Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 7037 ggr
Wildrat
0

Varför Arla inte tror på smör!

Läste idag på ett mjölkpaket:

"Kolhydratfunka!

Kolhydrater är det gemensamman namnet för stärkelse, kostfiber och olika sockerarter. Exempel på sockerarter är sackaros - det vill säga vanligt socker, gukos och laktos - som är samma sak som mjölksocker. Alla kolhydrater är jätteviktiga för att våra kroppar ska fungera som de fantastiska konstruktioner de faktiskt är. Socker, till exempel, behövs för att hjärnan ska kunna tänka ut smarta saker, och musklerna behöver också socker för att kunna utföra allt bra hjärnan kommit på! Eftersom kolhydrater är den viktigaste energikällan för våra muskler, är det också viktigt att den som tränar får i sig mycket. Att dricka mjölk innan eller efter träning är därför ett superbra alternativ till särskilda sportdrycker. Mjölk innehåller nämligen lagom mycket kolhydrater, proteiner och en mängd nyttiga vitaminer och mineraler, men inga konstiga tillsatser. Och det är ju gott dessutom."

Att socker är livsnödvändigt var något nytt för mig. Undrar vem som skrivit texten och undrar vilken (censur) som godkände att den ska få tryckas på mjölkpaket där oskyldiga barn kan läsa det och få helt fel uppfattning om saker och ting. Dax för en protest kanske?

Det enda jag kan hålla med om är att mjölk är (något) bättre än sportdryck…

nobban7
0

Jag blir alldeles matt, vet inte vad jag ska säga. Men det är väl antagligen för att jag inte äter sockerSkrikandes

Emea67
0

Blir bara ledsen Gråter när jag läser sådant, försöker få i mina barn att vi behöver mera bra fett och mindre socker/kolhydrater som finns i massa mat och dryck, frukt och grönt. Sedan ska de sitta och läsa sådant på mjölkpaket!!!!

Maggan71
0

Mjölkpaket måste vara ett av de effektivaste sätten att sprida propaganda på! Synd att Arla inte är bättre pålästa… Rynkar på näsan

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

raphanus
0

Ööö … vadå? Ja fattarnte …

lizaohman
0

Hehe, för litet sockerintag, Raphanus?

missaz
0

Idiotiskt! Förvisso anser jag att mjölk är bra dryck, framför allt för barn men även för friska, normalviktiga vuxna. Att jag tycker det beror på att det INTE innehåller så MYCKET kolhydrater, samt att det är en bra kalciumkälla och har en del vitaminer i sig - samt naturligtvis att det är naturligt utan tillsatser!

Kolhydrater är inte livsnödvändiga, har aldrig varit, kommer aldrig att bli. Det står t.o.m. i min nutritionsbok (som annars utgår från SLVs rekommendationer) att det endast är fett och protein som är livsnödvändigt av näringsämnena.

parsley
0

Skriv till Arla och klaga.

Minorca
0

Hej

Man kan ju undra varför de framhåller kolhydrater i mjölken, när de sitter på "guldet" i näring för människor med mjölkfettet………..

maxiq
0

Här finns det ett formulär att fylla i för dig som vill klaga på Arla i den här frågan.

Så här skrev jag:

"Vilken forskning stöder ni er på då ni påstår att alla kolhydrater är "jätteviktiga"? Enligt Livsmedelsverket är det endast fett och protein som är essentiellt. De få kolhydrater som hjärnan behöver kan den tillverka själv och musklerna fungerar t.o.m. bättre på fettdrift. Har ni inte hängt med alls i debatten om kolhydrater kontra fett? Då borde ni istället föra fram det hälsosamma i era fullfettsprodukter eftersom det är de som främjar folkhälsan. Ni borde även kunna se i er försäljningsstatistik vad folket vill ha numera."

Maggan71
0

maxiq #9: Ja, det skulle vara jättespännande att se om deras försäljning förändrats de senaste åren! Mer fetmjölk och smör, mindre lättmjölk och andra light-produkter. Skrattande

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

maxiq
0

Försäljningen har förändrats åt det feta hållet. Det har jag hört från flera som jobbar där. Det är bara marknadsföringsavdelningen som inte har hängt med.

Zepp
0

Saningen är väl att Arla är en del av bonderörelsen och det är synd att kacka i eget bo!

Dessutom är det troligen mer lukrativt att sälja så förädlade produker som möjligt.. först tar man bort fettet o säljer det som light.. sen kan man sälja fettet för sig!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

raphanus
0

#5 - Övadåba? Ja äter ba proteiner å fett. Jag fattar ingenting ba! Virrekoko.

parsley
0

# 9 Tack för din länk och ditt välformulerade bidrag, Maxiq.

Jag gillar sådana här små gräsrotsprotester.

elize-l
0

När saker är slut på butiken där jag handlar är det alltid den röd mjölken, 40% grädden, 4% keson. Det som finns kvar är alla lightvarianter och dom vill ju inte jag ha =(

dufva
0

Det här svaret fick jag av Arla när jag undrade varför dom inte marknadsför smör mer utan istället lämnar arenan fri för margarinindustrin att härja på..

Hej igen Håkan!

Smör är det mest naturliga valet man kan göra när man ska köpa matfett. Det tillverkas av färsk grädde och smaksätts med salt och mjölksyrakultur. Samtidigt innehåller smör mycket fett och en stor av fettet utgörs av mättatfett.

Enligt de rekommendationer som kommer från Livsmedelsverket och som grundar sig på vetenskaplig forskning så ska vi av hälsoskäl äta mindre fett än vad vi gör nu och samtidigt minska på mängden mättat fett i vår mat.

Därför kan vi som tillverkar smör tyvärr inte göra reklamkampanjer där budskapet är att man ska äta mer smör eller smör istället för margarin. Men vi följer självklart med i utvecklingen och tar del av resultaten av den nya forskningen som säger att det mättade fettet i mjölkprodukter inte har samma effekter på hjärt- och kärlhälsan som mättat fett med vegetabiliskt ursprung.

Vi tror också att den nya forskningen på sikt kan komma att modifiera myndigheternas kostråd.

_
Med vänlig hälsning
Arla Forum
Marianne Landberg_

Inkanyezi
0

Jo, man kan förstå att det än så länge kan vara inopportunt att puffa för mer mättat fett med hälsoargument, men det säger ju inte att man måste påstå att socker är nyttigt. Det finns väl ingen forskning som stöder den slutsatsen? Dom kunde ju tona ner det där om sockret utan att gå emot rekommendationerna från dödsmedelsverket…

andreas0
0

Det där om att smör är det naturliga valet kunde dom ju göra en reklamkampanj på. Dom behöver ju inte säga något om hälsoaspekterna om dom inte vågar det på grund av dom nuvarande kostråden. Margarin tillverkas med diverse kemikalier (lösningsmedel, m.m.) i en fabrik, det är det kanske inte så många som känner till, och en reklamkampanj kunde göra folk uppmärksamma på det.

Nåja, dom gör i alla fall lite bra reklam för smöret. Jag kommer ihåg kampanjen från i höstas med slogan "Det blir godare" och en bild på en svamp, med vilken dom antydde att svamp var godast om det var stekt i smör. (om jag minns rätt i alla fall).

matsmurfen
0

"Vi tror också att den nya forskningen på sikt kan komma att modifiera myndigheternas kostråd."

Japp, såklart kan dom inte säga annat än det hon skrev ovanför, men avslutade så fint med denna sista meningen. De ligger säkert redan i startgroparna och bara väntar på att vinden vänder…..

kaisakavat
0

Jag använde det där formuläret som Maxiq tipsade om ovan. Valde att skriva icke-LCHF-igt, ifrågasatte hur sjutton de kan "göra reklam för kolhydrater" på mjölkpaket som ungar hela tiden läser, ungar som äter alldeles för mkt kolhydrater som det är. Undrade varför de inte gör reklam för vad de HAR - nämligen en uppsättning nyttiga, naturliga produkter ..  Typ ungefär så skrev jag…

Få se om/vad de svarar..

Inkanyezi
0

Det naturliga valet…

Och vad gör mjölkfettet mindre vegetabiliskt än margaring? Att det har passerat ämnesomsättningen i en ko i stället för en kemisk-teknisk fabrik? Kon käkar ju ändå begetabilier, så ursprunget är ju minst lika vegetabiliskt som det ifrån margarinfabriken, bara att det har behandlats mycket skonsammare i bregottfabriken…

Jag tror att en LCHF:are skulle kunna hitta på många bra reklamslogans för smör i stället för skosmörjan som dom försöker kränga på oss. "Det naturliga valet" låter ju faktiskt mycket bra.

maxljungqvist
0

Mjölk innehåller nämligen lagom mycket kolhydrater, proteiner och en mängd nyttiga vitaminer och mineraler, men inga konstiga tillsatser.

---------

Nej, Arla!

Tyvärr har ni fel.

Ingen annan djurart på vår planet dricker mjölk som kommer från en annan art. Varför skulle människorna göra det?

Mjölk innehåller mjölksocker som båda stimulerar insulinutsöndring hos den som dricker det i stora mängder. Särskilt stort är problemet för den som är fet och har dålig insulinkänslighet.

De D-vitaminer som ni tillsätter i lättmjölken är sedan så vitt jag vet inte möjliga för kroppen att ta upp. Det ska vara D3-vitaminer, inte D2. Dessutom är halten för låg för att vi nordbor ska få ut någon effekt ändå. Ni bör åtminstone studera detta närmare, tycker jag. I annat fall lurar ni kunderna.

Er gammeldags mjölk är fet och god. Den dricker jag då och då, men en dag hittade jag en liten död skalbagge i förpackningen som rann ut i det sista mjölkglaset. Då blev jag ganska äcklad och ville inte köpa mer gammeldags mjölk.

Vänliga hälsningar,

- En som går ner i vikt och mår bättre än någonsin genom att agera tvärt emot Livsmedelsverkets rekommendationer.

maxiq
0

Här finns Arlas sida om kolhydrater. Där står bl.a:

**Varför behöver vi kolhydrater?
**Kroppen använder kolhydraterna först och främst som bränslekälla. Hjärnan måste ha kolhydrater för att kunna fungera. Kolhydraterna bryts ner i tarmen och transporteras ut i blodet. Det finns kolhydrater lagrade i blodet, i muskler och lever. Kroppen förbrukar kolhydrater hela tiden.

Skaldeman
0

Jag skrev till Arlas VD i Danmerk före jul och föreslog ett samarbete kring smör. Jag skriver ju ändå positivt om smör i alla sammanhang. Han svarade inte.

Sten Sture

Wildrat
0

#24 Det besvärliga med Arla i Danmark är att de tillåter GMO-foder till kossorna. Själv är jag helt mot GMO och vill därför inte ha danska mejerivaror.

Pasi
0

#23 Det de skriver där är sant…..det enda man egentligen kan opponera sig mot är att de inte behöver tillföras i kosten.

#21 Övervägande delen av fettet är tillverkat av kons lever etc och är av animaliskt ursprung även om atomerna som används egentligen kommer från marken och luften men går vägen över en växt.Flört

maxiq
0

Nu har jag fått svar från Arlas kundtjänst:

Vi vet inte varifrån du har fått de uppgifterna att det bara är fett och kolhydrater som är essentiella.

_Skickar en länk till en sida som informerar om kolhydrater.
_

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13941&epslanguage=SV

Problemet (för dem) är att det inte finns något som stöder dem på den sidan även om det inte står rent ut. Jag håller därför på med ett fett svar till dem med hänvisning till andra sidor hos SLV men har inte hittat något ställe där det står i klartext att kolhydrater inte skulle vara essentiella fast jag vet att jag läst det flera gånger.

Kan någon hjälpa mig med en länk som jag kan använda mot dem som en sista spik i kistan?

Edit: Lagt till ett fett inte i texten som jag hade glömt.

Inkanyezi
0

#26 Jisses vad jag var sömnig när jag skrev det där, men essensen i det var just det att förändringarna som margarinet genomgår är ju kanske minst lika genomgripande som smörets, sett till "ursprunget".

Och så glömde jag smilisen ;-)

maxiq
0

Är det ingen som sitter och klämmer på den där länken som kan få Arlas kundtjänst att packa ihop och gå hem?

Wildrat
0

#27 Du har skrivit kolhydrater på flera ställen där det ska stå protein istället, va?

maxiq
0

Ööh? Va? Jag ser nu att de har skrivit kolhydrater i sitt svar där det borde stå protein men jag kan inte se att jag har förväxlat dem men jag såg att jag hade glömt ett inte så jag petar in det nu.

Skäms

JAUS
0

Som av en ren händelse så skrev jag till Arla för några dar sen och föreslog att de skulle börja förädla deras smör/grädde till 100% ren ekologisk smörolja (ghi, ghee), som med sina goda egenskaper skulle kunna vara mycket konkurentkraftigt och ett hälsommare alternativ till de dåliga omega-6 oljorna. Nedan är deras svar. Kanske en namninsamling vore nått?

_Hej!

Tack för ditt mejl!

För tillfället finns inga planer på att lansera ett svenskat Ghee men jag
vidarebefodrar ditt önskemål till marknadsavdelningen.

Tack för att du hörde av dig till oss! Du är alltid välkommen med dina
frågor och funderingar kring Arla, våra produkter eller recept.

Med vänlig hälsning
Arla Forum
Elin Amberg
_

Diktor
0

Jag förstår inte hur ni seriöst kan sitta och försvara smör. Det produceras av det farligaste som finns för människokroppen, nämligen MJÖLK! Laktosintolerans och mjölkproteinallergi är efter glutenallergi de vanligaste sjukdomarna orsakade av vår kost.*

Så, propagera för mjölkfria margariner om ni skall göra något.

* Ja, diabetes pga av felaktiga kostvanor (mjölkprodukter här också) samt hjärt- och kärlsjukdomar (smörfetter här), har jag då inte räknat med.

Ja, jag är mjölproteinallergiker! Glad

matsmurfen
0

#33 mjölkfria MARGARINER ?!?!  Vet du vad margarin är för något?

Inkanyezi
0

#33 Alla är inte laktosintoleranta eller har mjölkproteinallergi. Det finns allergier mot i stort sett allt, så om man inte skulle kunna äta något av allt som man kan vara allergisk mot skulle inget bli kvar, och då svälter vi verkligen.

Du tycks ha missat att det här forumet i hög grad befolkas av människor som har mycket svårt att tåla kolhydrater och som blir allvarligt sjuka, till och med kan dö, av att äta kolhydrater. Många av oss har inga problem alls med mjölk, förutsatt att sockerhalten är relativt låg eller totalintaget av socker inte blir för högt.

För mig är smör mycket hälsosamt, det stabiliserar mina blodfetter och gör att mitt Blodtryck blir lägre än det annars hade varit. Det betyder ju inte att du måste äta smör; tvärtom, om du är allergisk mot det som ingår i smör kanske det är ett olämpligt livsmedel för just dig.

Däremot kanske det ändå är möjligt för dig att undvika kolhydrater, som är ett stort problem i den moderna kosten. Fettet man behöver kan ha andra källor, en av dem är kött, en annan är ägg, och en tredje vegetabiliska fetter, där några framstår som mer lämpade än andra, exempelvis kokosfett och avokado.

Margariner däremot är direkt skadliga för alla människor, genom behandlingen som fetterna utsätts för på kemisk/fysikalisk väg. Fettet som de tillverkas av är inte heller entydigt hälsosamt, då det innehåller mycket av det fett som leder till inflammation, bland annat i blodkärlen, där det kan vara en av orsakerna till ateroskleros och därav följande problem, som angina, stroke och hjärtinfarkt.

Så vi som tål smör alldeles utmärkt ska nog fortsätta äta det, och det finns ingen orsak för människor, som inte är allergiska mot det som ingår i smör, att undfika smör eller andra mjölkprodukter om de inte specifikt har problem med något av det som finns i dem.

Vi har redan lokaliserat ett av de största problemen med dieten, kolhydraterna, och genom att ta bort kolhydrater ur vår föda och ersätta med fett, bland annat smör, blir många av oss friskare och får bättre blodfettvärden och löper enligt kända markörer mindre risk att drabbas av svåra sjukdomar, som hjärtinfarkt, stroke och diabetes typ 2.

Mcshep
0

#29 Maxiq Glad

Har du hittat nått om att kolhydrater inte är essentiella för jag hittar det inte heller.

Annars är ju kolhydrater eller rättare sagt glukos livsnödvändigt i den meningen att vissa delar av hjärnan måste ha det men det är ju inte ett essentiellt ämne eftersom vi själva kan tillverka det till skillnad mot vissa aminosyror och fettsyror som vi måste få i oss via kosten.

maxiq
0

Det är precis den informationen jag har hittat om fett och protein men jag skulle vilja ha tag på en mening som "kolhydrater är inte essentiellt" eller "endast fett och protein är essentiellt" på någon officiell hemsida. De var så kaxiga i sitt svar så jag vill ha något rejält att slänga tillbaka på dem.

Tungan ute

Pasi
0

maxiq - här står att ….äsch läs själv:Flört

Näringsämnen som protein, fett, vitaminer och mineraler behövs för att bygga upp och underhålla cellerna i kroppen. Dessa ämnen kallas essentiella eller livsnödvändiga näringsämnen och vi kan bara få i oss dem via maten.

Kolhydrater står inte med (inte ens kostfibrer)!

maxiq
0

Tack! Där var den sidan som jag hade nånstans i minnet! Skrattande

Puss på dig! Kyss

Pasi
0

Hittade lite annat intressant - "Kolhydrater av rätt sort är bra för vår hälsa. De kolhydrater många av oss behöver äta mer av är de från naturligt kolhydratrika och fiberrika livsmedel som pasta, potatis, gryn, bröd, baljväxter,…"

De är inte riktigt kloka (….de där romarnaFlört)….så de menar att inuiterna, indianerna hade sämre hälsa innan brödets intåg!? De måste ju blivit friskare då de fick dessa "nyttiga" kolhydrater som är så bra för hälsan?

matsmurfen
0

Det här är det enda jag kan hitta…

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2560&epslanguage=SV

Energi får vi framför allt från fett och kolhydrater men även från protein. Näringsämnen som protein, fett, vitaminer och mineraler behövs för att bygga upp och underhålla cellerna i kroppen. Dessa ämnen kallas essentiella eller livsnödvändiga näringsämnen och vi kan bara få i oss dem via maten.

Jag har också läst att de skriver att bara protein och fett är essentiellt, men efter säkert en timmes sökande så kan jag inte hitta det med Google!

maxiq
0

Det verkar inte finnas någon genomgående tanke på SLV's hemsida. Det är precis som om livsmedelsindustrin har lyckats smyga in sin "information" här och var för att så småningom ha tagit över hela sidan med sin version av sanningen. :-/

maxiq
0

Tack för dina ansträngningar matsmurfen men Pasi klådde dig med fjorton minuter. ;-) Det där är nog så nära vi kan komma och det duger alldeles utmärkt åt mig!

Jennix
0

#33  Oavsett allergi mot mjölk eller inte: MARGARIN ÄR DÅLIGT! Kan man inte äta smör så ska man äta animaliskt fett och kokosfett. Margarin är otroligt dåligt för kroppen.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

matsmurfen
0

Jag tryckte på publiceringsknappen och bytte flik. När jag väl kom tillbaks så var det fortfarande inte klart!  Sen helt plötsligt pluppade det till - och inlägget kom 14 minuter "för sent"… Rynkar på näsan iFokus är rätt knäppt på kvällarna när alla är inne… däremot vid 05:30-tiden på morgonen - då går det minsann undan!

maxiq
0

Hänna blev mitt svar till Arla:

"Tack för svaret.
För att rätta er i ert svar så påstår jag att det är endast fett och protein (inte kolhydrater) som är essentiellt.

I den text som ni hänvisar till så hittar jag ordet essentiellt både i stycket om fett och i stycket om protein men inte i det som handlar om kolhydrater.

På nedanstående sidor står det inte heller något om att kolhydrater är livsviktiga:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=22220&epslanguage=SV
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=22339&epslanguage=SV

Däremot hittar jag detta om fett: "Fetterna förser oss också med de livsnödvändiga, så kallade essentiella, fettsyrorna. Dessa fettsyror kan inte kroppen tillverka själv utan vi måste få i oss dem via maten"
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14545&epslanguage=SV

och detta om protein: "Protein byggs upp av ett 20-tal aminosyror varav åtta regelbundet måste tillföras genom maten eftersom kroppen inte själv kan framställa dem"
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12480&epslanguage=SV

Denna text har skrivits av doktor Andreas Eenfeldt på kostdoktorn.se: "Kolhydrater i sig är inget kroppen behöver nödvändigtvis, det är till 99,9% bara bränsle och större delen av kroppen kan istället gå på fettförbränning. Hjärnan och några andra mindre vävnader kan det inte. Då kompenserar kroppen med att bilda ketonkroppar från fett, som hjärnan kan drivas fint med. Dessutom kan nödvändigt glukos (blodsocker) bildas i levern från protein och visst fett, upp till kanske 200g/dag. Faktum är att man kan klara sig med 0 gram kolhydrater om dagen (från kosten) under lång tid, det finns inga kända faror med det. Fett och protein däremot innehåller ett flertal olika "essentiella" ämnen, som kroppen inte kan bilda själv utan måste få med födan"

Om ni fortfarande inte tror mig så kan ni läsa: "Näringsämnen som protein, fett, vitaminer och mineraler behövs för att bygga upp och underhålla cellerna i kroppen. Dessa ämnen kallas essentiella eller livsnödvändiga näringsämnen och vi kan bara få i oss dem via maten" där kolhydraterna inte nämns i sammanhanget.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2560&epslanguage=SV

Med hänvisning till ovanstående så vill jag bolla tillbaka frågan till er eftersom det är ni som påstår detta på era mjölkpaket."

matsmurfen
0

Ska bli kul att se hur Arla krånglar sig ur det där, maxiq!

helvete
0

Jag tycker som #22 att inga vuxna djur diar, framför allt diar de inte andra djurarter. Jag har alltid tyckt att mjölk är äckligt. Ost och smör går lättare att få ner. Köpte kokosfett för en månad sedan, orkar inte få i mig det heller. Tröstar mig ed att våra förfäder i Norden nog inte hade tillgång till kokospalmer

gluffgluff
0

Jag skrev till Arla för någon vecka sedan med anledning av den där texten på mjölkpaketet. Att framhålla kolhydraterna som det fantastiska med mjölken, och nämna proteiner, vitaminer och mineraler, men helt bortse från mjölkfettet, med CLA som tycks vara anticancerogent och troligen är det bästa som finns i mjölkprodukterna över huvud taget. Jaja.

Denna kommentar har tagits bort.