Minst salta hårdosten efterlyses!
Hoppas nån har lite bättre koll på ostars sälta än vad jag har! 
Igår gjorde jag ostplättar med hälften riven Gouda och hälften riven Mozzarella (för övrigt ägg, en skvätt grädde, lite physilliumfrö och smör att steka i), men dottern tyckte de var för salta och jag får erkänna att även jag tyckte att de var i saltaste laget. Därför undrar jag om det finns någon mindre salt ost som jag skulle kunna ha i plättsmeten?
Tacksam för svar!
Puttar lite försynt…
Tack! Jag letar också efter ostar som inte är så förbålt salta. Mjuka som hårda.
Så jag hjälper till att "puffa" tråden.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Jag skulle testa att ha i sköljd keso. Har man den i en trådsil och sköljer den under kranen så blir keso mkt mindre salt, och det borde gå att ersätta lite av goudaosten med den. Annars är mozzarellan inlagd i saltlake, och antagligen därför den är rätt salt..

Kan ni inte hitta en butik med manuell ostdisk där ni kan prova er fram?
Tack Libbe7…!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Tack, flera tips välkomnas!
Mozzarellan jag använde var riven, så nån saltlake var väl inte med i bilden den gången! Tyvärr inte heller angiven salthalt i %, som ju faktiskt flera ostar har i innehållsdeklarationen.
Jag tycker också nuförtiden att alla ostar är för salta. Särskilt Gouda-osten! Kämpat med att få ner en stor som vi köpte innan jul. Jag använder den bara till omelett (som enda saltning) numer, annars går den aldrig åt! Port Salut är inte så farligt salt och jag tror att detsamma gäller för vanlig hushållsost. Herrgårdsost och Grevéost är okey, men det kan skilja rätt mycket mellan de olika tillverkarna. Du får väl prova dig fram och använde de ostar som är för salta som krydda i maten :)
mascarpone är osaltad. Men den bör inte ätas helt för sig utan behlöver någon smakgivare såsom varma hallon, smält choklad, het tomatsås, mosad fetaost eller någon annan kombo.
#8 - det låter spännande med "mascarpone-kombon"! :) Jag har aldrig testat mascarpone.
Är det för att mascarpone inte smakar så mkt som den inte bör ätas helt för sig?
Kollade lite snabbt och fann att den innehåller 4,9 % kh o 44% fett - strålande! Ska inhandlas idag!
Älskar Feta också - så i helgen blir det mascarpone-tester.
Kul! Tack!

Jag tycker framförallt att de holländska ostarna är ganska salta över lag. Tror stureost är relativt osalt.