Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 9944 ggr
Arun
0

Kolhydrater-Fibrer=sant?

Hej! Jag är ganska ny på LCHF området, och tänker testa denna kost med syftet, först och främst, att gå ner i vikt. Har läst någon stans att om man satsar på en kost typ 20/60/90  (max 20. kolhydrater om dagen), så kan man räkna bort fibrerna från kolhydraterna.

Stämmer detta?

Är fibrer kolhydrater?

Är det så att en varas innehåll/100 gr säger tex. 10 gr kolhydrater + 5 gr fibrer, eller är det 10 gr kolhydrater varav 5 gr fibrer?

Om fibrer är en kolhydrat som kroppen inte kan ta upp (vilket jag fått för mig) och sista alternativet ovan stämmer, borde svaret på min egentliga fråga vara JA… eller?

Vill någon hjälpa mig med detta vore jag såå nöjd. Andra tips för lyckad viktnedgång är också välkomna ;)

Tack!

Skrivfeber
0

Det du pratar om stämmer, Det är att äta nettokolhydrater, något som doktor Robert C Atkins har i sin bok:

Atkindieten Ät sunt-Ät gott-gå ner i vikt.

På sidan 80 och 81 i boken tar han upp exemplet med ett par kakor.

"Vi behöver bara jämföra en kaka gjord av vitt mjöl och socker med några fiberrika fullkornskex. Båda innehåller 10 g kolhydrater. Där slutar likheten.Ät kakan och du skickar ut samtliga 10 g i ditt blodomlopp. Men när du äter kexet (som innehåller ca 4 g fibrer) kommer ändast 6 g kolhydrater av 10 g påverka ditt blodsocker.

Grundregeln är att du kan dra bort fiberinnehållet när du räknar kolhydrater och få kvar det atkins kallar nettokolhydrater, det vill säga de kolhydrater som räknas i i atkinsdieten. De fiberrika kexen ger alltså 4 g i bonus"

Så kör du denna variant kan du dra av fibrerna och få fram nettot, och då få bonus (men kom ihåg bonsen kan inte sparas till senare)

Så jag vill nog säga Ja på din fråga.

mikaelj
0

I Sverige anges alla kolhydrater som "nettokolhydrater", fiber redovisas separat.

Skrivfeber
0

men det blir väl lika samma om fibrer redovisas separat. Just för det här med uträknandet ?

10 g kolhydrater - 4 g fibrer = 6 g kolhydrater (nettokolisar)

eller har de på näringsdeklarationen redan gjort detta, så att det är de som står som  är och fibrerna är redovisade för sig ?

mikaelj
2

Om det på en svensk matvara står att den innehåller 10g kolhydrater och 5g fibrer betyder det, om man gör om det till Amerikansk standard, att den innehåller 15g kolhydrater varav 10g nettokolhydrater.

Skrivfeber
0

Aha bra att jag fick reda på det. =)

Jag har ätit för mycket kolhydrater Gråter men nu vet jag det, då ska jag inte fortsätta räkna.

Shit kanske börjar rasa i vikt nu Skrattande

maxiq
0

Eftersom vi inte behöver äta fibrer heller så har frågan ingen egentlig relevans.

Maia
0

#5 Vad kul om du rasar i vikt nu! Eller hur?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Krahso
0

Men Mikaelj? Nu gör du mig förvirrad… För något år sedan försökte jag köra GI och var med på GI.viktkoll. Där fick jag lära mig att räkna nettokolhydrater genom att ta kolhydraterna som anges på innehållsförteckningen och minska det med angiven kostfibervikt.  Nu har jag dock lärt mig (rätt eller fel?) att en kolhydrat är en kolhydrat och att det inte är mycket lönt att räkna nettokolhydrater.

Skrivfeber
0

Jo det skulle vara så värt det Skrattande

(plus bonusen, behöver inte stå i affären och räkna en massa kolhydrater, speciellt då jag brukar prata högt nä rjag räknar, vilket gjort att man fått endel konstiga blickar ibland Foten i munnen)

Arun
0

Hej alla.

Tack Mikaelj för att du gett mig/oss klarhet i detta. Tyvärr var ju inte sanningen den jag hoppats på ;). Jag har tidigare läst Athkins bok, och förmodligen är det där jag "snappat" upp denna info.

Slutsatsen är väl att Amerikanarna kan dra av fibrerna pga att deras innehållsförteckningssystem är annorlunda.

Ang. #6 så skulle det betytt MYCKET om man skulle kunna dra av fibrerna. Man skulle kunna äta mer grönsaker, vilket jag kan sakna lite.

Såå… vi Svenskar får nöja oss med att bara kolla kolhydraterna, och strunta i fibrerna.

mikaelj
2

Krahso,

Jag vet inte riktigt vad du lärde dig där.  Och det är tämligen ointressant i Sverige, eftersom fibrer skall redovisas separat från kolhydrater.

Vari ligger oklarheten?

Arun
1

Min oklarhet låg i att jag inte visste att det var skillnad på redovisningen av näringsinnehållet i Sverige och i USA. Eftersom jag läst i Athkins bok att man kunde dra av fibrer från kolhydrater för att få nettokolhydrater trodde jag att detta även gällde i Sverige.

mikaelj
1

Arun,

Dåså!  Nu vet du bättre. :)

Krahso
0

Ja, jag instämmer mer Arun. Jag visste inte heller att det var skillnad mellan systemen. Men eftersom GIviktkoll.se är ett svenskt påfund (Ola Lauritzon mfl.) så är det förvånande att de lär ut detta med beräkning av nettokolhydrater. Det blir ju rent ljug eftersom begreppet nettokolhydrater inte  bör existera i det här sammanhanget - i Sverige….

Zepp
0

3. Näringsämnen. Näringsinformationen ska ges enligt följande obligatoriska lista:

• Energi
  • Fett
    varav hårt fett
  • Kolhydrater
    varav socker
  • Fibrer
  • Protein
  • Salt

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=8257&epslanguage=SV

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.