Avocado som mognar
Vet någon vad som händer med näringsinnehållet på en avocado som mognar? När det gäller t ex banan rekommenderas ju att en diabetiker inte äter en som är för mogen eftersom den då innehåller mer socker än en omogen. Avocado däremot tycker jag känns fetare när den blivit mer mogen. Men det är väl inte rimligt? Var skulle fettet komma ifrån? Innehåller den mer kh än en omogen tro?

Har ingen aning, puttar frågan och hoppas att någon annan kan svara…

"still lost in space and time"
Vet inte om det stämmer men det är nog min uppfattning också, att när avocadon mognar verkar den bli fetare…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag har ingen aning men tänker såhär - Alla "frukter" försöker ju vänta med att göra sig attraktiva tills frö och annat är helt moget, för att öka sin chans till spridning…..vilket är en nödvändighet på de flesta ställen i naturen för att kunna konkurrera om platsen och existensen. Antingen blir den fetare, sötare, nyttigare eller godare.
Hoppas bara den inte blir sötare… Men fetare får den gärna bli! :)
Jag gissar på kolhydraterna likt bananen. Har svårt att se att fett skulle kunna nybildas, däremot kan gott och väl cellulesan brytas ned till enklare sockerarter som vi kan smälta. Jfr morot, potatis, banan, …