Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2104 ggr
Simsan78
0

Nyfiken på era gram!

Är nyfiken på hur er fördelning på kolisar, fett och proteiner ser ut i snitt?

Är ju ny på detta och är väldigt osäker på vad en rimlig fördelning kan vara. Har ju sett 20/80/80 men jag tycker att det är jättesvårt att få ihop det.

Effie
0

Jag har nog ingen större koll på fördelningen alltid, och det varierar väl lite, beroende på om jag äter mejerivaror eller ej. Men uppskattningsvis någonstans kring 20 g kolhydrater, eller lägre, 70 g protein och 200 g fett kanske ; jag mäter sällan och lägger det inte på minnet. Jag äter mig mätt, undviker kolhydrater, och kan ta en klick smör om jag är hungrig innan det är middag.

Den fördelning som rekommenderas, om man nu kollar i minmat.net, är 5/20/75, och då är det energiprocent. Annika Dahlqvists förslag på 20/80/80 gäller gram, och det är ingenting för nybörjare. Om man hållit på länge med LCHF - och det handlar då om många månader - och ändå inte lyckas gå ner i vikt, så kan man försöka något ditåt. Dvs om man är en liten, inaktiv kvinna. Men det är inget som brukar rekommenderas här.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Emea67
0

Jag har heller ingen koll, äter livsmedel som innehåller 5 gram kolhydrater eller minder sedan äter jag mig mätt och har fettat till maten med naturliga feta produkter, dricker inte mjölk längre, (älskar mjölk) det blir för mycket kolhydrater anväder de fetaste mejeriprodukterna.

rebeckao
0

Jag kollar bara fördelning ifall jag gjort något annorlunda än jag brukar. Kör en testdag på minmat.net någon gång och det brukar bli bra fördelning. Vill ha max 5% kh. Det jag kan ha problem med är att nå upp i 20% protein, blir ibland bara 15%. Men fettet finns alltid där i riklig mängd! ;)  Så för det mesta går jag på känn, väljer produkter med max 5% kh och fettar till där det behövs!  Just nu struntar jag i HUR mycket allt väger utan har fokuserat på fördelningen. Äter i lagom långsam fart tills jag blir mätt. Matens vikt och kalorier bryr jag mig inte om just nu.

Saintpaulian
0

Jag gör precis som rebeckao. Fast jag lägger aldrig in i min mat och kollar, för jag hatar allt sånt där…. jag äter det jag vet är bra och sen får det ta den tid det tar att gå ner de där små extra kilona.

Men det finns många här som är duktiga och flitiga användare av min mat och som har stenkoll på detta. Hoppas att någon svarar dig Glad

Simsan78
0

Jag använder mig av minimat varje dag, tycker ätt det är skönt att veta. KontrollbehovGlad

En snittdag förmig der ut så här:
Aldrig mer än 20 gram kolisar

Ca 80 gram protein

Ca 150 gram fett

Vet inte, verkar det ok?

Blir runt 2000 kalorier om dagen

mikaelj
0

Det är bara du, och endast du, som kan svara på om det är OK.

* Hur var det förut?

* Vilket/vilka är dina mål? ("hur bör det vara")

* Hur känns det just nu? ("hur är det nu")

Justera variablerna (protein, fett, kolhydrater) tills "är" börjar peka i riktning mot "bör". Ta-da!

Isa56
0

Jag använder mnmat ett par dagar då och då.

Ca 20 g kollisar

Mellan 80-100 g protein

och 200-250 g fett

Har ett rörligt  och fysiskt jobb, och ska ha runt 3000 kcal om dagen.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻