Korv i plastfolie?
I tråden om julmat finns ett recept på korv som man kan göra själv. Där står att man kan rulla in korvsmeten i plastfolie och koka i kastrull. Funkar det verkligen? Smälter inte plasten??
Ska man salta och krydda kokvattnet? Jag tänker mig att kryddorna ändå inte når in till köttet, eller…
Det funkar, men jag brukar ändå använda bakplåts eller smörpapper det känns lite … tja fräschare, men jag har gjort med gladpack med och det går bra. Plast smälter nog vid högre temp än hundra grader. Nej jag kryddar inte vattnet.
Tack för att du svarade så snabbt! Korven är nu klar
. Det gick alldeles utmärkt att koka med plast runt om! Jag gjorde för övrigt min korv av nötfärs och lammfärs, eftersom jag inte har tillgång till ekologisk fläskfärs.
Korven smakar jättebra och i morgon blir det julkorv i skinkspad. Men… vad äter jag till? Har någon ett bra förslag? Inte potatis, och det gör mig inget, men vörtbrödet…
. Suck, jag kan inte komma på något lämpligt. Fantasin brukar inte tryta, men nu gör den visst det!

Rulla in korven i en god ost till exempel; eller ät den som den är. Om du vill ha något som liknar potatis så är en idé att koka blomkål och mosa med smör; det kan köras i en mixer och liknar då potatismos i konsistensen. Smarrigt.
brysselkål är juligt och gott, blomkålsmos, stekt vitkål, jag ska göra kålrotslåda, det är omistligt för mig, inte såå farlig heller.

fasen, jag glömde att det e ju julkorv som ska ätas också!.. darn it!.. hinner ju inte göra någon egen korv nu heller.. =/.. ska prövas fram innan nästa jul iaf!..
låter ju supergott med blomkålsmos till.. och massa gott smör!
Hej!
Vart hittar jag receptet på hemmagjord korv-det låter väldigt gott
lottis09