kan det hjälpa med att värma det lite granna så att det blir lättare att bearbeta.
Tillsätt därefter kryddan och blanda ytterligare lite till.
Nu till kycklingen:
Separera försikigt skinnet från köttet och skapa små fickor på väl valda ställen, över bröstet och låren etc. Försök att inte ta sönder skinnet allt för mycket. Använd sedan en sked eller fingrar och för in fyllningen i fickorna för att sedan smeta ut det mellan köttet och skinnet, det brukar bli ett lager på kanske 3mm-5mm.
Ta därefter resten av ost-smör blandningen och smeta in kycklingen. Var noga att skinnet på utsidan är någorlunda torrt så fastnar blandningen bättre.
Färdig!
In med den i ugnen i ca 175-180 grader i ca 60min.
Smaklig måltid!
Tack för receptet, ännu ett kycklingrecept att prova på
Ah, det där receptet känner jag igen från "The Bear"! Fast jag har inte hunnit pröva det. Kommer dock ihåg att han kommenterade närvaron av ost som att smör ensamt inte stannar kvar där det ska, när kycklingen kommer i ugnsvärmen.
Tackar!
Du har helt rätt MegN, The Bear har satt sina spår, haha.
Det låter gott.. skall skriva ut och lägga i samlingarna…
Numer pensionär i Nynäshamn