mjölkprodukter
Jag har läst en del att det kan vara idé att välja bort mjölkprodukter, men vad räknas egentligen dit förutom mjölk, grädde och yoghurt/fil?
Räknas hårdost? Mjukost? Mascarpone? Fetaost/getost?
Jag upplever att mjölkprodukter som ost, grädde m.fl. mättar sämre än samma mängd kalorier i kött och fisk.
Sedan finns det en annan faktor: alla mjölkprodukter förutom ost innehåller till största delen (enbart?) vassleprotein, som tas upp väldigt snabbt av kroppen och ger ihop med mjölksockret ett stort insulinpåslag, något som inte är önskvart vid viktminskning.
Kalciumkaseinat, proteinet i ost, tas upp mycket långsammare.
Allt som är gjort på mjölk räknas, med bara ett undantag. Det undantaget är smör. Så ja, alla dom du räknade upp räknas som mjölkprodukter.

Smör är väl helt klart en mjölkprodukt. Sedan kan man ju diskutera vilka mjölkprodukter man vill undvika.
Själv undviker jag naturligtvis messmör och alla sockrade produkter. Lättmjölk dricker jag bara på hamburgerresturanger som inte har röd mjölk. Tack Burger King som hade röd mjölk.
#3, Jo, men anledningen till att man vill undvika mjölkprodukter är för att man vill undvika laktos och mjölkprotein. I smör så är all laktos borttaget och det finns bara minimala mängder mjölkprotein, så lite att man inte behöver bry sig om det. så ur viktminskningsperspektiv räknar man inte smör som en mjölkprodukt, även om det så klart är det egentligen.

Läste någonstans att hårdost inte innehåller laktos då detta försvinner vid ystningen.
Det beror på hur lagrad den är. Kortlagrad ost kan innehålla 2-3g laktos, långlagrad <1g. Sedan finns det färskostar som mozzarella som inte innehåller någon laktos alls. Eller 500g-paketet "feta"-ost på Netto som innehåller 5g(!) laktos.
Jag har köpt feta med oerhört lite kolisar, betyder det att den har lite laktos?
Sagajo,
Ja, den enda sortens kolhydrater i mjölkprodukter är just laktos / "mjölksocker". Varför Nettos sort har så mycket kolhydrater vetefasen. Vanligtvis har salladsostar <1g.
Kanke en "spetsad" feta!
Smör innehåller mjölkprotein, det är smörolja eller ghee som har fått proteinet borttaget.
Så smör kan man inte äta om man är mjölkproteinallergiker, och inget annat heller som är gjort på komjölk, (undantaget då ghee).
Tyvärr.
#10, Visst innehåller smör mjölkprotein, men det är väldigt små mängder, det mesta har blivit borttaget. Tillräckligt stora mängder för att en allergiker ska reagera, men inte tillräckligt mycket för att det ska ha någon påverkan på vikten. 1g per 100g ungefär är det. Så smör räknas fortfarande inte som mjölkprodukt ur viktminskningsperspektiv.
Även i ghee kan det finnas spår av mjölkprotein, som dom känsligaste allergikerna kan inte äta det heller.
Jag kan inte låta bli att undra över VARFÖR VISSA klarar av att äta massor av grädde, CF, mjök - och ändå går ner i vikt, håller vikten - medans andras viktminskning avtar, avstannar, vikten ökar (och p g a det här får rådet att välja bort mjölkprodukter).
Funderingar som jag oclså tar upp i min tråd "Födoämnesintolerans - påverkan vikten, hur vi mår?" Där jag bla undrar; -Kan det vara så att NÅGOT MAN INTE TÅL ATT ÄTA ÄR ORSAKEN TILL ÖVERVIKT, VIKTÖKNING. Ger problem att hålla vikten.
Troligtvis är främsta orsaken att vi är olika bra anpassade till att "tåla" laktos.
Antar att kolhydraterna i t.ex. grädde och yoghurt sätter igång sug / blodsockersvängningar / överätande hos vissa, känsliga personer. Vet inte om just laktos påverkar i dom banorna mer än "vanliga" kolhydrater men det verkar finnas tendenser åt det hållet.
#13 Jag är extremt kolhydratkänslig - men mjölkprodukter = laktosfri grädde, yoghurt, keso, CF har inte satt igång något sug - inte gett några blodsocker-svängningar inte heller överätande. Mått bra!
Men - nu idag har jag insett - tack vare svar på min tråd från Lisabet - att orsaken till att jag "oförklarligt" ökat i vikt var dessa laktosfria mjölkprodukter, som jag började äta efter ett par månader med LCHF - blev inspirerad av alla läckerheter här på KiF (hade före det inte ätit mjölkprodukter på flera år).
Mina fantasier om att det är något man inte tål att äta som är orsaken till övervikt, viktökning, ger problem att hålla vikten kanske inte är så galna ändå? Eller?
Det är nog en bidragande orsak i varje fall - även om det - som med allting finns många faktorer och variabler som spelar in.

Borde man alltså välja laktosfritt/låglaktos om man ska använda mjölkprodukter???
Vilsen…….alltså nu vetefasen vad jag ska tro,…..
dra ner på mejeriprodukter som grädde,creme fraiche,Youghurt,
ost…….om man inte går ner i vikt………ska jag bara äta smör o
kokosfett och bacon och kött o fisk då ???????
Lägg till ägg, så har du vad jag äter! Jag tror inte heller att ost har någon direkt påverkan, som krydda. (knappt någon laktos, inget vassleprotein)
#17, En del behöver göra det, men dom flesta klarar av att äta mjölkprodukter utan problem. Fortsätt du med mjölkprodukter så länge, och om du efter flera månader (minst 3) har problem att gå ner i vikt så kan du överväga att utesluta dom en tid då.
#16, Nej, laktosfritt och låglaktos är inte bättre. Dom tar inte bort laktoset, utan tillsätter ett ämne som bryter ner det till andra sockerarter. Så det är lika mycket socker i ändå.
#19;
men om det just är laktosnedbrytningen i kroppen som ställer till problem borde ju laktosfria produkter vara bättre, åtminstonde inte sämre än de som har kvar laktosen.
Förutsatt att det är samma ämne som tillsätts som naturligt i kroppen bryter ned laktos.
#20, Jag har aldrig sett något som indikerar att just laktos skulle vara sämre än någon annan sockerart. Om det nu skulle visa sig att det är sämre så är såklart laktosfria produker bättre, men det finns inget som tyder på det vad jag vet.
Laktosfria produkter smakar för övrigt inte gott enligt mig, dom är alldeles för söta, eftersom dom enklare nerbrytna sockerarterna smakar mycket sötare än originalen.

#21 men om det inte spelar nån roll så borde man ju kunna äta såna. Jag tror jag skulle gilla att det var lite sötare (gottegris) men har aldrig smakat nåt.

Hej!
Är själv laktosintolerant, enormt, så jag har kört med laktosfritt. Men märkte att det inte fungerade så bra, ingen direkt viktminskning mm. Så jag började kika närmare på produkterna.
De som är laktosfria, alltså helt utan laktos, har laktosenzym tillsatt. Det är det enzymet som inte finns i min tarm. (Man kan köpa extremt dyra tabletter på apoteket med samma enzym). Dessa produkter smakar som helt vanlig mjölk/grädde/fil/yoghurt o.s.v. Däremot, de produkter som är låglaktos, de smakar betydligt sötare och lite… konstigare än vanlig mjölk. För där har man plockat bort en del laktos.
Problemet med laktosfria produkter är att de nästan alltid har en tillsats av maltos. Just det, socker!
Så, om man ska äta mjölkprodukter (förutom ost i detta fallet eftersom ost är bra och nödvändigt kalktillskott) så ska man äta de "vanliga" mjölkprodukterna eller möjligen de som är låglaktos. Men kolla noga på förpackningen, ofta står det att de har tillsatt något, som maltos eller galaktos.
Själv slutade jag med alla mjölkprodukter utom ost och äter minimalt med vispgrädde, bara i någon omelett eller sås någon gång, och resultatet har blivit enormt. 10 kg på 8 veckor!
Men testa vad som fungerar på dig, vi är alla olika inte bara i sätt och tyckande utan också i hur kroppen reagerar. Så testa dig fram och se vad din kropp reagerar på.
Men då, ni som säger att man bara ska undvika mjölkprodukter pga. mjölksockret. Då måste ju fetaost och getost gå bra att äta? De innehåller inte laktos.
#24 Ja om det bara är mjölksockret man reagerar på. Tyvärr kan man reagera på proteinet också och då hjälper det inte att byta. Men det handlar ju om mängder också. Om man kryddar med ost eller om man baserar sig kosthållning på ost ger ju lite olika effekter…
#22, Ur kolhydratsperspektiv så spelar det väl ingen större roll. Men dom produkterna är dyrare och innehåller dessutom ofta e-nummer, så jag tycker i alla fall det original-varan är bättre. Men bryr du dig inte om det så kör på med den laktosfria. Så länge du undviker dom där dom tillsätter socker såklart som #23 påpekar.
Förresten, kika på den här tråden också, interessant statistik om mjölkprodukter och viktminskning.
Tycker att det är fånigt att utesluta ungefär hälften av vad Annika och de andra faktiskt tillåter. Då krånglar man bara till det för sig. Variation, ja tack. Inte begränsa kosten till några enstaka saker. Allt verkar ju vara insulinhöjande, men tycker faktiskt inte man tappa lusten att äta för att det är så trist mat kvar när man uteslutit massor.
Miyu,
Såklart. Det är något man kan tänka på om man desperat behöver gå ner i vikt och inget annat fungerar.
Men de flesta som läser och skriver här är väl inte enbart intresserade av att gå ner i vikt? Det löser man enklast genom att kapa ett ben. LCHF är ju trots allt Den Sanna Vägen(tm), och inte någon bantningskur.
:-)
#28, Det finns många som inte har något behov av variation. Jag tillhör den kategorin. Anta inte att det som gäller för dig gäller för alla. 
Vill folk experimentera och utesluta saker så får dom väl göra det om dom vill, om dom tycker det är kul och inte bryr sig om variationen. Sedan dom som tycker variation är viktigare och inte vill utesluta saker så är det väl inget fel på det heller.
Bara man inte gör misstaget att tro att man måste följa den ena eller den andra gruppen fast man egentligen inte vill, då får man problem.
Dom som vill äta mer åt annika-hållet får väl göra det, och dom som vill äta mer åt skaldeman-hållet får väl göra det också. Vi är alla olika, det finns inget sätt att äta som passar alla.
Sen kanske man får fundera på om man har som mål att tappa 60 kg också, eller om det är liiiite extremt..
Det är inte alls fånigt att utesluta det som man inte mår bra av, eller som hindrar viktminskning om det är målet, hur "tillåtet" det än är.
Hälsan är mycket viktigare än variation, och jag kan tänka mig att det är fler än man tror som har svårt med mjölkprodukter, även om man inte är allergisk som jag.
Visst, men vad vi vet om så lever vi bara en gång och då tycker jag inte man ska göra sitt liv medvetet trist. Finns så mycket tillåtet som man kan njuta av, av ensidighet gör man det inte.
#33 Det är din uppfattning. Byt ut "man" mot "jag" så blir uttalandet rätt för dig iaf.
Miyu, du får så gärna njuta av grädde och annat smaskigt, men jag kan det inte, och jag älskar grädde. Men för mig är det helt enkelt inte tillåtet.
Och att livet skulle vara trist för att man inte tål att äta allt gott, det håller jag inte alls med om. Livet är trist när man har ont, är sjuk eller mår dåligt.
Livet är inte rättvist, men det kan vara väldigt bra ändå.
Alla KAN INTE äta allt! - så enkelt, och självklart, är det!
Att välja mellan att avstå från att äta något för att få vara frisk, må bra, leva ett fullvärdigt liv - mot att äta och genom det orsaka det motsatta, är inte det minsta trist, det är ingen uppoffring på något sätt. Det är ett kärleksfullt val, ett val av glädje och tacksamhet!
Det säger jag av egen erfarenhet.
Jag har full förståelse för att människor som inte själva har upplevt detta, inte har erfarenhet av detta, har svårt för att förstå, sätta sig in i hur det är - för jag tror inte NÅGON kan sätta sig in i hur andra har det, mår, etc - oavsett vad det är - som de inte själva har upplevt, har erfarenhet av, möjligtvis FÖRSÖKA bilda sig en någorlunda uppfattning.

Jag skulle nästan kunna leva på ostrullar med smör men är ju orolig att osten ska hinda viktnedgång. Om jag hittar en hårdost som inte innehåller några kolhydrater kan den då ändå vara en risk att hinda viktnedgång då jag kanske är känslig mot proteinet i osten (som #25 skriver om)?
#37, Risken finns att det kan hindra viktnedgång, men testa gärna och se hur du reagerar på det, det vore synd om du begränar ostintaget om du helst inte vill och det skulle visa sig att du inte behöver göra det.