E-nr 535/536 i salt o kramper
Jag hittar inte den gamla tråden om E-nr nu (och sökfunktionen funkar inte för mig just nu heller)
men…
Jag kollade helt snabbt upp de klumpförebyggande medlen jag hittat i mitt salt (googlade);
E 535 - Natriumferrocyanid och E 536 - Kaliumferrocyanid
Och vad jag förstår så hävdar många att ferrocyaniden är ett ämne som inte är särskilt bra för kroppen, tvärtom, t o m giftigt.
Här bl a en artikel om Rut Dahlström och hennes erfarenheter av detta ämne bl a. Och här skriver hon också lite om dessa klumpförebyggande tillsatserna (pdf).
Där kan man läsa att hennes kropp bl a reagerar med benkramper - och det finns ju många här i forumet som upplever sig fått mer kramper i benen sedan de startat med LCHF. Kanske finns ett samband??? Med mer mat innehållande klumpförebyggare än tidigare …
En tanke…
Ju mer man läser (här och på andra håll) desto mer förundrad blir man att vi över huvud taget tillåter alla märkliga kemikalier.
Äeh… de får bli saltflingor eller åtminstone salt utan dessa E(ländiga)-produkter! Jag hoppas kunna hitta det i butiken nästa gång jag 'shoppar'…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Kaliumferrocyanid (ferrocyankalium), K4Fe(CN)6 · 3H2O, är en kemisk förening som bildar små gula kristaller. Den används bland annat som klumpförebyggande medel, och har då E-nummer 536. Trivialnamnet är gult blodlutsalt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumferrocyanid
Klumpförebyggande medel (antiklumpmedel) tillsätts torra pulver för att grynen inte ska häfta vid varandra, så att pulvret kan "rinna" även om det finns fukt. En del är godkänd som livsmedelstillsatser och används i salt, florsocker, såspulver, och så vidare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klumpf%C3%B6rebyggande_medel
Tänk vad mycket gojs man får i sig.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Andina. Artikeln om Rut Dahlström är verkligen läsvärd. Trots att jag läst om henne tidigare fick jag mig en rejäl tankeställare.
SÅ BRA att du tar upp det här! För - jämfört med glutamat - tror jag inte det är så välkänt att något som finns i salt kan vara orsak till div symtom/besvär.
Att tillsatser i SALT - E 535-536 - kan vara boven i krampdramat ?! (som jag jagat i flera trådar här).
Det har iallafall inte jag haft en tanke på - utan bara det här att de kan bero på för mycket - för lite salt.
Jag som bytt till SELTIN - för att jag trodde det skulle vara det bästa - och så visar det sig (enligt artikeln) att just SELTIN var det som Rut Dahlström mådde dåligt av - FICK KRAMP AV!
I tråden "Salt mot kramper och huvudvärk". Där nämns ett par sorters salt, som är fria från tillsatser - TRACOMARE och Jozo Maldon sea salt. Är kanske DESSA DE BÄSTA att satsa på - om man vill slippa kramp?

Om de är de bästa skall jag låta vara osagt men de baseras iallafall vad jag kan läsa på rent havsalt och dom finns i alla affärer!
Vad som skall var tillsatt i så fall är någon källa till jod i Trocomare är det kelp som innehåller jod!
Vad jag läst så får vi som regel i oss för lite jod.
"Jod är nödvändigt för syntes av sköldkörtelhormonerna, som bland annat reglerar ämnesomsättningen i kroppen. Rekommenderat dagligt intag är för barn 40-120 µg samt för män och kvinnor 150 µg (gravida/ammande 175/200 µg). Se vidare RDI-tabell.
För lågt dagligt intag av jod kan orsaka symptom som struma.
De största jod-källorna i maten är jodberikat salt, fisk och skaldjur. Måttliga källor är mejeriprodukter och ägg. Även alger är en rik jodkälla.
I Sverige är risken för jodbrist ganska liten. Vid eventuell brist kan man drabbas av struma eller hypotyreos. Hos barn kan brist medföra hämmad tillväxt och mental utveckling, kretinism."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har inte funderat över salt speciellt mycket över huvud taget! Förutom saltbrist eller inte, njurar och bindningen av vätska, ödem o s v.
När jag var yngre hade jag ganska ofta benkramper. Men sedan jag gick över till vegetarisk kost är det ytterst sällan jag har råkat ut för det problemet. Men när jag nu (sedan knappt två veckor sedan) provat på LCHF (så gott det går som nybörjare o l-o-vegg som inte hittat formen fullt ut än) så har jag plötsligt haft benkramper om och om igen. För mig var det självklart att LCHF påverkade dessa kramper!
Och - jag har uppmärksammat trådarna om kramper eftersom det var något jag kände igen sedan tiden före Vego och efter LCHF. Visst, vatten kan hjälpa ibland, salt kan hjälpa och stjälpa - var mina erfarenheter, sedan tidigare. När jag nu fann artiklarna om Rut.. ja, då tänkte jag, det är nog klart värt att lyssna till och också prova (uteslutningen av vissa E-nr)! För de plågor som kramperna kan åstadkomma, de är rent ut sagt För Dj-viga! Så - jag har för avsikt att till att börja med hitta salt utan klumpförebyggare i form av E535/536!
Huruvida andra E(ländiga)-nr eller klumpförebyggande medel har inverkan på detta… det får jag undersöka framöver … :
/Fram för KrampFri Tillvaro! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing