Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3333 ggr
eva12
1

Deppig och trött av LCHF

Hej

HAr iofs inte hållit på länge (2 veckor) men jag känner mig nere, ledsen, irriterad och kinkig. Jag orkar knappt resa mig och degar i soffan. Mår konstant illa och vill inte finnas längre.

Vad är det för fel på mig? Trodde mina övergångsbesvär hade gått över förra veckan men nu är det ännu värre.

Hjälp tack!

Skrivfeber
0

ush vad otäcka övergångsbesvär.

Kan det vara så att du behöver äta oftare ? Minska portionerna och dela upp dem över dagen, så du får ett konstant flöde.

Eller kan du bytt kostvanor för snabbt, bara slutat rakt av. då kan man få längre.  Kanske ska du börja om och trappa ner sakta.

Jag tror att din irritation och deppighet försvinner så snart du blir av med det fysiska illamåendet. Det brukar i regel lätta upp.

Så är det ju viktigt att sova ordentligt på nätterna. och inte stressa allt för mycket.

hur äter du under en dag?

eva12
0

Tack för svar!

Eftersom jag är rätt ny på detta försöker jag hitta det som passar mig. Men ungefär såhär kan en dag se ut:

Frukost: Äggröra på ett ägg och två äggulor med 70 g bacon

Lunch: Korv med smör, ev. aggmjölk

Middag: Kött, tonfiskröra eller räkröra med något fett till

Till mellanmål dricker jag te med en stor klick kokosfett, blir 3 stora muggar om dagen ungefär

ebet
0

Jag hade tre-fyra veckor övergång. Men vilken kick det blev sedan när fettdriften kom igång! Det var värt att vänta på.

Dricker du tillräckligt? Saltbrist kan orsaka problem i början, man förlorar magnesium också, och ibland äter man för lite, för man är ovan vid att vara så mätt.

Jag håller tummarna att det vänder snart för dig!

Skrivfeber
0

Prova att lägga till något salladsblad, för att se om det kna vara så att kroppen får för lite kolhydrater, du kör som det ser ut nu väldigt bra men det kan vara att kroppen har blivit lite chokad och har abstinensen efter kolhydraterna.

Sen är det bara att trappa ner igen om det är så att man vill det.

Mervi
0

kokosfettet kan också ge illamående, ta lite mindre i ditt te i så fall. Övergångsbesvären är olika hos olika personer. Hoppas du snart kommer över dem.

Lycka till!

helvete
0

Jag är inte deppig men kan bli trög och frusen, även förstoppad. Märker skillnaden så fort jag fuskar. Äter nog blandat men avstår från socker och bröd.Annars kan det bli för trist för mig.

Skrivfeber
0

förstoppningen kan vara tecken på för lite vatten. Drick runt 8 glas per dag, så om det inte hjälper kan du använda dig av Psyliumfrön, det hjälper magen och skyddar samtidigt tarmen.

trög och frusen kan jag själv uppleva när jag inte har ätit tillräckligt när reserverna är nere på noll och man behöver boosta förbränningen genom att ge ny näring.

Så där kan det helt enkelt vara det som känns konstigt.