Sommarmammas flumtråd
Det här blir som min lilla dagbok/blogg tänkte jag
Började med lchf 11 november, och tycker att det gått riktigt bra! Trodde jag skulle avlida utan limpmacka till morgonkaffet, men nu är det inga problem att steka äggröra i olika varianter till frukost! Försöker få med sambon också, och han är väl på ganska god väg (eftersom jag lagar maten!
) även om han tycker att det är svårare att lämna bort potatis och pasta. Han får smyga in i det tror jag, så ska han nog bli omvänd han också *haha*
Har haft enormt sockerbehov tidigare, och jag har ofta sagt att det var mycket lättare att sluta röka än att sluta äta godis. Har också konstaterat tidigare att det nog beror på att det ju finns socker i det mesta, även naturligt - man får en liten sockerkick av frukt osv. Inte lätt att lägga av då! Men varför jag inte tidigare insett att det går att sluta (mer eller mindre i alla fall) med kolhydrater och därmed bli av med suget - det förstår jag inte!! Nu är det gjort
Som jag skrivit i ett annat inlägg, så har jag magras nu. Inget skoj alls, men det ska väl bli bättre snart det också? Virus antar jag, återstår att se! Men det märks att jag inte ätit vanligt på några dagar nu, har helt plötsligt ett helt annat sug på allt möjligt… Inte bra! Bättring behövs! Men det kommer väl bara magen lugnar sig och jag har aptit på mat igen..
Ha en fin lucia!

Glömde ju skriva hur jag mår annars! (Bortsett från tillfälliga magstrulet)
* Myyyycket mer morgonpigg och myyyyycket mer kvällstrött! Förut var det helt tvärt om, har det också med blodsockret att göra??
* Lite seg i tänket, smått ofokuserad och råddig… Övergångsbesvär hoppas jag!
* Inte sugen stup i kvarten som sagt
* Tycker att mina torra händer kliar mindre och inte behöver smörjas lika ofta mera?
* Minimalt med bubbel i magen (bortsett från skrivande stund vill säga) och fisandet i soffan på kvällarna är ett minne blott 
* Har gått ner från 104 till dagens 99,2! *stolt* (Lite "tack vare" magen nu då, men i alla fall!)

Magen är fortfarande upp och ner… En timme eller två efter mat måste jag på toa, och där behöver jag inte sitta länge kan jag säga…
Satt och läste på Annika D's blogg igår, och hittade hennes vanliga frågor. Där står om gallsten mm. Ska testa att minska ner på fettet ett tag för att se om magen lugnar sig. Sen tänker jag öka på sakta men säkert igen, kanske har dragit igång det här med lchf för snabbt? Eller så är det magvirus. Hur 17 ska man veta?! Känns ju dumt att gå ifrån den här kosten nu om det inte behövs? Fast just nu äter jag det kroppen ber mig om, är glad om den vill ha något alls - kolisar eller inte 
Borde städa huset idag, orkade inte alls igår och jag vet inte om jag har mycket mer energi idag heller, men… Får gråa hår snart som det ser ut här! Sambon är borta i stan hela helgen på en mässa som ingen kommer på (precis som jag sa när de planerade den!) så där finns ingen hjälp heller
Tur att sonen är på bästa humör i alla fall, det kan ju vara lite si och så med 6-åringar på den fronten!
Ha en riktigt bra 4:e advent alla!
Hej Sommarmamman! Visst är det lustigt att man tror att man ska dö eller sörja hela livet om man inte får äta bröd. Men efter ett tag finns bröd inte med bland ätliga saker i ens huvud…
#1 Grattis. Du har all anledning att vara stolt.
#2 Det är nog bra att avvakta ett par dagar. Det kan ju vara kosterlaterat, men som du säger kan det ju vara vanlig maginfluensa. Hoppas du mår bättre snart.
Och du, jag hoppas verkligen att det bara är tredje advent!? Annar ligger jag risigt till!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Haha! Oj! Jo, det hoppas jag också!! Vill INTE ha julafton på onsdag jag heller!
Tycker vi tar tredje advent idag, jag också!

Hej sommarmamman!
Vilket fint resultat du har fått på lchfkosten.
Jag kom att tänka på att jag får sånt där magras också och rusa på dass en till enoch halv timme efter maten, jag har konstaterat attmin mage inte tål hur mycket smör som helst , så när jag minskar fettmängden försvinner magraset också, kan vara värt att testa om det inte blir bättre snart!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Tilda-T, har du märkt om det rör allt fett eller bara just smör? Jag är inne på lita samma tanke nämligen, att det är för mycket fett på en gång.. Har ju mer eller mindre varit fettskrämd sen -99 (VV-utbildad och allt!
) så det blir ju en chock nu för kroppen.. Mår ju bra i övrigt, förutom att jag inte har så mycket ork i dag - troligen pga allt toaspring? Borde väl må illa, han ont i magen osv om det var gallan eller magvirus tycker jag?
Ha det bra och tack för berömmen båda två! 

Äsch, jag är inte trött! Brukar få ett ryck runt 22.20 som jag blir så där skönt trött att det bara är att blunda så somnar jag… Har sovit för länge både igår och idag tror jag… *suck*
Åt schweizerfärs ikväll vid 19, och magen är lugn fortfarande!! (Bortsett från en tinzy winzy halsbränna.) Men jag har inte behövt springa på toa sen i förmiddags!! *jublar* Hoppas det är över nu! 
Natti natt!

Ägg till frukost idag, riktigt kände hur gott det skulle vara! Och det var det! Ända fram tills ett tag efteråt, då fick jag sånt där "magkatarront" igen
Höll i sig till just före lunch.. Åt rester av middagen till lunch utan problem, så det kan ju inte gärna vara fett som är boven i alla fall! Men ägg ska jag tydligen undvika nu i alla fall! Får väl ta lite turkisk och grädde eller nåt i morgon bitti, eller om jag skulle testa microbrödet ni pratat om i nån tråd? Gillar inte att äta middagsmaten till frukost, så långt har jag inte kommit ännu! 
Fuskade lite idag på jobbet, en fd arbetskamrat hälsade på och hade med sig en kaka med mycket fett och lite mjöl som hon sa
Sockret frågade vi inte om, men jag låtsas som att det mest var mörk choklad i den! Goooood var den lilla biten i alla fall!
Nu måste jag se om det finns någon mat åt mig här hemma, är anti-sambo ikväll efter en urbota idiotisk kommentar från hans sida… *morr* så jag tänker INTE laga mat åt honom!

Bra dag idag! Inte magont och inte magras
Man är glad för det lilla! Tyvärr ett litet avsteg idag också, och det märks direkt.. Mer sug än på länge efter socker!
Eftersom jag inte vågar mig på ägg mera på morgonen (på ett tag i alla fall) och inte klarar turkiska yoghurten till frukost, behöver jag förslag på frukostar! Borde kanske testa att laga det där microbrödet ikväll. Inget kul att laga på morgonen om man inte gillar det sen! 
Blev riktigt nice middag här ikväll, helstekt fläskfilé med peppar-balsamico-sås. Lätt överkokt broccoli till + lite blandad sallad m fetaost. Gott!
Känner mig färdig för sängen redan, hur skoj är sambolivet nu på en skala? Jag halvsover i soffan på kvällarna nu och släpar mig till sängen före 22.30 
Puss och kläm på er!

Halkar på snett nu!!
Attans vad lätt det var att falla tillbaka, mycket beroende på att min standardfrulle inte funkar mera.. *suck*
Oj, detta låter ju inte bra. December är en förödande månad om man vill hålla sig från socker och stärkelse. Håhå, jaja. Testade du microbrödet?

Hej!
Jo, jag testade microbrödet, men just nu vill min mage inte ha något alls med ägg
.. Får magkatarront i mellangärdet så fort jag äter det, och det sabbade lixom alla mina matrutiner!! *panik* Svårt med frukost osv när jag inte klarar "mat" till frukost.. Har börjat m filbunke & kanel nu + en liten smörgås m mycket smör, skinka och ost på. Håller mig mätt till lunch på det som tur är, men jag saaaaknar äggen!!
Nu är det dags för en tur till svärmor på jullunch 
**GOD JUL**

Ajajajaj vad jag fick ont i magen igen igår!
Eller alltså inte så där akut, skärande smärta, utan molande, svidande värk i mellangärdet igen… Lagade pannkaka på begäran av son och sambo, och testade då kesoplättarna åt mig istället. Det var inte bra tyckte min mage…
Hade ont i drygt 4 timmar efteråt… *suck* Frågan är om det var äggen i plättarna eller om det var för mycket fett bara? Måste testa att trigga med fett för att se om det händer nåt. Vet ju att jag får ont av rent ägg, men fett lär väl kunna få igång värken det också? Varför ska min galla bråka nu för???
Var ute på en promenix i finvädret igår, sååå skönt med kall, klar luft. Innan vi kom hem fick vi dessutom snö på oss!
Inte mycket, men det var helt klart snö!!
Nu ska jag och sonen slänga oss på soffan och titta på "Bilar" eller kanske spela lite på Tomtens present - Wii. Sonen boxades i sömnen inatt när jag stoppade om honom!
Han säger att han har träningsvärk i ryggen idag, så det kanske får bli lite golf eller nåt idag istället? *ler*
Ha en bra dag alla!

Skulle just steka härlig laxfilé och servera m kokt broccoli och bea… Broccolin var möglig och laxen luktade vedervärdigt!!
Bea till middag någon? 

Oooooo vailken träningsvärk jag har idag! Spelat för mycket Wii-golf, Wii-bowling och Wii-tennis tror jag
Men OJ vad det är skoj!
Tog en långpromenad i vackra vädret igår, och på kvällen var vi ner "på byn" för att se provskjutning av fyverkerier (han som har firman är finsk mästare i just fyverkerier!). En del helt underbara grejor, för att inte tala om hans avslutning som var modell "värre" och inte går att köpa i butik. Ojojoj om man hade nåt sånt hemma på onsdag 
Nu ska vi tydligen möblera om i sonens rum!
Ja, det ligger helt klart i generna, så det är väl mitt eget fel det 
Ska försöka hålla mig ifrån godiset idag, men tror det blir lättare i morgon när jag ska jobba igen! Det ÄR inte bra att vara ledig för länge, i alla fall jag tappar alla rutiner då!

Har kämpat med sockermonstret idag, men hittills har det funkat! Lättare när jag jobbar, helt klart! Men jag fick kämpa där också, eftersom det stog en skål m godis på bordet + att en kollega kom med fikabröd till ett möte… Alldeles för mycket fikabröd visade det sig, så det räckte till alla och blev över ändå! Men jag tog inget alls! *stolt*
Måste hitta på någon middag här nu, grabbarna har varit nere på sjön och åkt skridskor i eftermiddag och börjar bli hungriga. Jag är inte så värst hungrig ännu, ost & skink-rulle på jobbet mättar lite fortfarande! Bäst att hitta på något riktigt fettigt så jag står emot ev cravings som kommer framåt kvällen 

Skallebank
Sockerbaksmälla?? 
Sockerbaksmälla? Blev det så att du tog av godiset i alla fall? Annars kan du väl inte ha det?
Du har iaf varit riktigt duktig som hållit dig i skinnet!

Idag har jag inte ätit en endaste bit godis, men under julen (och igår…) var det slarv…
Aha! Därav bank i huvudet. Så kan det gå. Jag får baksmälla om jag äter mörk choklad t.ex.. Hoppas det går över snart.

Det har lättat, ska komma ihåg hur det kändes här en sväng när jag blir godissugen igen!

Gott Nytt År på er!! Hoppas nyårsafton var trevlig? Hade mamma, pappa och svärmor här hos oss igår, och det var riktigt mysigt! Chokladkladdkakan blev väldans poppis
Åt kräftor till förrätt och en kycklingrätt till varmrätt. Sen orkade man inte sååå mycket tårta efter det, men nog gick det åt en hel del ändå! 
Och vet ni, undrens tid är inte förbi! Min otroligt matkonservative far åt lchf-frulle idag! Nästan i alla fall
Jag blandade ihop min vanliga skål m grädde, turkisk yoghurt, lite vaniljpulver, hallon, hackad mandel och solros-, lin- och pumpafrön i en skål. Höll fram den åt honom och sa "smaka". "Tjaha sa han efter en tugga, den här kan jag nog behålla den!" Bara för mig att laga en till
Han som enbart äter vitt bröd med Bregott på till morgonkaffet?! Hahaaaa!! Det finns hopp! Mammsen tyckte det var för gräddigt, men jag tyckte också det i början. Man kommer över det
Hon åt nog upp det som var i skålen hon också!
Till middag nu stekte jag laxfilé och bacon i samma stekpanna, serverade med bea och lite gröna bönor+minimorötter i smör! *slurp* Det tyckte mammsen gick ner utan potatis, se där finns det också hopp! Men hon är lite tveksam till det här annars… Tyvärr.. Nåja, bara hon läser mina böcker jag lånat åt henne blir det nog ändring! 
Skulle lägga in min mat för idag under "vad har ni ätit idag" men det GÅR INTE!
Händer NADA när jag trycker på "skicka kommentar"?? Bara den tråden verkar krångla för mig… Mysko..
Nu ska jag lägga mig på soffan ett tag, har haft lite Wii-tävlingar här i kväll + att jag tränade lite tennis när jag blev ensam en stund. Borde nog dra ner rullgardinen så inte förbipasserande får en show 
Ha det bäst på nya året!

Förresten! Jag ställde mig med darrande (nästan i alla fall) ben på vågen igår morse. Raka vägen från toan utan att klä på mig
Sist jag stog på den var vid lucia då jag hade haft totalt magras ett tag. Rejält tömd då alltså. Efter allt slarv och snask i jul… På drygt två veckor har jag gått NER 0,6 kg!! 

Inte mycket alls, men med "omständigheterna" här i alla helger osv, så är jag megasupernöjd!!!
Här finns det också hopp verkar det! *s*
Grattis! Det är nog inte många som kan säga att de har ett minus efter nyår! Och grattis till gerillaverksamheten vid frukostbordet!

Tack 

Här har det inte hänt mycket, jullov på riktigt
Hade riktigt kallt här igår, närmare 15 minus ett tag! Med fuktiga luften här på holmen blir det så näsborrarna klibbar ihop när man är ute
Men jag tycker det är underbart med kallt och snö. Är SÅ trött på lergegga, regn och mörker så jag är GLAD över snön! Underbara promenader och vackra vyer. Kameran får jobba hårt 
Maten vet jag inte vad jag ska skriva om, sköter väl maten ok men slarvar med lite för mycket kolhydrater ändå… Kanske inte sköter maten alltså? För om jag gjorde det borde jag ju inte bli sugen… Fast det är nog sockerbegäret jag måste stå emot ett tag för att komma igång på riktigt igen. Vet ju det.. Beach 2009 smygbörjar ju om en månad ganska exakt! 

Lär ju inte vara smal och vacker då ännu, men åt rätt håll ska det banne mig gå i alla fall!
Nu vill sonen att jag hjälper honom att röja ur hans rum, det tackar man ju inte nej till - finns föööör mycket saker där!!
Ha en underbar dag allihop!

Så där ja! Nu fick jag en liten stund vid pc:n och lyckades fixa till Avatar och personliga inställningar
Föredrar att sitta med min lilla mac i knät! 

Usch vad trögt det var att komma ur sängen igår!
Segt var det på jobbet också, fast jag jobbat en del i mellandagarna var det sååå svårt att få igång något..
Var på kalas igår kväll, skulle äta middag före men hann inte hemma. Fick bli på vägen… Ok, en kebabtallrik utan pommes tänkte jag. Skrattade och grät om vartannat (nästan i alla fall) när maten kom.. En hög finstrimlad isbergssallad, en skiva tomat, tre småååå skivor gurka och max 1 dl kebabkött! Ovanpå detta en liten klutt dressing och kebabsås!
Mätt? Nääääjj! Fick gå in och handla en påse nötter för att bli mätt… *suck* Kalasandet gick bra, grädde i kaffet och grädde på tårtan. Syrran (födelsedagsbarnet) ville inte äta för mycket grädde så hon skulle slippa bråka med gallont, jag ville inte äta för mycket innehåll. Vi bytte tallrik med varann helt enkelt!
Jag åt min grädde och sen fick hon resten och hon skrapade av grädden på sin och gav den sen till mig
Eftersom de är vana att se mig som VV-konsulentig, har de lite svårt att förstå vad jag pysslar med nu! Men syrran ska nog prova på det här låter det som. Nån variant i alla fall med mycket mindre socker och kolisar. Sounds good to me! Har skickat länkar åt henne på mailen, både hit och allt möjligt annat bra. 
Nu ska jag ta vara på tvätten, har vågat vägra städa/tvätta på ett bra tag nu - det märks kan jag säga! Måste tända i spisen först bara, kallt här inne fast det närmar sig nollan ute!
Ha det bäst!

Saknar att kunna äta ägg!! Så lätt att slänga ihop en röra eller ha med sig ett kallt kokt…
galla 

Känner mig förvirrad igen… Osäker på om detta är rätt för mig.. Har känningar av gallan nu som då, fast jag inte äter ägg mera. Misstänker att fettet också ger känning nu
Inget kul att dra igång problem med den… Måttade mig ikväll (jag vet, dumt att göra det på kvällen men jag fick ett infall) och jag har ökat på 3 cm totalt runt om!
Mäter på 7 ställen på kroppen varje gång, lite svårt att veta att man kollar exakt samma ställe dock..
Idag fick jag reda på att min mamma har fått väldigt nedsatt syn på båda ögonen. Hon har sagt att hon tycker hon ser sämre trots nya glasögon, men nu var hon till ögonläkare och fick "domen". 50-60% syn på båda ögonen, nåt med gula fläcken på båda
Hon är så bändig att hon vägrar inse att hon faktiskt KAN sluta röka, vilket skulle vara ett stort + för både ögon och Blodtryck. Hon tänker negativt och jag försöker få henne att vända tankarna, tänka att hon kan minska ner och att allt mindre än nuvarande mängd är hemåt sas. Hon verkar inte ta det till sig.. Erbjöd mig att lägga av helt med godis om hon slutar röka. Då garvade hon bara…
Hon vet att jag är en godisapa (trots LCHF) och då tyckte jag det kunde vara juste att ställa upp på att sluta med min last om hon slutar med sin… Hoppas hon tar dr på allvar nu, hon ska till en annan läkare nästa vecka. Hoppas hon tar mamma min i örat ordentligt! Får man bli arg på sin mamma?
Visst - det är hennes kropp, men hon är MIN mamma! Precis så sa jag till henne..
Nä, nu ska jag stoppa om mig själv, snörvliger som jag är. Kanske allt känns bättre i morgon? Hoppas kan man ju alltid!
Natti natti!

Hittade en kryddburk på jobbet idag…. Bortsett från att den var bäst före 2006, innehöll den 32% smakförstärkare, 31% salt….. + att det var minst två olika sockerarter i den!
Gissa om jag slängde den?!
Sitter just nu och funderar på vad jag skulle kunna äta (hungrig och känner av gallan), men när jag tittade på CarlJan i Let's Dance tappade jag aptiten 
Kraam
Tittta inte pålönnfeta gubbar

Vet inte om det här går mera, får mer och mer obehag när jag äter… Har haft svidande molande obehag i mellangärdet ända sen lunch idag nu
Nu är det tydligen inte bara ägg som drar igång det. Åt kebab till lunch och det var inte bra det heller fast det funkat bra tidigare. För fett??? Tyckte inte den var så fet iofs.. Åt lite surdegsbröd till kycklingen ikväll, och jääääääsiken vad det bubblar i magen nu!
Och "gallasug" hade jag efteråt också!?! Av vad kan man fråga sig? Smöret på mackan? Ostbiten? Har jag förstört gallan helt nu mitt i allt?! Får ju inga akuta gallstensanfall utan ett segdraget molande/svidande, som tur är antar jag att jag ska se det - riktiga anfall vill jag inte alls ha!
OM jag minskar fettet, måste jag då öka på kolhydraterna för att få tillräckligt med energi? *funderar*
Rapar och fiser precis som före 11/11 

Måste nog avsluta det här nu.. Har haft två gallstensanfall (?) idag, och läkaren satte mig på en diet som INTE funkar med lchf… Raka motsatsen rätt och slätt.. Lab + medicin i morgon, tid för ul och uppföljning med ev op om det behövs. Ingen snäll galla man har nu inte 
Jag som mådde så bra av detta förut!! 

Se till att få bort stenen som sitter ivägen och börja äta LCHF igen då produceras så mycket galla så inga nya stenar hinner bildas =)

Återstår att se hur det känns sen… 

Har nu varit på provtagning + ul, och det visade nada! 
Igår var första dagen smärtfri på en dryg vecka, snacka om skönt!! Har mest levt på gröt eftersom det varit det enda jag kunnat äta. Tappat vikt har jag ju, men inte riktigt som jag tänkt det!
Nu blir det magsyrahämmande medicin två veckor för att se om det hjälper, har teltid till dr igen nästa vecka för att se om det ändrat något. Annars kanske det blir blodprov för att se om det är magsårsbakterier eller nåt sånt. Vill ha det uppklarat före semestern ju!! inget kul att inte kunna äta utan att vara rädd för att ha ont i timtal..
Hoppas allt är bra med er andra här inne! Får se om jag kommer tillbaka längre fram, kanske med en mjukare övergång?
Ha det bäst!