Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3565 ggr
Bengt-Olov
0

Åderförkalkning hos vilt?

Ja, drabbas även djur i det FRIA av åderförkalkning i viss utsträckning!?

Det råder väl inga tvivel om att "VI" med vår klart artriktigare föda som förser oss med så mycket mera mineraler och annan näring än de stackare som fortfarande är auktoritetstrogna och klänger sig fast vid maktens rekommenderade kost.

(Ja, d.v.s. att VÅRT skelett inte kommer att släppa ifrån sig lika mycket mineraler i takt med att vi åldras, som "normal"kostares skelett nödgas göra för att kompensera för deras bristfälliga mineralförsörjning genom maten. Ja, d.v.s. att VÅRT skelett kommer att förbli någorlunda intakt, och våra ryggar kommer att krökas långt mycket mindre än dem som fortfarande "hellre följer sin flockinstinkt istället för att tänka själv".)

Ja, fast frågan är hur mycket mineral även VÅRA skelett måste släppa till när vi kommer upp i åren, till följd av att vårt VATTEN är så dränerat på mineraler… Är nu inne på Viktor Schaubergers tankegångar, om att det moderna skogsbruket gör att träden inte lyckas föra upp långt lika mycket mineraler från urberget längre, som förr, som för med sig att det relativt mineralfattiga vattnet inte bara drabbar människan och hennes tillfångahållna djur, utan även de VILDA djuren, då även all VÄXTLIGHET (av samma anledning) lider av mineralbrist. Min fråga därför:

Drabbas även vilt (de individer som med skicklighet och tur lyckas komma upp i deras "maximala" ålder) av åderförkalkning till viss del, dess relativt artriktiga föda till trots!?

dufva
0

Absolut inget djur i naturen som äter sin artriktiga kost drabbas av åderförkalkning..Glad

Det är bara vi som trots valmöjlighet och överflöd är korkade nog att frångå en artriktig föda som drabbas

Bristsjukdomar kan drabba djur om dom av nån anledning tvingas svälta.

Samma sak med miljögifter och föroreningar som drabbar dom pga vårat oförsiktiga beteende

Bengt-Olov
0

Tack Dufva! Gissar dock att det kan vara så att även vilda djur på ålderns höst tvingas släppa till LITE mineraler från skelettet, bara det att detta inte på långan väg är jämförtbart med vad människor som går på "normal"kost tvingas till, och att det kanske är så lite också att det är svårt att mäta (om nu några intressen - mot all förmodan - skulle vilja bekosta sådana studier)… 

Är du bekant med Schuaubergers teorier när det gäller vattnet, Dufva, och tror du att vi har en brist av mineraler i vårt vatten till följd av inte minst vårt skogsbruk, som gör att även vår VÄXTLIGHET lider brist på mineraler (även om valet av föda är en VIKTIGARE faktor för vår och våra djurs del, när det gäller just mineralförsörjning)!?

Pasi
0

Enligt någon klok (tror det var Uffe R) så drabbas växtätarna av åderförkalkning men inte rovdjur, i det vilda.Glad

Zepp
0

Mnjae.. åderförfettning har jag för mig är en normal åldrandeprocess.. däremot inte en axellererande sådan!

Har tappat bort den där Danska undersökningen om Inuiters hjårtkärlhälsa och är tacksam om någon har länken till den!?

Har iallafall för mig att eskimåerna fick på ett ungefär samma åderförfettning.. däremot ingen fettinlagring i hjärtat?

I brist på referens till den rapporten lägger jag in en som tyder på att det krävs kolhydrater för att ge fettinlagring i hjärtar!

"Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt."

http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=10948

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
0

Växtätare som hålls i fångenskap av oss (kor) och får en felaktig föda (kraftfoder) utvecklar förstås åderförkalkning.

I naturen är det nog nästan obefintligt.

Jag har inte läst så mycket om Schuaubergers teorier men att vårt utarmade jordbruk producerar grödor som har massor av mineralbrister är ju utan tvekan.

Bengt-Olov
0

Tack Dufva och Pasi! Får forska vidare i det där…

En annan sak när det gäller det här med åderförkalkning:

Med åderförkalkning avses ju BÅDE inlagring av MINERALER från skelettet (främst kalket är det väl) och FETTER i blodomloppet m.m., som inte hör hemma där. Jag har lite svårt att klura ut om etablissemanget anger OLIKA förklaringar till mineralernas inlagring lite här och var i kroppen, och till de olika fetternas dito, eller om det är SAMMA förklaring som ges.

Pasi
0

Jag tror inte det direkt finns något kalk i åderförkalkningar, utan det fick sitt namn bara för att det påminde om kalk. Består främst av oxiderat fleromättat fett, kolesterol och protein.

Bengt-Olov
0

Jo, men Pasi, det gör det väl: att "fett, kalk och bindväv lagras i blodkärlens väggar", talas det väl om. Å enligt Staffan Lindeberg, så är namnet "åderförkalkningar" tillkommit p.g.a. de "förkalkningar" just, som också lagras in. (Nåväl, han kan ju ha fel här också…Flört)

Nåväl, det är ju förstås inte riktigt allt kalcium som skelettet släpper till, som hamnar där, utan säkert bara en mindre del av allt sådant som lämnar skelettet. 

Anledningen till att inlagring av fetter och inlagring av kalk i ådrorna, kanske inte anges ha samma orsak ändå!?

Pasi
0

Jag kan ju ha fel (trot eller ej!Flört)….kan du inte hitta en innehållsförteckning för åderförkalkning?Tungan ute
Netdoktorn skriver: Orsaken till åderförkalkningen är att det under flera år har samlats kolesterol och fett på insidan av blodkärlen som med tiden bildar ett "skal" av kalkliknande karaktär.

Och med tanke på att SLV varnar för fett och kolesterol men inte för kalk så…..!?