hungrig av pasta
En lite berättelse =)
för några veckor sen började jag skära ner på kolhydraterna. Från att ha varit en total pasta och potatisälskare, till mörkt rågbröd med räkor och avokado till lunch!
Det är svårt att hitta bra och framförallt billiga alternativ till en kost med mindra kolhydrater… Men…
Efter att ha gått två veckor (tror jag) och kände att jag inte orkade gå ner till affären och ställa mej att laga middag så kokade jag pasta!
Mums tyckte jag, men 1 timma senare fick jag ett avgrundssug/hunger och tryckte i mej mjölk och choklad.
Jag blev glad att jag förstod! Nu blir det ingen mer pasta för mej, för jag behöver inte dom snabba kolhydraterna längre=)
Visst är det en aha-upplevelse! 
Allra bäst mår du om du tar bort kolhydraterna så gott som helt - alltså inget rågbröd heller 
Kolhydrater är ju dessvärre billig bukfylla, men när man äter enligt lchf äter man mer näringstät mat och behöver ofta mindre portioner! Dyr frukt och dyra grönsaker kan man ju hoppa över. Ägg är ju både gott, nyttigt och billigt!
Och när man väl är av med "avgrundssuget" med hjälp av denna kost så blir godiskontot = 0 kr, så visst blir det billigare! 
Jag testade faktiskt att utesluta kolhydraterna helt. meen blev skitkass i magen. så det är inget alternativ för mej.
Särskilt svårt är det väl inte att hitta billig mat utan kolhydrater? Smör är inte så mycket dyrare än pasta, per kalori.
men man äter sej ju inte mätt på smör ;)
Ägg är billiga också. Stekta ägg mosade i smör är otroligt gott.

Ja…Smör är billigare än bröd, och kokosfett är en ännu billigare energikälla…kanske samma pris som den billigaste lågprispastan
500g gräddost = 2000kcal = billig komplett mat med både protein- och fettdelen.

#4 Jo, det är det man gör….man får mättnad av fettet och sedan lägger man till proteindelen för att få essentiella aminosyror och vattenlösliga vitaminer.
Man kan aldrig ersätta proteindelen med pasta och behålla hälsan så därför kan man aldrig jämföra köttpris med pastapris, vore som att jämföra syre med alkohol.
Man äter proteindelen precis som förut men byter ut kolhydraterna mot fett (smör istället för bröd).

#7 Bra svar!
Tistel-,
Om jag äter 2500 kcal (snitt för en medelaktiv man) är det fördelat på 80g protein, 20g kolhydrater och tvåhundratrettio (84E%!) gram fett.
Så, jo, man äter sig mätt på smör. :-)
(om man vill lyxa till det kan man ju förstås äta grädde, creme fraiche, majonnäs och annat också)
#9, Fast dom flesta ligger väl inte så högt som 84 E% fett. runt 65-75 är väl vanligare bland LCHFare.
Det beror ju helt och hållet på energifördelningen. Om jag åt 2000 kcal/dag hade mängden fett sjunkt till 80E%. (80g protein, 20g kolhydrater, ~180g fett.