Så bra att det sprider sig lite positiva vibbar över landet om den här kosten, man blir betraktad som lite udda…*ler*

Så häftigt att hon var på löpet. I min relativt stora mataffär var Aftonbladet slut redan vid 17:45-tiden. LCHF säljer !
Jag köpte också tidningen, ville kolla artikeln. Jättebra att det skrivs om LCHF. 

Så synd att den här länken finns finns bland länkarna under artikeln. Vad ska folk tro? Skäms, Aftonbladet!
"still lost in space and time"
#4: För icke insatta (folk som inte äter LC/LCHF) så kan måhända "GI-dieten" låta som samma sak som Annikas sätt att äta, kan vara svårt att skilja åt. Men i verkligheten är det ju olika saker, bara det att "GI" är mer gångbart i media/allmänt känt som ett begrepp mer än LCHF. Men förhoppningsvis ändrar det sig!!

Ja, men det står i artikeln att M v S går upp för att hon äter för LITE kolhydrater, och borde äta mer… hon borde väl äta mer FETT??? Alltså helt stick i stäv mot artikeln om Annika D.

I många varianter av GI-dieter så börjar man med en period med mycket lite kolhydrater. Den perioden är inte helt olik Annikas kostprogram.
Vidare hade M v S enligt min miniräknare ett BMI på typ 20,8 när hon började med GI-diet. Att hon gick upp 3 kg var knappast chockerande. Skall man bli magrare får nog de flest svälta sig eller åtminstone träna extremt mycket.

Ok, jag är inte så insatt i GI, hade själv turen att springa på LCHF från början. Det jag menar är att det måste ju sätta myror i huvudet på folk, som försöker orientera sig i kostdjungeln, när två så motsatta besked ges. Nu handlar ju visserligen detta om nätupplagan av aftonbladet, jag har inte läst papperstidningen idag, hoppas dock att Annikas artikel fick stå för sig själv där… ;)
Jag skulle önska att någon seriöst grävande journalist kunde gräva i detta, allt från livsmedelsverkets rekommendtioner, WHO, vetenskaplig forskning och allt som hör till. Nog finns det en story begravd här!
#8: Absolut, jag instämmer fullkomligt..! Själva GI-konceptet innebär ju att äta kolhydrater med lågt GI.
Sedan har ju Paulun, Lauritzen mfl gjort sig en webbplats (GIviktkoll.se) och snipp, snapp snut fått sig en egen GI-hörna:) Deras "1:a fas" innebär så gott som samma som LCHF, men med mindre fett och med större tyngdpunkt på vegetabiliska fetter än animaliska. Och med den skillnaden att den fasen ämnas vara tidsbegränsad (ett par veckor ca) eftersom de anser att det är ohälsosamt att leva på "för lite" kolhydrater under en längre tid. Därefter introduceras kolhydrater med det långsamma GI (fas2) i form av nötter, rotfrukter osv under den huvudsakliga viktminskningsfasen, för att övergå till "underhållsfasen" (fas3) där ytterligare kolhydrater läggs till. Där är väl förhoppningen att man ska stanna under resten av sitt- förhoppningsvis smala och jämnviktiga- liv.

Tack för klargörande info, magma, men nog tycker jag att GI verkar krångligt… mycket att hålla reda på… tur att jag inte sprang på den niten ;)
Tidningen var slutsåld redan vid 17 så jag fick ingen…
Nu får vi se hur många som tar sig hit.
Det blev väldigt många i somras efter Aftonbladet och TV4…
Vi får satsa allihopa på att ta hand om dem ordentligt…
Numer pensionär i Nynäshamn
Det kommer fler hela tiden

Numer pensionär i Nynäshamn
Så här svarade jag jornalsten på hennes mail (sen om hon läser vet jag ej). Tycker fler borde tycka till så att tidningen får nys om hur intrssant ämnet är och spinna vidare .Så här skrev jag:
Hej! Ville tacka för en mycket bra artikel då detta ämne som tydligen är mycket stötande för många. Jag har själv gått ner 14 kg under våren 2006 med att äta mer fett och mindre kolhydrater. Men att hälsoeffekterna kan vara så stora att det är det som är vinsten istället för viktminskningen är tydligen stötande för många som tror på kolhydratskost. Jag har varit utbränd och i riskzonen för att få diabetes 2 men har inga sådana risker och arbetar nu 75% som jag inte kunnat på många år, är det en slump? Är det en slump att en före detta dålig mage nu är helt normal? Hälsovinsterna är stora! Jag har startat en liten stödgrupp där jag bor för andra som vill lägga om sin kost mot mer fet mat och mindre kolhydrater. Ingen expertgrupp utan en stödgrupp för att vi ofta blir så motarbetade, ingen tror på de fakta som kommer upp (utan min läkare som tydligt ser vinsterna). Det behövs mer och fler sådana här artiklar för att det ska hända något så jag tackar än en gång för din artikel.