Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 893 ggr
Karin20
0

Choklad och choklad

Har just läst på bloggen Matälskaren något som jag inte visste, eller rättare sagt förmodligen inte tänkt på, gått in genom ena örat och ut genom det andra. Slött av mig.

Kakaoodlingar är en av de mest vidriga produktionerna att jämställa med kaffe och bananer. För att vi ska få billig choklad utför barn slavarbete på plantager. De  använder bekämpningsmedel utan skyddsutrustning, de arbetar 12 timmar om dagen. De får inte gå i skola. Runt en kvarts miljon barn arbetar på chokladplantagerna i Elfenbenskusten i Afrika. Det finns starka misstankar om trafficking i tiotusentals fall och många bevisade.

Jag kommer hädanefter att köpa min choklad på Hälsokosten. Där finns t ex Green&Black. Valrhona och Amadei är tydligen också bättre. Generellt kan sägas att den dyra chokladen är mindre blodbesudlad än den billigare. Choklad som är rättvisemärkt är för mig det enda fr o m nu. Iofs äter jag inte så mycket choklad, men det händer ju.

//Karin

Mervi
0

Tack för informationen. Jag köper inte choklad ofta men kommer köpa mitt med lite mer tanke i fortsättningen.

lizaohman
0

Åh fy för fanken!! Jag köper Valrhona nån enstaka gång per år, skönt att höra att den inte är "blodbesudlad". Ska vidarebefordra informationen till mina godisälskande kollegor!

Denna kommentar har tagits bort.
Thyra4
0

Jag kommer att tänka mej för nästa gång jag köper choklad. Vidriga omständigheter för dessa barn. Det är mycket vi inte vet.