Kycklingleverpastej
I tråden KRAMP-MYSTERIUM har jag blivit uppfordrad att dela med mig receptet på min kycklingpastej.
Det är jättesnabbt at göra denne pastej - mest jobb är att diska matberedaren ;-) Nu är det så att jag inte använder något recept och att innehållet kan varieras ganska mycket utan att pastejen blir dålig för det.
Här är mitt försök på att beskriva hur jag gör. Där är plats till stora variationer efter eget temperament och smak.
RECEPT
Hemgjord kycklingpastej
Innehål
1 packet rå kycklinglever - tinnat om den är fryst
50-100 bacon el. rökt fläsk i små bitar - stekt knaprigt
100-150 gr fett (från anka, gås, nitrit-fri bacon, vad-man-har, kanske smör om man inte har annat)
1-2 dl vispgrädde (blidkar leversmaken)
1 gult el rött lök
Kryddor efter smak: vittlök, salt (om inte det är tillräkligt med bacon-salt), peppar, timjan, basilika, välj-själv
Metod
- 1. Fin-dela bacon el. fläsk och stek det knaprigt. Når det är klart kommes fettet på stekjärnet för att smältas - samtidig svalnar baconet.
- 2. Hacka lök i en mattberedare el. minihackare.
- 3. Kom lever i matberedaren (kolla att där inte är gröna gall-fläckar på levern) och kör med till smeten är jämn.
- 4. Häll fett med bacon, kryddor och vispgrädde i beredaren och kör lite bare, så baconen inte hackas alldeles sönder.
- 5. Kom smeten i formar eller ett ugnsfast fat och placera det i en varm ugn i vattenbad (fatet skal stå i ett störa fat/långpanna med vatten). Baka i ugnen vid 180 gr i 1 timme. Den är klar när man kan sticka en pinne i utan att smetet klibbar till pinnen.
När pastejen svalnar sugar den upp allt fettet.
Tack för receptet!