Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2480 ggr
MalinArv
0

Är vin tillåtet?

Ja, som rubriken säger, får man lov att dricka vin?

Min man och jag tänkte unna oss ett par glas vin ikväll, det är så sällan. Men jag vågar inte riktigt förrän jag hört med någon som vet. :)

Vinet är ett merlot vin.

MimLan
0

Torra viner är ok. Annars kan du kolla upp sockerhalten på vin på systembolagets hemsida.

LeMe
0

Några glas vin i veckan är helt ok.

MalinArv
0

Tack så mycket.

Då säger jag skål och trevlig lördag.

Skrattande

Zepp
0

Vin tillhör livets glädjeämnen.. men betänk att alla alkohol stänger av fettbrasan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Thyra4
0

William Banting drack ju alkohol varja dag och gick ner 21 kg på ett år. Hur stämmer det?

Frukost

140-170 gr biff, fårkött, njure, halstrad fisk, bacon eller kallskuret kött (dock ej från gris eller kalv).

1 stor kopp te eller kaffe (utan mjölk och socker)

1 litet kex eller 30 gr icke-dagsfärskt bröd

Lunch

140-170 gr fisk (dock ej lax, sill, ål), kött (dock ej gris eller kalv), fågel eller vilt

Grönsaker (dock ej potatis, palsternacka, rödbeta, kålrot, morot)

30 gr icke-dagsfärskt bröd

Osötad fruktkompott

2-3 glas rödvin, sherry eller madeira (champagne, portvin, öl förbjudet)

Mellanmål

60-85 gr kokt osötad frukt

1-2 skorpor

1 kopp te utan mjölk och socker

Middag

85-115 gr kött eller fisk (se lunchen)

1-2 glas rödvin, sherry eller vatten

Sängfösare vid behov

1 grogg (dricksglasstorlek; gin, whisky eller konjak utan socker) eller 1-2 glas rödvin eller sherry

Zepp
0

Någon har tillomed påståt att Banting var alkoholist.. och med dagens mått mätt hade han nog kvalificerat till sådan!

Altså.. kroppen bränner olika ämnen i olika prioritet!

1. alkohol

2. blodsocker

3. fett

4. protein omvandlas till blodsocker eller ketonkroppar vid låg energi och låg insulinhalt!

Thyra4
0

Jag förespråkar absolut inte alkohol. Jag bara undrade.

Men om jag äter helt strikt hela veckan och tar några glas vin till helgen. Är allt kört då?

Zepp
0

Tror jag inte.. man skall ju leva oxå.. men bara så du vet.. utifall det står still.. fick du pröva med vit vecka i värsta fall!

Om det är som jag tror.. och man är redigt fettkonverterad så får man ett tillfälligt avbrott, men sen är det på igen!!?

Betänk att bland vanliga blandkostare kör med upp till 30% ketonkroppar frampå morgonkröken när de fastat i 8-10 timmar under nattens sömn!!

Det är sällan kroppens funktioner fungerar som av/på utan ofta en mer glidande reglering då någon dominerar!

Tex. så har vi ständigt insulin och glukagon i blodet.. det handlar mest om vilken som dominerar!

Tror läkare kallar detta för Homeostas!