Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1124 ggr
dollygirl
0

Jag är ny med detta!

Hej allihopa! Skrattande

Jag undrar vad ni anser om detta:

frukost: tallrik 10 % yoghurt + lite linfrö

lunch: skinkrullar med avocado

middag: kyckling med mozarella o tomat

fel? rätt? åsikter, tips! hur mkt ska man äta? fördelningen osv?

Äter ingen pasta, potatis, ris, bulgur osv.. dricker ingen läsk.. ska sluta äta bröd (brukar ta två gi-havre på morgonen…)

Jag är kraftigt överviktig.. om det nu spelar ngn roll ;)

Hjälp mig gärna med tips om hur man ska lägga upp måltiderna! Glad

nyborjare08
0

Välkommen! Glad

Spontant undrar jag om det inte är för lite fett? Blir du mätt på det? När man äter magert kött som t ex skinka och kyckling bör man tillsätta fett i någon form, t ex i form av en gräddsås eller creme fraiche och/eller majonnäs. Ja sluta med brödet, så länge du äter det gissar jag att du inte kommer att ställa om till fettförbränning.

Själv skulle jag nog skippa linfröna i filen. Frön är inte nyttigt. Lägg till ett kokt ägg med majonnäs så står du dig säkert på frukosten.

I menyerna till vänster hittar du massor matförslag. Bara att frossa bland de smarriga recepten!

Annars - ät tills du blir mätt, och när du blir hungrig - ät igen tills du blir mätt Glad En ganska bra riktlinje tycker jag. Och i början kan aptiten variera lite men det hör till. Det viktiga är att inte gå hungrig.

Lycka till!

miss-piggy
0

Rent spontant låter det lite, lite av både fett och protein.

Blir du mätt?! är väl första frågan.

om du äter 1g/ kilo kroppsvikt protein, max 20gr kolhydrater sedan fyller du på med fett tills du är mätt. Då ska iaf inte musklerna försvinna vid viktminskning.

Jag ska bli smal, rik och vacker!

Wildrat
0

Du ska äta MYCKET mer mat. Som det är nu svälter du och riskerar bli sjuk.

Du ska äta 1-1,5g protein per kilo kroppsvikt, en kolhydratmängd du väjer själv (0-30g per dag) och sen minst lika mycket fett som protein och kolhydrater tillsammans. Enklaste sättet att räkna på detta är att lägga in det du äter (före eller efter) på MinMat.

Du som är kraftigt överviktig behöver äta ordentligt för att gå ner, inte svälta. LCHF är en njut-metod inte en svält-metod.

dollygirl
0

OJ!
Jag blir apmätt på detta.. he he he… :) Men.. jag äter inte såhär varje dag! Men går aldrig hungrig eller så.. :)

Förut kunde jag tex äta då mina (jävla….) gi-havre bröd till frukost med nåt smarrigt pålägg. Sedan lunch, bacon o äggröra. Middagen nån god köttbit med egengjord sås o lite sallad.

Jag började lägga om lite 1 januari. Har bara gått ner 2 kg.. så nu förstår jag att jag äter "fel" ändå. Det är tur man har er o rådfråga måste jag säga :)

Ska kika runt bland matförslagen..

Tusen tack för svar :)

Margareta
0

Håller med de andra - det låter lite för klent.

Om du vill kan du kolla ett par dagar med hjälp av http://www.minmet.net. Man måste inte registrera, men gör man det får man lite koll på fördelningen av fett, protein och kolhydrater. Det kan vara lite svårt i början.

Annars finns det knep typ "mellan-tummen-och-pekfingret" man kan använda sig av också.

Numer pensionär i Nynäshamn