Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4933 ggr
SvartKaffe
0

Allergi D-vitamin

Är det någon som fått allergiska reaktioner på Holistics D-vitamin kapslar??

Började med dom efter jul, och efter lite mer än en vecka hade jag två fruktansvärt kliande utslag på ena benet. Hårt i mitten, ungefär som ett insektsbett men inte som en mygga inte… det närmaste jag kommit något i den här vägen är bett av broms/blinning. Infernaliskt kliande, jag hade kunnat riva mig blodig på det ena av dom.

Jag höll upp med tabletterna i nästan två veckor och de försvann. Nu har jag tagit tabletterna i tre dagar och nya utslag dök upp, denna gång på magen och under hakan.

De innehåller förutom d-vitamin även mikrokristallin cellulosa och modifierad stärkelse (jippie eller?). Det måste väl nästan vara något av det jag reagerar på eller kan d-vitaminet i sig ge allergiska reaktioner?

Fast jag har ju ätit D-vitamin under hösten utan problem, fast då en annan sort. Efter att ha läst om Holistics på forumet tänkte jag prova dom en omgång eftersom de fanns på burk.

När jag passerar hälsokosten nästa gång återgår jag definitivt till D-pearls. Mindre och lättare att svälja, nackdelen är att de ligger på karta istället för burk. Jobbigt för dassiga händer.

[Pennylane1]
0

Häll  ut pulvretoch ta det separat och släng kapseln, är mitt tips. För cellulosan och stärkelsen  är nog i kapseln och är det den du reagerar på slipper du ju det.

missaz
0

Jag brukar öppna kapslarna och ge pulvret till mina barn, jag kastar själva kapseln. Kanske något att testa för att se om problemen försvinner? Kapseln är väldigt lättöppnad och vill man inte skölja ner pulvret med vatten kan man hälla det i dryck eller över maten.