Glutamin och LCHF
Jag läste i en artikel om LCHF och träning, att aminosyran glutamin (5-IITP) hjälper kroppen att bränna fett.
Jag citerar:
Glutamine helps replenish glycogen stores and can act as an alternative fuel source during a diet. Low carb diets tend to promote the increased excretion of glutamine, about 25% over normal levels. Get 5 to 20 grams daily.
This amino acid product helps the body use fat as an energy source, particularly useful during a low carb diet. The goal is two to three grams daily in divided doses, with one dose taken 60 min prior to training.
(och här kommer det mest intressanta)
It is a precursor of serotonin, a brain chemical related to a craving for carbs. Taking 5-IITP may help binging on sweets.
----
Det finns alltså nånslags forskning som påvisar att det finns kemikalier i hjärnan som gör att man blir sugen på sött??
Och I såfall, varför är inte sockerberoendeforskningen mer utbredd? Varför är det inte sett som en faktisk diagnos?
(Försäkringskassan t.ex ger inte behandling för sockerberoende (vilket kan krascha både ekonomi och familj och sånt om det får fortskrida) )
OM det nu är så, så kanske folk med sockerberoende av det mer svårslagna slaget skulle försöka hitta glutamin som kosttillskott och se om sockersuget försvinner?
Min källa är kanske inte den bästa, men det är Ironman Magazine's Jerry Brainum som skrivit artikeln "Low carb lowdown - Part one" det kommer från.
Länk till wikipedias sida om Glutamin: http://en.wikipedia.org/wiki/Glutamine
Fitness guru's länk till artikeln (öppnas som TIF-filer i ett .rar-arkiv. )
http://www.fitnessguru.se/?p=151

Glutamin är en av de 20 aminosyror som är byggstenar i proteiner. Den tillhör gruppen hydrofila, polära aminosyror.
Glutamin används också vid matsmältningen och kroppens näringsupptag. Brist på glutamin kan orsaka avmagring.
Glutamin står för över 35% av det kväve som transporteras till musklerna. Forskning har inte kunnat visa en fördel med extra intag av glutamin hos friska individer, vilket annars en del kosttillskottstillverkare påstår. Glutamin är en icke-essentiell aminosyra som kroppen kan syntetisera själv och som därför inte behöver tillföras genom kosten. Endast vid extrem stress överstiger förbrukningen kroppens förmågan att syntetisera glutamin, t ex vid allvarlig sjukdom (hård träning räknas inte som extrem stress).
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.