Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1484 ggr
SirfalasEmy
0

Sida om allt vi behöver via maten?

Vill läsa på om vad vi behöver få i oss varje dag. (vitaminer mm) Kollade på livsmdelesverkets hemsida, men jag vet inte vilket man kan lita på och inte. Någon annan bra, lättläst och pålitlig sida man kan kolla på? Glad

Zepp
0

Lessen men det är nog SLVs normer som används äverallt!

RDI (Rekommenderat Dagligt Intag) anger hur mycket av vitaminer och mineralämnen en person bör äta varje dag. RDI är en vägledning då man planerar måltider. Nedan anges i tabellform rekommenderat dagligt intag av en rad ämnen enligt Livsmedelsverket, 2007-02-13.

http://sv.wikipedia.org/wiki/RDI

Det är mycket som det inte finns RDI för!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Här står mycket om vitaminer och mineraler och mer än bara RDI. RDI är alltid satt ganska lågt så man får tänka lite själv men här finns en massa info som hjälp på vägen. Men håll dig till vitaminerna och mineralerna, resten av informationen får man ta med en nypa salt då det är skrivet av en fettskrämd person…

mikaelj
0

SirfalasEmy,

Jag äter ägg, kött, ost och ibland fisk. Jag tänker leva i villfarelsen att jag får i mig allting jag behöver därifrån.

(förutom D-vitamin, någon tyckte det var ett smart drag att flytta norrut bort från solen.  för det tar jag 50'000 IE D3 två-tre gånger i månaden)

SirfalasEmy
0

Tack Glad Får kolla lite nämre på det imorgon.

Jag tänker mest på dottern. Jag har aldrig varit särskilt insatt i detta ämne innan. Vill verkligen vet att dottern får i sg allt. Speciellt nu när man har samhället att kämpa emot också. (i o med LCHF-livet sedan 3½ mån tillbaka) Dottern äter LCHF hemma, men "vanligt" på dagis.

Hon är ofta sjuk, blek, tunn, mörk runt ögonen och torr om läpparna (har jag klagat över i ca ett år, men alla har hela tiden klappat mig på axeln och bekräftat att jag ÄR en bra mamma) Nu när jag vet sanningen om kosten så känns det ännu mer angeläget att reda ut.

Var med dottern hos doktorn idag då hon börjat hosta igen och är hängig. Hon tog stick i fingret (första gången någon kollat hennes blod på 3½ år - hon är 5½) De kollade sänkan - UA och de kollade blodvärdet - UA. Skönt.

Vårdcentralen ska snart ta lite andra prover på henne, så som järn, vitaminer osv. Vågar inte nämna detta med LCHF…men samtidigt…KAN det inte vara så att det är kosten enligt livsmedelsverket som är boven i dramat ofta? Känns som om de kommer  skylla på LCHF (som hon ju äter hemma, utan protester).

Kom kanske av mig lite här nu, men vill skriva det om någon har en fundering/tanke. Vill bara att hon ska må bra.

SirfalasEmy
0

Hon har alltså ätit enligt LCHF på deltid i lite mer än tre månader och mina iakttagelser av hennes mående har pågått längre än så. Undrar VAD det är bara. Nu tänker vi iaf. inte ge oss förrän de kollat henne ordentligt. Vi fick tjata oss till en tid för läkarbesöket…

mikaelj
0

Kosten lär ju inte vara orsaken. Om hon äter ägg och leverpastej får hon i sig mer essentiella (selen, zink, B6/B9/B12, …) näringsämnen än vad en vegan får under ett år…

Mörk under ögonen, blek, torr hud och tunn låter som något man hittar hos de med problem med stresshormoner (kortisol) och/eller ämnesomsättningen.

Jag råder dig till att stå på dig och kräva att du får tester för ämnesomsättning (TSH, fT4, fT3, anti-TPO, TGak, TRak), stress (kortisol, aldosteron) samt könshormoner.

Har ni autoimmuna sjukdomar i släkten?

magma
0

#5:Har du/ni funderat på glutenintolerans?

SirfalasEmy
0

#6 Tack för svaret.

Jag har nog snöat in på att det måste vara kosten. Skäms

Då ska vi fråga om detta med ämnesomsättningen nästa gång då. Min mamma har giftstruma. Så en femåring kan alltså redan ha ämnesomsättningsbesvär?

Ska läsa på lite om könshormoner.

SirfalasEmy
0

#5 BVC eller vårdcentral har aldrig tagir upp det och det är först nu när jag börjat förstå att vi INTE ska äta spannmål som jag känner att det borde kollas.

Problemet är bara att hon var hemma tre veckor under julen och ju då åt helt glutenfritt. Man ska ha ätit gluten i två månader för att man ska kunna kolla det (vad jag har förstått) Så det blir väl att vänta med det. Men jag vill att det kollas. Hon har aldrig haft speciellt ont i magen (mer än enstaka gånger) men avföringen har väl kanske varit lite lös emellanåt. När hon var hemma de tre veckorna började hon som jag, göra ifrån sig allt mer sällan (varannan dag till var tredje dag) och då var det fast och fint. Svårt att avgöra vad som är vad. Kan ju vara LCHF:en över lag. Så fort hon började på dagis igen återgick hon till att göra nummer två oftare.

mikaelj
0

Oj, ja, då är det garanterat starka indikationer på att det kan vara ett problem med hennes sköldkörtel. Det är ärftligt och följer framförallt kvinnor!

Glöm för allt i världen inte att nämna hennes mormor! Vore jag du hade jag också testat mig.  Det är oerhört viktigt att de tar en komplett uppsättning tester för antikroppar.

Hon har ätit nyttigare mat hemma i tre månader, onyttig på dagis, men problemen har funnits där i ett år?

SirfalasEmy
0

Ang. vad hon äter. Hemma är vi noga med att äta fisk, ägg, kött osv. Hon får en rejäl frukost varje dag hemma (vägrar låta henne äta den på dagis) Då kan det bli äggpannkaka med grädde och smör + hemmalagad leverpastej med bacon eller ägg och bacon. Till det dricker hon oftast mjölk. Ibland får hon hallon på "pannkakan".

Hur mycket hemmalagad leverpastej kan hon äta tro? Några gånger i veckan endast eller?

magma
0

#9: Hur gammal är hon? Jag är osäker på hur vanligt/ovanligt det är med fel på ämnesomsättningen när man är så liten att man går på dagis, men jag lutar åt mycket ovanligt…*hm* Dock klart värt att kollas, om du kan få sjukvården att gå med på det. Om man är åt det avmagrade hållet men med "stor" mage så kan det vara ett tecken på glutenintolerans.

SirfalasEmy
0

Jo, precis. "onyttigt" på dagis hela tiden, onyttigt hemma tills för tre månader sen.

Hon har varit tunn alltid i stort sätt. Inte så att BVC blivit oroliga, men jag har alltid fått höra från andra att hon är tunn. Hon väger nu 17,2 kilo (med kläder) och är 111 lång. Låter kanske inte så tokigt, men i julas grät jag nästan när jag såg hur tunn hon var. Då hade hon visserligen precis fått öroninflammation och var blek. Man ser liksom varenda revben på henne då.

Hennes pappa vägde 18 kilo när han var sex år och hennes mormor var suuupersmal som liten, så hon har väl att brås på.

Eller så är jag bara en superorolig mamma helt i onödan? (när det gäller att hon är smal) Skäms Så det känns när BVC mest klappar mig på axeln.

SirfalasEmy
0

Hon är 5½. Nej, ingen stor mage där inte. Tvärt om. Jag trixa med hennes byxor så de stannar uppe.

SirfalasEmy
0

Tack snälla för att ni bollar med mig sent en söndagskväll. Alltid bra med lite nya tankar.

magma
0

Min dotter är 3,5, är 105 cm och väger 17,5 kg. Så jag förstår att din dotter är smal, för dotra är alldeles lagom i kroppen.

En alldeles annan fundering- även om detta har pågått ett år, kan det kanske, kanske vara så att hon har någon form av inälvsparasit?! Om inte annat så kan det ju vara något att ta upp med hennes läkare när du träffar denne. På dagis så är det ju inte speciellt ovanligt, och det finns ju andra parasiter än just spolmask som ger klådan i rumpan.

Ger trötthet, avmagring och orkeslöshet om man får binnikemask, hittade bl.a detta.

magma
0

Tillägg- det är springmasken som ger klåda ju, inte spolmasken.

SirfalasEmy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så himla svårt att minnas precis när hon blev blek osv. Hon har nog alltid varit ljus, men det är det senaste året jag gått och tänkt extra på det. Läpparna…ja, jag vet faktiskt inte. Likadant där, det var nog ett år sen jag började tänka mer på det. Får kolla igenom gamla foton.

Ska skriva upp detta med mask också. Bra att ha en lista och sen söka info på nätet. Steg nr ett iaf. Sen får vi ta läkaren efter det.

Vi ska till labbet snart och ta proverna på vitaminernam järnet osv och sen antar jag att vi ska tillbaka till läkaren. Känner dock inget större förtroende för henne tyvärr. Det är på vårdcentralen och kanske ska man söka sig till barnläkargruppen istället. Som sagt, vi fick tjata oss till en tid.

Bifogar en bild på hennes läppar här. (la in den i ett annat inlägg, men gör det igen)

magma
0

Ring barnmottagningen! Där får vi alltid väldigt bra hjälp och bra bemötande från just barnläkare. Efter sex år måste man ringa vårdcentralen, så passa på…Flört 

Läpparna- har du provat Försvarets hudsalva från Apoteket? Visserligen bara symtomatisk hjälp, men ändå något tills orsaken har hittats.

Hör av dig igen vad som händer och vad ni kommer fram till!

SirfalasEmy
0

Ja, vi ska ringa dem och höra. Visste inte att man måste gå till VC efter 6 år.

Nej, har inte köpt försvarets, men gick in i en hälsokostbutik och köpte cerat utan ja, vad hette det nu? *minnesförlust* Det verkar funka bra.

Men som du säger, det handlar om att behandla symtomen i längden.

Sen tänker jag på detta med att hon ofta är sjuk. Nu när detta kom tillbaka hade hon varit frisk i en månad. Sedan augusti har hon varit dålig i omgångar. Inte hög feber eller så, men många förkylningar med hosta, blekhet osv. Så fort det gått över så kommer det igen. Och visst, barn ÄR sjuka ofta, men är detta verkligen normalt då tillsammans med de andra symtomen.

Kanske ska kolla immunförsvaret. Jag är så himla dåligt påläst.

Elorin
0

Bra att du köpte cerat i Hälsokosten! Då var den nog utan MINERALOLJA som man skall undvika. Köp INTE Försvarets Skrikandes den är beroendeframkallande pga mineraloljan och lurar kroppen i längden.   Har du en bivaxsalva är den toppen till sår av alla slag, eller torr hud överhuvudtaget.

Om du vill stötta immunförsvaret så är ett enkelt sätt att ge henne extra C - men inte vanliga brustabletter. Gå även här till hälsokosten. Där hittar du Cvitaminer som troligen ger ett större upptag än brustabletterna.

Jag hanterar mitt dåliga immunförsvar med dagliga tillskott av C sedan åtskilliga år, och då får jag kortvariga förkylningar 1-2 ggr/år, istället för 2-3veckors dunderförkylning nästan varje månad ! Jag tar 2-3gram/dag, osäker på vad en 5åring bör/kan ta, men 1gram borde vara OK.  
Jag köper min C hos  www.vitaminer.nu (superC eller SkonC pulver).
Lycka tillGlad

mikaelj
0

Mineralolja? Den innehåller väl ändå jordnötsolja?

wimawe
0

"Talg, jordnötsolja, gult vax och vanilj är några ingredienser. Den är vattenfri." (www.apoteket.se/rd/d/5942)

#21-22 Det stämmer att försvarets hudsalva inte innehåller mineralolja, dock tror och tycker jag ändå att de som finns på hälsokosten är tusen gånger bättre, de brukar ha en bas på bivax och olivolja.

För den pysslige kan man köpa cerathylsor från Crearome och göra egna, kostar nästan ingenting för ca 25 hylsor. Perfekt pyssel för barnen också!

piri-piri
0

Mycket av imunförsvaret sitter ju i tarmen, har du funderat på att ge henne bakterier, ja goda alltså. Det finns bra produkter på hälsokosten som man kan ge små barn.