LCHF och blodtrycket
Många här på forat nämner ideligen att de fått en ökad vilopuls av denna kosthållning. Jag tror mig ha snubblat på förklaringen till varför det må vara så.
Läste den här artikeln, där det påstods att Corticosteronnivåerna ökar vid högfettskost. Nyfiken som man är så googlade jag ikapp lite info (läs här) om vad Corticosterone har för funktion i kroppen, tydligen konverterar det till Aldosterone, vars primära funktion indirekt är att öka vätskemängden i kroppen, vilket i sin tur ökar blodtrycket.
"Aldosterone is a hormone that causes the tubules of the kidneys to retain sodium and water. This increases the volume of fluid in the body, and drives blood pressure up. Many drugs, such as spironolactone, lower blood pressure by blocking the aldosterone receptor. Aldosterone is part of the renin-angiotensin system.
Aldosterone is a steroid hormone (mineralocorticoid family) produced by the outer-section (zona glomerulosa) of the adrenal cortex in the adrenal gland, and acts on the distal tubules and collecting ducts of the kidney to cause the conservation of sodium, secretion of potassium, increased water retention, and increased blood pressure. The overall effect of aldosterone is to increase reabsorption of ions and water in the kidney."
---------------------------------------
Kom gärna med tankar och funderingar.
Mvh Viktor
Teorin stämmer väl inte särskilt bra, vid LCHF minskar ju vätskan i kroppen och blodtrycket blir lägre.

Den stämmer….de första dagarna, då kortisolet (och därför troligen även aldesteron) ökar. Normalt får man sedan lägre kortisol på denna kost vilket syns i studier på bevarad muskelmassa (el ökad) på denna kost trots viktnedgång. Jag har inte läst på om aldesteron men tror den hänger på kortisol.
Jag tror den ökade pulsen snarare hänger ihop med det lägre blodtrycket, men jag vet inte (själv har jag fått rejält sänkt Blodtryck men ungefär samma puls).

Mitt tryck sjönk så jag fick minska medicinen mot högt Blodtryck. Pulsen gick inte upp när jag gick över till LCHF. Den kunde öka först när jag minskade på betablockeraren; innan dess fick jag inte upp riktigt flås när jag cyklade till jobbet. I våras när jag började, och hela sommaren och hösten cyklade jag, har två mil ungefär till jobbet.
Om terrängen inte stämmer med kartan är det terrängen som gäller…