Nu avbryter jag fakiren
För det här går inte längre! Igår fick jag i mig 872kcal illamående och trött. Jag var helt energilös och behövde äta men det gick inte för jag mådde så illa(vilket jag gjort från dag 1). Imorse vaknade jag med rejäl hjärtklappning och illamående så jag var tvungen att kräkas. Jag kånkar hellre runt på mina 5 extra kilon ett tag till än att fortsätta såhär. De kan jag träna bort över tid istället! För nu orkar jag inte längre.
Jag kan inte posta i den gamla fakirtråden så jag skapade en ny…
Hoppas det går bra för er andra! 
Puss på er!
Men Saiva, varför har Du ätit så lite som 872 kcal, det låter ju som hälften av dagsbehovet och inte konstigt att då mår dåligt på det?
Numer pensionär i Nynäshamn
Hejsan!
Låter jobbigt! Jag har kört stenhårt sedan i måndags och idag har jag en rejäl huvudvärk. Höll inte på att ta mig ur sängen pga illamående. Min man kom med en kopp starkt kaffe. Jag tog alltså för första gången sedan måndags en koppa kaffe med lite lite mjölk i och efter en ca 30 min känner jag mig mycket bättre! Undrar hur "dåligt" det är med kaffe och mjölk? Nu känns det iallafall som om jag orkar fortsätta några fler dagar. Har gått ner från 90.2 till 87.7. Känns kul! Jag lyckas att få i mig ca 1400 -1500 kcal/dag så kanske det är därför jag orkar bättre? 872 kcal är ju väldigt lite… Jag har ätit stekt ägg med mycket smör och makrill till frukost, färsen smulad stekt i smör med olika kryddor till lunch och kvällsmat. Ungefär som soppa med olika smak varje gång. Mått jättebra till i dag. Kanske är det pga koffeinberoendet och inte kolhydratsänkningen som gör att jag har ont i huvudet? Antagligen en kombination…Meningen är ju att man ska må bra här i livet så jag tycker du gör rätt som avbryter fakirdieten! Hoppas du mår bättre i morgon!
Testa med kaffe och vispgrädde istället. Grädden är både fetare och har mindre kolhydrater per dl än mjölk. Själv häller jag även gärna ner någon tsk kokosfett i kaffet numer… Det lät skumt innan jag testade men har blivit ett behov…
Numer pensionär i Nynäshamn
Jamen Margareta, jag får inte i mig mer än så! Jag vill kräkas bara jag tänker på kött och fett! Ska jag äta mer än så måste jag TVINGA i mig och det resulterar bara i att jag mår ÄNNU mer illa! (Och ev. kräks. Varit på gång ett par ggr) Även om jag känner att jag måste få i mig mer mat så GÅR det inte! Jag kräks bara upp det om jag ens får i mig det! (protein och fett alltså)
Jag vet inte om jag kommer försöka mig på en fakirvecka igen. Tveksamt. Jag ska försöka jobba bort de få extra kilon jag har med träning istället. Men jag kommer fortsätta med LC/HF självklart! Men mer liberalt än på fakirkost… Vem vet, om jag sakta sänker kohydratinnehåller i min mat så kanske jag vänjer mig vid att äta bara protein och fett. Det ska jag nog försöka ett tag in i framtiden
. Men inte nu… 

Saiva, prova sk Sea-band mot illamåendet, det är en sorts armband som genom akupressure kan lindra illamående… dom finns på apoteket, kan återanvänds o tvättas. Man har gjort försök med dom mot graviditetsillamående, och mot illamående man kan få efter en operation, på universitetssjukhuset i Lund. Själv har jag provat då jag får migrän, som numera bara yttrar sig som illamående hos mig, då huvudvärken numera är borta, och jag tycker att dom har fungerat.
"still lost in space and time"
#4 känner tyvärr igen mig alltför väl i det du säger saiva, den där onda illamående cirkeln som man helt enkelt inte kan komma ur genom att "äta mer".
själv avbröt jag mitt fakirförsök efter ett par dagar pga helt sjuk hjärtklappning som jag aldrig känt av tidigare. det oroar mig, att fakirkosten (då menar jag fett och protein) ger sådana symptom, det känns ju inte direkt "nyttigt". det gör att jag oroar mig mer över de långtgående konsekvenserna av very LCHF.
men går man till läkaren och frågar vet man ju vad svaret blir efter man berättat att man äter LCHF. 
Vad kan hjärtklappningen bero på? jag äter tillskott (magnesium/kalcium, b-vitamin, multivitamin, fiskolja)
Hjärtklappningen kan kanske bero på att sköldkörteln stimuleras av denna kost så att ämnesomsättningen ökar? En hög dos sköldkörtelhormon ger hjärtklappning. När kroppen utsätts för stress får man hjärtklappning av stresshormon såsom adrenalin. Kan en sänkning av kolhydraterna i kosten inledningsvis vara väldigt stressande för kroppen innan man vant sig? Kanske Annika Dahlqvist kan ha någon teori? SSS verkar också kunna en massa om detta. Kanske han kan svara?
Det är tråkigt att några mår så illa. Jag åt fakirkost nästan 2 veckor och mådde bra, inga som helst problem men jag tyckte det var enformigt och saknade både osten och grädden.
Hjärtklappning eller illamående hade jag inte alls.
Jag tar kosttillägg och vitaminer så att jag inte får någon brist och omega 3 tillskott.
Hjärtklappningen försvann inte förrän 2 timmar efter jag ätit lite turkisk yoghurt blandat med grädde. Illamåendet hänger kvar lite men har avtigit rejält. Nu mår jag ganska bra. Men jag är nyfiken på vad det var som gjorde att jag mådde som jag mådde av just den kosten!
#6 AnnK
Skönt att jag inte är ensam om det! (alltså det är ju inte bra att du mår dåligt men jag hoppas du vet vad jag menar
) Trode jag var lite konstig där ett tag *skrattar*
Jo, är nyfiken på om Annika Dahlqvist eller SSS har någon teori om det…
Saiva: Ställ frågan till dem. Det är säkert många fler som vill veta.
Det ska jag göra…

Jag körde några fakirdagar men avbröt på grund av våldsam hjärtklappning. Först trodde jag att det berodde på kaliumbristen, jag fick bara i mig bråkdelen av behovet. Trots att jag sedan åt tillräckligt med kalium var hjärtklappnigen kvar.
Eftersom jag går på Levaxin (mot underfunktion i sköldkörteln) minskade jag dosen ganska mycket. Nu efter ytterligare ett par veckor har jag om igen symptom på överfunktion, vilket betyder att Levaxindosen måste sänkas igen. Så jag tror på att sköldkörteln stimuleras av kosten. I mitt fall kan man ju fråga sig om kroppen normaliserar sköldkörtelfunktionen. Det skulle ju vara något positivt, men jobbigt är det! Jag vet att några fler käkar Levaxin - har ni också reagerat?
Jag käkar Levaxin sedan många år tillbaka. Har inte märkt något men sist när mina prov togs låg jag i överkanten, inte så att jag behövde ändra medicinen men ämnesomsättningen hade ökat.
Jag har haft giftstruma och vet hur hjärtklappningen känns, fy katten, jag orkade inte ens gå på slutet. Hjärtat bankade så det gjorde ont.

gammelmor - Det låter ju jättebra!!! :) Tänk om det är zink-brist som ligger bakom många fall av underfunktion på sköldkörteln!? :S Fytinsyran i säd hindrar ju upptaget av zink ganska kraftigt.

ja, Pasi, det är positivt men himla jobbigt eftersom man måste springa till läkare innan man ändrar för mycket. Jag undrar om inte Kwasniwski skrivit någonstans att han botat sköldkörtlar med sin"optimala diet". Nu hittade jag det. Underfunktion av sköldkörteln räknar han upp i samma mening som typ-2-diabetes när han skriver om Civilisationssjukdomar eller "Allesfresserdiät". (Kwasniewski, Optimal Essen, s138.)
Mervi -Jag hade ju också giftstruma först, kanske beror det på hur mycket av sköldkörteln som slogs ut i den behandlingen. Jag fick behålla en del funktion, så pass mycket att jag klarade mig 6-7 år innan jag fick underfunktion. Så det har varit ett evigt passande och ändrande under lång tid.
Så egentligen hade jag velat slippa tänka på Levaxindoserna hela tiden. Men man kan ju inte få allt!
Jag fick underfunktion direkt efter någon månad. Hade mått kanon bra efter behandlingen och plötsligt så dalade allt. Men jag mår bra med Levaxinet.
#7 det var den intressantaste förklaringen jag fått på evn orsak till hjärtklappningen orsak av den s k fakirkosten. ska man då våga prova att stå ut med hjärtklappningen ett litet tag, omställningen borde ju rimligtvis stabilisera sig?