Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2877 ggr
Bengt-Olov
0

Vattnets ph och hårdhet

Halv-OT:

Det sägs väl att i naturen har ett hårt vatten nästan alltid ett högt ph-värde. Ja, men när det gäller vårt kommunala kranvatten, så förefaller ju detta nästan vara tvärtom. Varför är det så!? Är det vattenverkens "MECKANDE", som är förklaringen!?

mikaelj
0

Det stod en notis i tidningen häromdagen som tog upp att vattnet numera är mjukare tack vare annan kalkreningsprocess hos reningsverket.

Kalk är ju basiskt och används för att neutralisera försurade sjöar.  Så det verkar finnas en koppling även till dess hårdhet.

Bengt-Olov
0

Alltså, jag noterade först följande uppgift på en sajt om akvarium, som säger precis vad jag sa:

"I naturen har nästan alltid hårt vatten ett högt pH-värde (alkaliskt) och mjukt (låg hårdhetsgrad) vatten ett lågt pH-värde (neutralt eller surt). Det är dock långtifrån alltid så att det artificiella kranvattnet följer denna regel, snarare tvärtom (dvs det har ett högt pH-värde, men är trots detta mycket mjukt)."

Ja, å sen jämförde jag uppgifter på vattnets ph-värde och hårdhet i ett par kommuners olika vattenverk, och där fanns verkligen ingen korrelation alls mellan ph och hårdhet. Det kunde variera hur som helst… 

Ja, så detta tyder väl på att det verkligen är någon process på Vattenverken som gör att sambandet plötsligt upphör!? Eller?

Zepp
0
Vattnets pH och alkalitet

Vattnets pH är ett mått på dess korrosivitet, medan alkaliteten beskriver vattnets förmåga att motstå pH-förändringar. Vattnet är korrosivt (frätande) då dess pH och alkalitet är för låga. Råvattnets pH och alkalitet kan höjas till önskad nivå antingen med hjälp av kalk-koldioxid -metoden eller genom kalkstensalkalisering. Genom att sänka vattnets korrosivitet kan man förhindra frätskador på rörledningar, kranar och andra installationer, samt missfärgning av sanitetsporslin. Vid alkalisering är den vattenkemiska målsättningen ett pH mellan 7,5-9,0, en alkalitet över 0,6 mmol/l, en kalciumhalt över 10 mg/l samt ett korrosionsindex över 1,5. Korrosionsindexet definieras som kvoten mellan vattnets alkalitet och summan av dess klorid- och sulfatinnehåll.

Bränd och släckt kalk är oxid- och hydroxidbaserade neutraliseringskemikalier, vars reaktion med vatten är snabb och oberoende av pH. De höjer vattnets hårdhet, medan alkaliteten endast höjs svagt.

Stora vattenverk använder ofta kalk-koldioxid -metoden för att höja vattnets pH och alkalitet. Härvid höjs vattnets pH med bränd eller släckt kalk, varefter alkaliteten justeras med hjälp av koldioxid.

Små och medelstora vattenverk, där råvattnet utgörs av grundvatten eller konstgjort grundvatten, har under senare tid allt oftare övergått till en kalkstensbaserad alkaliseringsteknik. Vattnet filtreras i slutet av reningsprocessen genom en bädd av rent kalkstenskross, varefter det distribueras till konsumenterna. Kalksten är ett förmånligt och tryggt alkaliseringsmaterial.

http://www.nordkalk.se/default.asp?viewID=780

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

maxiq
0

Här i stan är vattnet så mjukt att man knappt törs idka intimhygien.

Skäms

Om ph vet jag ingenting däremot, förutom Lena då…

Tungan ute

Bengt-Olov
0

Tack skarauha Zepp! Utförlligt och informativt! Ja, och tack Maxiq också - för - tja, att du finns… Glad

maxiq
0

Äsch, det är bara en dålig vana jag har…