Hjärtat!
Jag flickvännen och några kompisar satt här om kvällen och pratade om LCHF då en av oss undrade hur bra de egentligen är för hjärtat?
för att enligt många olika forskningar så är resultaten att hjärtat inte alls mår bra av för mycket fett…
vi vet u hur fel forskning ibland har men jag blev endå fundersam.. har aldrig haft problem med hjärtat hittills men vill gå ner i vikt är de störe risk att man får hjärt och kärl sjukdommar när man äter denna mat än när man äter annan mat eller minskar risken?
//Emil
Vi som var och lyssnade på fem föreläsare om LCHF i går fick snarare höra motsatsen - dvs LCHF minskar risk för hjär-kärlsjukdomar.
LCHF är ingen viktminskningsdiet - det är en hälsodiet och då är det så klart även bra för kärlen. Läs mer på http://www.kostdoktorn.se.
Numer pensionär i Nynäshamn
Här har du en länk till den sida där Kostdoktorn skriver om vetenskapen bakom hjärt-kärlsjukdomar och LCHF. Mättat fett = bra, kolhydrater = dåligt t.ex.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Så man kan säga att våra hjärtan går mot en Ljusare framtid?

ja jag har ju fått för mig att LCHF ska vara bra på alla vis.. men man blir väldigt osäker när man dagligen läser och hör om hur dåligt fett är samt att varenda kotte i ens omgivning absolut inte tror att de fungerar.
de är bara 3 st i min bekantskapskrets som tror de fungerar… men jag ska läsa länkarna!
jag bet ju att de fungerar eftersom jag tappat 4 kg på 3 veckor. :)

Jag har tidigare ätit mest "vanlig" mat, men efter att jag uppmanats att minska i vikt (163 cm, ca 70 kg), så började jag pilla i mig mer fisk och äta lite mindre. I stort sett alla luncher var sushi. Jag minskade också en del på kolhydrater, men åt mycket grönsaker och frukt.
Jag gick ner ungefär 7 kg på lite fler månader, och tyckte att jag hade lyckats bra, men en dag fick jag känningar av hjärtat och åkte till akuten där dom tog hand om mig för en vecka ungefär och öppnade någon kransartär med ballong.
Sedan ordinerades jag statin för att förbättra blodfetterna, som inte alls hade blivit bra när jag käkade sushi.
Jag mådde dåligt av statin, och provade LCHF i stället, och efter tre månader på LCHF togs nya prover, och mina blodvärden var närmast perfekta, med mycket bättre blodfettsvärden än innan. Så att LCHF skulle öka risken för hjärtbesvär stämmer inte om man använder samma indikatorer som annars.
Däremot är det ganska klart påvisat att vanlig kost leder till diabetes typ 2, fetma och hjärt- och kärlsjukdomar. Tydligen gäller det sushi också…
Men tappat i vikt har jag inte gjort på LCHF, jag håller mig stadigt en liten bit över 60 kg och är ganska nöjd med det. Gubbmagen har försvunnit och ersatts av en trevlig sexpack, och jag är betydligt mer muskulös än tidigare. Jag gick till och med upp ett par kilo som mest när jag cyklade till och från jobbet, ungefär två mil, eller fyra mil om dagen. Andra hälsovinster finns också, mjällen har försvunnit, finnarna likaså, och mitt Blodtryck har gått ner så att jag har fått minska medicineringen.
Så om du är rädd för att få hjärt- och kärlsjukdomar är det inte LCHF du ska vara rädd för. Det är nog större risk med ris, pasta, potatis och bröd.
Om du vill ha mer info om varför fett är farligt (eller ja, inte), läs på om Ancel Keys. Han modifierade sina resultat så att de skulle passa in på teorin om att fett skulle vara farligt, när de i själva verket inte visade på någonting.
En annan person är Gary Taubes, med artikeln "What if it's all has been a fat lie?" samt boken "Good Calories, Bad Calories".
Du behöver inte oroa dig…