Magnesium - sömnpiller?
Jag slutade med magnesium vid jul. Jag har ju inga kramper så jag trodde att jag kunde skippa det. Men döm om min förvåning när jag natt efter natt hade svårt att somna in och vaknade till ofta. Undrade vad det var som orsakade sömnsvårigheterna, kom inte på det förrän jag åter började äta magnesium och åter fick nattsömn. Sedan läste jag här på kiffen att någon annan hade samma erfarenhet.
Jag lär mig fortfarande många saker här, trots att jag snart hållt på i två år med kosten! Tack alla på forumet!

Jag har upptäckt att jag får svårt att sova om jag äter mycket ost/mjölkprodukter, det kan dock motverkas en del om jag dricker choklad också (kakao). Tror det har att göra med kalcium/magnesium- balansen.

Möjligen är det så.
Tog en hel matsked dolomitpulver igår för första gången på länge
……och försov mig
Hm, man kanske skulle investera i lite magnesium! 
kanske ska öka dosen? Tar typ en tesked dolomit men har vaknat ett par nätter och haft så svårt att somna om!
Dolomitpulver? Vad är det och var köper man det? Jag skulle med glädje försova mig! Bara för att få upleva hur det känns…
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Finns på hälsokosten i 1/4kg burkar. för 60 spänn
Innehåller massor med magnesium och kalcium..
Eg. är det samma sak man kalkar gräsmattan me på sommaren fast livsmedelsgodkänt 
#6 - Hoppsan. Bara jag slipper käka Roundup och dricka Bycobact är jag nöjd.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

#6 Hm låter ju så där nyttigt??!!
Magnesium äter jag varje kväll o jag tycker jag somnar lättare, även om sömnen i sig inte blivit så mkt bättre. Somnar lättare men vaknar efter några få timmar.
Det är kalcium som gör att musklerna kan spänna sig och magnesium som gör att de kan slappna av så det har säkert med kalcium/magnesium-balansen att göra.
har läst det på nån sida jag inte hittar nu.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus