C-uppsats: metabolt syndrom?
Det börjar blir dags för mig att klura på vad min C-uppsats ska handla om då jag förhoppningsvis är färdig sjukgymnast jan 2010! Eftersom jag har blivit övertygad om att lchf är en metod för att behandla många olika sjukdomstillstånd, skulle jag vilja skriva om något som rör detta. Dels för att sprida kunskapen men också av intresse.
Det skrivs en del om det metabola syndromet här på forumet och jag har också läst den utförliga texten om tillståndet av kostdoktorn för att öka förståelsen.. men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera en frågeställning. Jag tänker mig i banorna "lågkolhydratkost för behandling av metabolt syndrom" Och att jag kanske kan jämföra med fysisk aktivitet, för att vara lite sjukgymnastisk
Vilken effekt har egentligen fysisk aktivitet kontra lchf för behandling av metabolt syndrom..?
Kan tillägga att jag tagit upp frågeställningen om kosthållning kontra fysisk aktivitet för behandling av metabolt syndrom för en handledare och hon undrar om jag ska rikta in mig mot hela det metabola syndromet eller bara en del i det… Men alla delarna hänger i hop som jag förstått det? Hon säger också att jag måste göra en litteraturstudie om jag inte vill blanda in dietister… men det föredrar jag nog!
Nu hoppas jag på kommentarer och andra förslag till C-uppsats från alla kunniga på det här forumet!
Hej
Vad roligt att Du vill göra ett studie om LCHF och metabolt syndrom. Jag vill tipsa om ett blogg som jag tycker är bra och som följer upp och sammanfattar forskning om näring och hälsa
http://wholehealthsource.blogspot.com/search/label/metabolic%20syndrome
Hoppas Du hittar bra material, jag tycker att metabolt syndrom är ett viktigt område. Lycka till.
Marja-Liisa