Mat utan diverse mjölkprodukter
Har fått ett antibiotika som jag ska äta i tio dagar.
Tre timmar före och efter pillret får jag inte äta några mjölkprodukter. Enligt hon på apotektet så gäller detta ost och möjligen smör med. Samtidigt så måste jag ta tabletten med mat. 
Vad i hela världen kan man äta som inte innehåller grädde, c.f., smör, ost, osv?
Omelett är det enda jag kommer på…
För att förtydliga det hela är jag en sådan där person som är pinsamt kinkig med maten. Slutade vara vegetarian för några månader sen så jag kan äta falukorv, kycklingbröst och ibland någon köttbulle. Bara det att jag måste ha sås eller philadelpiha till för att få ner det.
Någon som kommer på nått annat än omelett? Har totalt tankestillestånd. Mitt på dagen kan jag äta vad jag vill men frukost och kvällsmat blir problem.
"You just have to belive…"
Jag gör min omelett med kokosfett. Den blir lite knaprigare då undertill. Mmmmm. Bra kvällsmat. Och frukost. Och lunch…
Sedan kan du väl använda kokosmjölk/kokosgrädde till att göra såser? Du kan ju göra dubbelt upp till lunch och ha som kvällsmat sedan?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag blir nyfiken, flikkan - vad heter medicinen?
som sås kan du göra guacamole eller lite tomatsås om du äter grönsaker. Majonnäs och ailo är också gott
edit aioli!
Jag äter makrill i tomatsås och avokado till frukost + en kopp te med kokosfett, garanterat mjölkfritt.

Hej flikkan77
En av mina söner äter en typ av penicillin som dom sa att han inte får äta mjölkprodukter.
Eftersom jag blev lite "ställd" vad jag skulle ge honom till frukost, så fick den snälla "apoteks-tanten" kolla upp detta med tillverkaren åt mej
Svaret vart att smör och bregott var helt ok att äta för honom.
Du kanske skulle försöka kolla upp om detta gäller för dej oxå, det blir ju en hel del lättare.
Kämpa på, jag tycker du är en "fighter" 

Maia: Steka omelett i kokosfett hr jag inte tänkt på! Måste testa det om inte min make nu gjort fågelmat på allt kokosfettet vi hade hemma…

Latmask: Medicinen heter: Tetralysal 300 mg.
Läste i fass och där står det:
Effekten av Tetralysal kan minska något om det tas samtidigt med kalciuminnehållande produkter såsom mjölk. Det bör gå minst 3 timmar emellan intag av Tetralysal och mjölkprodukter.
Hon på apoteket sa att det var fettet som var farligt för att det binder sig till den verksamma beståndsdelen och gör att det blir mindre verksamt och att det stannar i kroppen längre.
Tycker det är stor skillnad på vad hon sa och vad som står i fass. Där står ju inget alls om fett. Rörigt värre nu!

Bullmagen: Guaqamole har jag testat att göra själv en gång och det var inte alls lika gott som den mixen man kan köpa. Fast det kan ju finnas fler recept, verkar enkelt i alla fall!
Aioli har jag dålig koll på, sånt där köperman ju i affären, eller ja, köpte heter det nu mera. Men inget av det har jag tänkt på att äta, är en sådan där såsmänniska som inte kan äta nått utan sås. 
Lisabeth: Makrill i tomatsås skulle jag ju kunna testa. Det bör gå så länge jag inte stöter på nått ben, fiskben är otäcka! 
MariaTherese: Tack för komplimangen!
Tanten på apoteket sa en annan sak mot vad som står i fass så nu är jag förvirrad. Vet du om din som äter samma som jag? Tetralysal 300 mg. Får jag bara äta smör så går det ju bra med äggmjölk och det ska jag ju kunna dricka på morgon och kväll utan problem.
(Ska dessutom tänka på att få i mig nått tre gånger om dagen så detta är kanske bra. Det är ju bra för magen att äta tillsammans med tabletten och sen behöver jag bara äta nått mitt på dagen med. Behöver knappt tänka!)
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Det var ju väldigt intressant, MillisB! Hos sjukvårdsrådgivningen står det att man ska inte dricka mer än ett glas mjölk till medicinen. Menar de per gång då, eller…
I läkar-FASS står det att zink, kalcium och tvåvärt järn (tagna som tabletter, om jag fattar saken rätt) hämmar absorptionen av medicinen , och eftersom mjölk innehåller kalcium ska man inte dricka mjölk när man tar tabl.
flikkan, det här var ju väldigt förvirrande. Men smör innehåller väl inte så mycket kalcium, eller…? Jag antar att man skriver mjölk just därför att många sköljer ner tabletter med mjölk.

Tack för länken MillisB!
Latmask: Om jag förstår MinMat rätt så innehåller smör 18 mg kalcium/100 gram. Mjölk innehåller 116 mg kalcium/100 gram. Alltså borde ju inte smör vara så farligt.
Dricker jag äggmjölk till tabletten så blir det 9mg kalcium (50 gram smör i äggmjölken). Det tycker jag borde gå utmärkt!
Vilken tur jag har er som kan hjälpa mig tänka! 

Penicillinet som sonen äter heter Tetracyklin Recip 250mg.
Namnen är ju snarlika, du kan ju kolla om den "verksamma substansen" är: Tetracyklinhydrohydroklorid. Isåfall är det samma och ok med smör
.
I den medicinen är det kalket som stör inte fettet,(fett är ju alltid bra
)

MariaTherese: Så här står det i fass om min medicin: Den aktiva substansen är lymecyklin motsvarande 300 mg tetracyklin.
Så det känns ju väldigt likt!

Då känns det ju som om du är "räddad"
Det borde ju vara helt ok med äggmjölk !!!
Hoppas det går bra för dej! *styrkekramar*

Mariatherese: Ja, nu känns allt mycket bättre!
Tack för hjälp och peppning! *superkram*