Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4173 ggr
Leilin
0

Barnvänlig bjudmiddag?

Ni kloka och kunniga, vad skulle ni bjuda ett sällskap med fyra barn (1, 4, 5 och 7år) och fyra vuxna på till middag? Gästerna är kolhydratiker och vi lchfare (dööh) men det går ju att fixa med tillbehören.

Tänker mig nått småplockigt när de kommer plus barnvänlig huvudrätt och efterrätt. Gillar att laga mat men ettåringen är min, så det är ett stort plus om det mesta går att förebereda ordentligt också;)

Inspirera mig tack!

evasch
0

Till middag skulle jag köra något sådant här…

Stek Kycklingfilé i bitar

Lägg över en röra av…
Mosad fetaost
Creme Freiché
Grädde

Om barnen är av den kinkiga sorten så sätt kycklingen på spett åt dom och ha såsen kall bredvid.

In i ugnen och servera med…

myyyyycket kokt blomkål och broccoli, kolhydratätarna får ris till.
Eller så kan du servera en grönsaks/potatis blandning. Klyfta potatis, stava morötter, zuccini och paprika, går även här att ha broccoli och blomkål.

Till dessert kan du göra choklad mousse av mörk choklad, behöver inte bli så kraftigt om man tar lite choklad. Finns många recept här på saiten Tips: - smaksätt de vuxnas dessert med lite likör

Leilin
0

*puffar lite*

Tack evash! Nån som har fler förslag?:)

Gutis
0

Till småplock kan man göra små rullar av rökt lax eller hamburgerkött med lite pepparotsgrädde. Ostkuber med gurka eller oliv. Gurkskiva med någon god röra…tex skagen. Små skålar med olika ölkorvar i småbitar. Skivor av brie ost. En skål med körsbärstomater.

Till huvudrätt skulle jag välja detta:

Marinerad baconinlindad kycklingfilé

4 stora kycklingfileér

1 pkt bacon

½ dl vinäger

1 dl olivolja

1 msk honung  (går att utesluta)

2 tsk curry

½ dl äkta soja'

1 stor gul lök I klyftor

svartpeppar

vitlök

Linda baconskivor om fileérna. Blanda ingredienserna till marinaden. Löken skivas tunnt och blandas ned också. Häll marinaden över kycklingen.

Lägg detta i en gratäng form som får stå i kylen under ca ett dygn. Vänd någon gång.

Sätt sedan in formen i ugn på 200 grader i 30-40 min beroende på hur stora filéerna är.

Av marinaden/skyn kan man sen göra en sås om man vill det.

Till det serverar man sen ris, o olika grönsaker.

En dag i taget...

Wildrat
0

Pannacotta till efterrätt. Det görs i förväg och ställs kallt i minst tre timmar. Antingen serverar du den som den är eller med en "sås" av mosade (och passerade om man vill ha en slät sås) och ev sötade hallon. Eller med tinade hallon på/till. Ingen anpassning behövs för kolhydratikerna, de tycker det är gott ändå. Jag sötar pannacottan med 1tsk vaniljsocker och 1-2tsk vanligt socker istället för Stevia, funkar för alla. Vaniljpulver funkar inte, det sjunker till botten.

Pannacotta1

Pannacotta2

Karen
0

och varfor inte ''bolognese med spagetti/skivad sqasch ? Ettaringar kan nog latt sleva i sig kottfarssas,/om du kan tanka dig att gora lite olika ratter? Jag tycker sjalv att de enklaste losningarna brukar fungera bast med sa sma barn, och sa ar det enkelt for mig ocksa.

gluffgluff
0

Det är ju så olika med barn vad de gillar och hur kinkiga de är. Jag kan berätta lite vad min treåring gillar, som är någorlunda LCHF:

- köttbullar, köttfärssås

- blomkåls- och / eller broccolimos med mycket smör och grädde

- kycklingben som han kan hålla i och äta

- stekt makrill

- lax

- korv (fast det kan ju vara lite tveksamt)

- rotmos (inte heller så koscher, men gott med mycket smör)

Om vi kör efterrätt blir det oftast bär med vispgrädde. Vi kanske har trugat lite med grädden, så nu vill han oftast bara ha bär. Chokladmousse kan man ju också göra.

Magica1970
0

Fisksoppa är en stor favorit både hos oss, gästerna och barnen.

Skrivfeber
0

Varför inte göra ostkex och lite tacokryddad köttfärs med hemagjord tacosås och lite sådant hopplock.

Då får de ju tacos fast på ett nytt sätt.

Tilda-T
0

Jag tänkte direkt på tacos , grönsaker + ev bröd till kolhydratikerna, brukar vara barnvänligt och går att förbereda allt!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Leilin
0

Stort tack för alla svar! Det gav en hel del inspiration - lovar återkomma med vad menyn blev;)

lillbobo68
0

Jag bjöd min 16-åriga son på "gratäng" häromdan och frågade när han ätit upp maten vad han trodde gratängen var gjord av.

Potatis blev hans svar…

Jag gjorde gratängen på grovriven rättika typ janssons. Se bara till att koka rättikan innan.