Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2699 ggr
Gutis
0

Torr hud??

Någon mer än jag som upplever att ni fått mycket torrare hud sen ni börjat med LCHF. För mig har det blivit väldiga besvär. Framförallt runt ögonen och läpparna, men även händerna. Försöker smörja in mig runt ögonen med återfuktande kräm men huden liksom krakelerar i ögonvrån och flagar. Alltså riktigt torr. Mina läppar spricker och det hjälper inte vad jag än smörjer dom med. Då detta gör väldigt ont så undrar jag om någon har något tips till mig.

En dag i taget...

magma
0

Jag har nog upplevt det motsatta. Dricker du tillräckligt mycket vatten?

Det enda jag vet är att man inte bör smörja sig med petroleumprodukter t.ex sådana med vaselin i eller dylikt. För min del så fungerar Börlinds krämer bra och likaså en (billigare men minst lika bra:) från Rosagården. Köper dem på hälsokosten. Tvättar mig heller aldrig med tvål.

Vad gäller läpparna- har du provat Försvarets hudsalva? (Apoteket) Den hjälper bra på mina barns torra läppar.

magma
0

…och inte att förglömma olivolja:) Har smort ibland med cocosfett, men jag blir bara torrare av det fettet.

Gabriela
0

Håller med magma… drick mer vatten! Hoppas det löser sig Skrattande.

Thyra4
0

Tråkigt att Du upplever det så.

För mej är det tvärtom. Huden är såå mjuk och fin nu. Jag har inga tips att komma med, men magma har ju bra förslag. Lycka till

dufva
0

Mer vätska och håll upp fettmängden ordentligt

Tillskott av omega-3 hjälper också upp läget..

linneaennil
0

Jag tror också att du bör dricka mer och att du ska använda vantar om du inte redan gör det. Kylan har en hemsk effekt, i alla fall på mina händer. Glöm inte omega3 heller, och tvätta inte ansiktet med starka grejer…

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Gutis
0

Tack för era tips.

Jag äter redan Omega 3 sen snart två år tillbaka. Vatten dricker jag ca 2,5 liter minst om dagen. Fett procenten på det jag äter brukar pendla mellan 70-80% när jag kollat i min mat.

Jag har inte testat olivolja eller försvarets hudsalva men ska gör det nu.

Nu måste ju inte min torrhet runt ögonen och läpparna ha med kosten att göra, men samtidigt har jag ju aldrig haft problem tidigare utan det kom efter ca en vecka med lchf.

Har dock inte tänkt ge upp detta….utan ska komma tillrätta med problemen Glad även om dom just nu är jättejobbiga.

En dag i taget...

Ankie
0

Jag är oxå mycket torrare i min hud sedan jag började med denna kost. Jag äter oxå omega 3 tillskott, och har ej heller tvål när jag tvättar mig. Jag dricker oxå mycket vatten.

Men jag vet med all säkerhet att det har börjat sedan jag började med denna kost

Dicken
0

B-vitamin skall ju vara bra för hår, hud och naglar. Jag har samma problem som ni med torr hud. Köpte B-vitamin idag och tänkte testa ett tag.

Saintpaulian
0

Olivolja till huden en gång varannan månad och försvarets hudsalva till läpparna när det är kallt. Det är allt jag behöver.

Hoppas att det hjälpte dig. Det är jobbigt när det blir sår på läpparna.

[Pennylane1]
0

läste lite slarvigt, tar bort  det jag skrev