Fett omvandlas ju till glykogen?
Fick höra detta påstående idag. Att även fett omvandlas till glykogen i levern. Vi vet att fett inte är blodsockerhöjande. Men känner att jag behöver mer argument än så.
Hur går det till egentligen?
Vid behov!

Jomen det e ju det vi säger hela tiden, man behöver inte äta en enda kolhydrat för att kroppen skall få dem glukos som vissa eukaryta celler behöver!
Kallas för Glukoneogenes och kan amvandla glyceroldelen av fettsyrorna till glukos, det är den del som blir över när kroppen tillverkar ketonkroppar av fett.. fiffigt va!
"Glukoneogenesen är en process som motsvarar en bakvänd glykolys. Startmolekylerna kan vara vilken intermediär som helst i citronsyracykeln eller glykolysen, samt glycerol, laktat och aminosyror.!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes
Altså.. för att förtydliga, det krävs att du är i ketos med andra ord för att glyserolet som blir över efter ketonproduktionen skall vara tillgänglig för att göra glukos!
Vet inte bestämt men jag tror inte det blir någet glukos utan ketosis!??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Min mamma har varit på en föreläsning där föreläsaren sagt att det var livsfarligt att inte äta kolhydrater, bl.a därför att levern blir för överbelstad av att tillverka/omvanlda fett till glykogen. Min stackars mor blev såklart livrädd och har börjat försöka mig och min make att överge vårt LCHF liv.
Är det någon som hört dessa argument mot LCHF innan, ligger det något i det?

Det vore bättre hon ringde Danmarks ambasad och påtalade att Eskimåerna håller på att dö.. eller föresten dom måste vara döda redan.. typiskt alltid försent när man kommer på något bra!! 
Gräv dig igenom Andreas Eenfeldts artiklar om "Myterna om LCHF"

#3 jomenvist..det ligger något i vad hon säger levern får ett himla jobb när man ätit fett och protein och kolhydrat och alkohol så egentligen borde man undvika MAT!!
Ja jag vet att det är uppåt väggarna, men det är inte så lätt att kortfattat övertyga min mamma om det. Därför undrar jag om någon har ngn lättfattlig källa som bevisar el pekar på att denne föreläsare har fel.
#0, Som dom andra har sagt, visst stämmer det. Det är så kroppen fixar kolhydraterna kroppen behöver om man inte äter kolhydrater. Men den tillverkar inte mer som man behöver, utan bara en liten mängd som främst går till hjärnan, och resten av kroppen använder ketoner (som tillverkas i samma kemiska process) och rena fettsyror som energi.
Sedan finns det en begränsning på hur mycket glykogen som kroppen kan bilda av fett per dag, det är ingen större mängd, det är så lite att den även måste omvandla en del av proteinet man äter till glukos för att täcka kroppens behov. Men kroppens behov täcks, man behöver inte äta kolhydrater. Men det bildas inte mer än vad som behövs för att kroppens behov ska täckas, som tur är, det är därför LCHF fungerar.
Har man en frisk lever så överbelastas den inte något särskilt av detta, det är många som har rapporterat bättre levervärden här på KiF efter dom har ätit LCHF ett tag.

#2 Inte bara glycerolen från keton-fettet som används utan glycerolet från allt fett som förbränns (i t ex muskelceller) kan användas.
Glycerol liksom aminosyror är väldigt användbara och kroppen kan använda dem till flera saker beroende på behovet.
Glycerolet blir till stor del glukos även hos sockerätaren även om det inte sker i samma utsträckning (och de bränner inte riktigt lika mycket fett heller och får därför mindre glycerol över), så ketos är egentligen inte nödvändig.
#3 Även sockerförbrännarens lever kör för full och får i praktiken aldrig sova.
Miljögifter och alkohol är nog betydligt mycket tyngre för levern än dess normala dagliga sysslesättning, dvs det den främst är anpassad till.
#4 Tur att vikingarna kom dit en gång i tiden och räddade livet på några stackars överlevare av inuitsläktet mha lite kornbröd. Tänk hur deras hälsa måste sett ut innan de fick dit danska bagerier.