Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1051 ggr
Labbematte
0

Har någon lust att kolla åt mig?

Jag har ätit LCHF i nästan tre veckor, och tänkte höra om någon ville kolla vad jag äter på en typisk dag, och om det är något jag borde ändra på. Har inte tappat vikt eller centimetrar ännu.

DAG1

Morgon: kaffe med grädde
Frukost/mellis: 50-50 turkisk youghurt och keso + psylliumfrön och linfrön
Lunch: rester från igår (broccoli o blomkål o CF o fläsk o riven ost i salig blandning i en form i ugnen )
Mellis: polarbröd med smör
Middag: antagligen en laxkotlett med babyspenat och lite philadelphia till.

DAG2

Tidig mellis: kaffe med grädde och en skiva lufttorkad skinka.
Frukost: turkisk youghurt med grädde och linfrön, och två skivor lufttorkad skinka (SMASKENS )
Lunch: en skiva polarbröd med en lammfärsbiff och lite brieost på.
Mellis: rooiboste med kokosfett och en bit polarbröd med skinka och brie.
Middag: Två lammfärsbiffar med riven blomkål fräst i smör

DAG3

Frukost: rester av makrill och blomkålsmos från igår
Lunch: Lammfärsbiffar (fetaost och rosmarin i) med lättstekt vitkål och lite babyspenat
Mellis: en polarbröd-macka med majonnäs med lufttorkad skinka
Middag: tre kycklingben

annapanna12
0

Polarbröd ingår väl inte lchf, inte bröd över huvudtaget faktiskt. Kolla på förpackningen hur många kolhydrater. Skippa brödet,  rulla ihop en skinkskiva med lite ost eller annat gott istället. Lycka till

Maia
0

Om det ingår mjölkprodukter i polarbrödet (vilket recept använder du?) kan det bli väldigt mycket kolhydrater med polarbröd + yoghurt + keso.

Hur mycket äter du av keso/yoghurtblandningen?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Labbematte
0

Polarbrödet är från följande recept:

8 dl riven ost

12 ägg

stor Keso

Jag tar ungefär två matskedar keso och två matskedar turkisk yoghurt när jag blandar min röra till frukosten ;-)

Maia
0

#3 I så fall borde det väl vara OK det du skriver i #0. Men om du är tveksam kanske du skulle registrera ett par dagar i MinMat och kolla vad det blir i fråga om kolhydrater, fett och protein. Det kan vara bra att lägga sig under 20 g kolhydrater om dagen om man vill gå ner i vikt. En del behöver gå ännu lägre. Och fylla på med mer fett då.

Det är träligt att inte komma igång med en viktminskning, men ibland måste kroppen lugna sig lite innan det sätter igång. Och ibland behöver man utesluta något i kosten, och där är mjölkprodukter ofta boven. Det slinker ofta ner lite för mycket grädde i kaffet t.ex. eller också är man helt enkelt känslig för laktos utan att veta om det.

[tillbakalutat]

Labbematte
0

# 4

Jo, jag tänkte ta smör i kaffet ist f grädden några dagar. Jag har nämligen slut på grädde just nu och tänkte inte handla nytt på en gång…

Jag gör så att jag äter upp den yoghurt och Keso jag har nu och så satsar jag på annan frukost nästa vecka.

Jag kan ju koka några ägg och ta med till jobbet (äter frukost på jobbet och vi har inga plattor att tillgå, bara micro) och äta med smör.

Jag har registrerat mig på MinMat men har ingen vidare våg hemma. Men den kanske får duga för ett försök!

Tack för tipsen :-)

Maia
0

#5 Någon här steker ägg och har i kylen över natten och breder sedan smör på och har pålägg till frukost. Det kanske vore en idé om du ska ha maten med dig?

[tillbakalutat]