Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1329 ggr
KickAnn
0

Festligt FredagsmiddagsFörslag (FFF)!

Som nybliven LCHF:are kan man tycka att det är knepigt med recept för man få ju tänka i lite nya banor. Fast jag tycker faktiskt det varit enkelt hittills (vilket är drygt en vecka)! Med diverse tillbehör som vitkål, aubergine, blomkål, spenat, squash och brysselkål som ersättare till potatis och pasta har det aldrig blivit tråkigt. Och ofta hittar man recept som går att ta rakt av utan större ändringar som det här jag tänkte tipsa om nu. Det stod på förpackningen till Guldfågelns Majskycklingklubbor och finns även på deras hemsida när jag letade där:

Vitlöksmarinerade majskycklingklubbor med avokadodipp o sallad.

Testade det igår och det smakade förträffligt! (Vill man att det ska smaka extra gott kan man naturligtvis marinera i de två timmar som föreslås i receptet men jag körde i 10 minuter vilket funkade bra och blev saftigt ändå).

För säkerhetsskull beräknade jag receptet på MinMat (så jag inte lurar på någon för mycket kolhydrater). Det var första gången jag använde detta verktyg - mycket bra. Hittade inte alla exakta ingredienser där och har gjort överslag på vikterna men mellan tummen och pekfingret innehåller receptet ca 6 g kolhydrater/person vilket väl är rätt ok?!

Här är länken (som även innehåller bild på rätten) för den som vill prova ikväll:

http://www.guldfageln.se/showRecipe.aspx?rid=506

Enda förändringen jag gjorde var att ersätta matlagningsyoghurten med turkisk youghurt (och ska sanningen fram klickade jag i lite underbart fet mascarpone för extra krämighet och mättnad). Mascarponen kommer nog förresten att användas till efterrätt idag med lite läckra hallon på!

Väl bekomme och hör gärna av er med kommentarer och nya enkla middagstips á lá FFF!

P.S. Noterar ni den tidiga morgonstunden? Jag vaknade i ottan imorse (brukar alltid vara så morgontrött) - pigg som en lärka och studsade upp. Fick därför en stund över att skriva detta inlägg… (effekt av min kost låter jag vara osagt men har allvarliga misstankar åt det hållet Skrattande)