Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4352 ggr
SirfalasEmy
0

Fetmjölk vs lättmjölk

Fick frågan på ett annat forum "varför inte lättmjölk"

Jag är inte så duktig på att formulera mig, men det ska jag nog fixa Tungan ute Min stora fråga är: Finns det fler skillnader än just fetthalten? Vitaminer osv och vad innebär isåf. det?

Zepp
0

För att vi äter dricker mest sådant som är naturligt och helst så oprosessat som möjligt!

När det gäller mjölk är det till stora delar mjölkfettet som är själva näringen!

Fettet är bärare av vitaminerna och många viktiga vitaminer är oxå fettlösliga!

Mjölk med lägre fetthalt har tillsatta vitaminer, bland annat D-Vitamin.. vilket bara är dumt då det krävs fett för att ta up detta.. har jag för mig!

"Eftersom D-vitamin är fettlösligt försvinner det i lättmjölk och mellanmjölk, där det mesta av grädden tagits bort"

http://sv.wikipedia.org/wiki/D-vitamin

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wtn3
0

Lättmjölk är i sig självt inte dåligt för en LCHF:are (allt är relativt såklart) men standardmjölk är mer naturligt och det extra fettet är bara positivt, så det finns ingen anledning att föredra lättmjölk, om man inte råkar tycka att det smakar godare.

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lättmjölk 0,5% fett

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Standardmjölk 3% fett

Margareta
0

Vispgrädde 40% fett

Margareta
0

Det finns en förklaring varför LCHF:are blir kinkiga när de inte får vispgrädde till kaffetFlört

maxiq
0

Jag blir kinkig när jag får kaffe i min vispgrädde.

Rynkar på näsan

SirfalasEmy
0

Tack alla rara :)

Detta kom upp när jag skrev på ett barnforum och tipsade om namninsamlingen mot lättmjölk och lättmargariner till skolorna.

Usch vad svårt det är när man hamnar i såna situationer. Egentligen känner inte jag att jag har tillräckligt med kött på benen för att kunna föra en diskussion med någon som är fettskrämd. När jag så tar ett kliv ut i det okända blir jag livrädd när jag får en fråga och vill ge ett bra svar. Att bara hänvisa till bra länkar känns inte som nått alternativ heller, för då blir man inte trovärdig.

I hela mitt liv har jag undvikit diskussioner och mått dåligt av dem. Jag mår fortfarande dåligt, men undviker dem inte på samma sätt. Jobbig men nyttig process. Glad

Wtn3
0

Haha, besattheten av grädde och smör som många på detta forum har kan jag inte relatera till, de båda smakar bara fan, små mängder bregott är vad jag klarar, inte mer. Tur att det finns andra bra fettkällor, t ex kokosfett :D

usareso
0

I blå lättmjölk tillsätter man bland annat a-vitamin. Det är en syntetisk vitamin eftersom den är konstgjord. Flera undersökningar har visat att syntetisk a-vitamin urlakar skelettet. Dessa undersökningar är gjorda i Usa. När man tagit upp dessa resultat med Arla så svarar de bara att de inte tänker ta bort berikningen av a-vitaminen

Dora
0

Den tillsatta D vitaminet i lättmjölk kommer från Fårull. -det låter gott, eller hur?Flört

Cowboy
0

Varför kalla det fetmjölk. Den har lägre fetthalt än kons naturliga mjölk.

wimawe
0

Sverige ligger i världstoppen vad gäller mjölkkonsumtion. Sverige har också en av världens högsta frekvenser vad gäller benskörhet. You do the math!

mikaelj
0

Benskörheten av A-vitamin gäller bara, vad jag förstått, om man inte samtidigt får i sig en rejält mycket högre dos D-vitamin.  (och omvänt!)

Håller med. Gammeldags ohomogeniserad mjölk är vad jag dricker!

Aniara4
0

#6 Jaså det var fler än jag som blev det igår? Skrattande